fredag 28 maj 2010

Jim och Daniel från (Hono)Luleå

- den 28 maj 2010, kl 10:53


satt och dividerade över varsin bärs på Piazza San Domenico i Palermo, när jag och herr H trillade ner vid bordet bredvid.

- Har du tänkt på att alla brudar och killar på discot igår var jävligt snygga. Om brudarna hemma i Luleå är 10 så är de här 11,6.
- Jag vet inte det. Det var inte så lätt att hjälpa dig hem genom gränderna.

Luuugn. Bara lugn, "Jossan"! När det gäller Jims matematiska skala tillhör du den högre matematiken, som inte ingår i denna simpla skalräkning som är påverkad av "procenten".

Samtalet ringlade sig vidare:

- Danne du är helt onaturlig, som en seriefigur! De där "spaggarna" de började studera sina muskler och spänna sig när de såg dig i ditt linne och Tunisensolbränna.


(Undra vad det kan ha varit för seriefigur som Jim hade i åtanke? Karl Alfreds muskler efter han intagit spenat, möjligen, men resten då?)

- Jag var uppe och jobbade i Gällivare för två veckor sedan. Det snöade för f@n! Du, hur kan du bo i Malmberget?
- Jadu, det är verkligen inte lätta saker att bo i Malmberget, med LKAB som tillåts härja fritt. Men titta inte på mig, jag har inte bott i Malmberget de senaste 20 åren, svarade jag.
- Men du om man bott i Malmberget, så är det ju det man är. Det är ju så det är, eller hur? envisades konversationsmästaren Jim.
- Håller helt och hållet med dig. 40 år av sitt liv raderar man inte ut, svarade jag helt sanningsenligt.
- Men du, de har jädrans schyst mat på det där stället vid Järnvägsstationen i Gällivare, du vet vilket jag menar...
- Jodå, men tror du att du får gratis mat nästa gång du kommer dit om jag gör reklam i min blogg för det stället?
- Det borde jag få! Men du, det är sant. De har väldigt schyst mat, jag har varit där och ätit många gånger.......

------

PS. Jim och Daniel, alla 9 bilder som jag plåtade på er finns med i bildspelet, när min blogg fanns i NSD, nu har det minimerats till 1 bild. Vi kan väl hoppas att den funktionen i alla fall funkar, eftersom det inte fungerade med att lägga in några av bilder i den blandade och nogsamt censurerade texten. Synd bara att "vi" gick miste om "The Hono-Luleå-fotot", det hade definitivt slagit igenom som den nya stilen i Palermo och säkert också på NSD!

Redan när jag och herr H varvade hörnet på San Domenico föll mina blickar på er två.

Varför?

Tja, jag kan lugnt påstå att det är första gången jag överhuvudtaget sett plånböcker och mobiltelefoner liggandes på bordet på en uteservering nu för tiden. Jag tänkte i mitt stilla sinne:


"De måste vara norrlänningar. Något annat är helt omöjligt".


Men smågrabbarna i Vuccerian var imponerade av er stil:


- "Baciamo le mani!"




DS.

1 kommentar:

  1. Tommy, haha...har du gått och blivit fjärrskådare oxå? Visste man inte bättre skulle man tro att du hade hört samtalsämnena vi hade där på Piazza San Domenico! Med tanke på Jims uttalande om grabbarna och tjejerna på Sicilien och det plötsligt utbytta resesällskapet för denna rundresa, som han hade haft. Din kommentar blev ju ännu roligare än du ens kunde ana dig till. Ja, dvs om du nu inte besitter övernaturliga begåvningar förstås....

    Tack för morsdags hälsningen. Jag njuter varje dag året om. Det är den enda titel som varit viktig för mig i det här livet, resten av titlarna kunde man allt både ha och glömma!
    Anmäl >Gun (2010-05-29 10:29:21)

    Inte så att du stavat fel Gun... Ja, på (hono)Luleå?!Med tanke på P. Seipens inlägg i debatten om Fritz Olsson tomten. ;)

    Trevlig mors dag!
    Anmäl >Tommy (2010-05-29 09:53:51)

    SvaraRadera