tisdag 16 november 2010

Jag hittade ett "fynd" i en tysk grammatikbok.

- den 16 november 2010, kl 18:28

förstora
En lärobok som jag hade på den tiden jag släntrade mig uppför sista knycket av Roxybacken i Malmberget och då siktade Högre Allmänna Läroverket.

Låter inte det namnet pampigt så säg? "Högre Allmänna Läroverket". Får man inte en känsla av något stort, genuint, något med tyngd och som är för evigt? Nu stämmer det lika illa på alla tänkbara sätt, som det som nu ligger där istället: "Gropen".

Det där med att kalla denna kolossala avgrundskrater för "Gropen", är det inte in i baljan fel ordval? En "grop" (?) Vad tänker du på när du hör det ordet "grop"? En liten grop i backen, kanske? Lagom stor grop för att lite regnvatten skall kunna samlas där för att i nästa stund vara utplånad, när solen torkat upp dess innehåll?

Jag hade rundfrågning vid matbordet och bad mina nära och kära beskriva ordet "grop". De kom fram till samma sak. På det hela taget blev namnet helt obegripligt. Kanske inte undra på att folk i resten av Sverige inte förstår något av vad det är som händer: "vadå klaga på gropar". Vem har inte upplevt en grop i vägen.....

Jag har funderat på hur benämningen "Gropen" egentligen såg dagens ljus. Kommer den ifrån bolaget med en speciell begåvning för ordförminskande hjärntvätt? Eller är det så, att vi malmbergare är så hängivna åt galghumor, att vi väljer att använda det minst smärtsamma för något så kolossalt utplånande och som för alltid sopade bort stora delar av det som en gång var Malmbergets själ och därmed också våra egna själar.

Nog om det. Men vad säger ni om detta alster från Läroverket, som i ärlighets namn har en helt annan författarinna än undertecknad. Men travestin den är min. Jag vet att jag skrev den medan min bänkkompis, Christina, satt och omstrukturerade en annan känd dikt till oigenkännlighet. Inga direkta Pulizerprisvinnare precis. Men tyska lektionstimmar, det var något som bara inte gick att överleva på annat sätt. Inte så mycket för tysk grammatik, som kan vara nog så knepig, utan mer hängde ihop med lärarinnan. Hon med postischen på tre kvart så fort hon nös och Läkeroltabletterna ständigt snurrande runt i munnen, medan hon själv gick runt i någon av de oändliga dräkterna och slängde kring sig otidigheter till dem hon inte fattat tycke för. Jag förstod på ett tidigt stadie, att hon var tvungen att hata (dvs. mobba) några för att överleva dagen.

Men hur hänger nu finnar ihop med tyska grammatiklektioner?

Ja, båda var lika plågsamma företeelser i min tonårsvärld. Tänk att på den tiden var omgivningen så oinformerad, att den inte förstod varför vissa fick mycket finnar, eller ens varför man fick finnar. Jag vet en del av mina kompisar som blev ärriga för resten av livet. Inte bara i huden utan även i själen. Helt nyligen läste jag på löpsedlarna, att många tar livet av sig just p.g.a. svåra acneproblem. Jag kan inte låta bli att undra vad den verkliga författarinnan till originaldikten, skulle ha sagt om min finniga travesti, eller om den sten som numera finns utmärkt på en turistkarta i Alingsås. Den sten där hon satt och inväntade döden, endast 40 år gammal.

Ja, visst gör det ont när finnar spricker
varför skulle jag annars stå och tveka.
Varför skulle all min heta längtan
bindas i det icke finnigt feta?
Höljet var ju finnen hela veckan.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när finnar brister,
ont för den som klämmer
och som klämmer.

Ja, nog är det svårt när varet sprutar.
Skälvande av ängslan spegeln duckar,
klamrar sig vid kroken, gnäller, kvider -
varet rinner neråt, klibbar, hänger.
Svårt att vara kvisslig, ful och finnig,
svårt att känna finnen, utan att fingra,
ändå sitta kvar och bara undra -
svårt att vilja stanna
och vilja klämma.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel finnars knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
rinner i ett klet/smet varets droppar
glömmer att jag skämdes för de andra
glömmer att jag ängslades för världen -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den varhög
som skapar ickeflärden.

  Bilderna ovan är från min klass, Läroverket i Malmberget

5 kommentarer:

  1. Debatten startad av Emppo
    Startad: 2010-11-17 13:45:44

    Sidor: < 1 2 >

    Det finns 15 kommentarer.

    Emppo

    har inte missat det minsta lilla. Vi delar inte åsikt. Har man en bloggare som står för sina åsikter och skriver så varierat, skall man inte klanka ner på något som i slutändan endast är sina egna subjektiva inlägg.
    Anmäl >Fortfarande är avundsjuka värre än skitsjuka (2010-11-23 00:15:02)

    @Avundsjuka är värre än skitsjuka
    Phah.. Du har missat allt. Tyvärr.
    Anmäl >Emppo (2010-11-21 10:34:01)

    Hörni "agent X hehe" och "smurfen haha", mobbing har aldrig funkat på mig. Ni har läst just den här bloggen dåligt om ni inte förstått det.

    Det börjar bli lite tröttsamt med det här "haha hehe skarpa hjärnor i jämförelse med U know who I mean".

    Det är många som under de här åren jag bloggat utgett sig för att vara något storartat i skribentväg. Det betvivlar jag inte det allra minsta, med tanke på vilka inlägg ni kan fabricera i min blogg. Men fortfarande säger jag: kom igen, låt oss ta del av era skarpa bloggar. Lys upp denna dystra Gve-bloggsida. Vi skall med intresse läsa vad ni har att skriva.

    Men det är väl som vanligt, mycket snack och lite verksta...
    Anmäl >Gun (2010-11-19 23:09:07)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att herrarna Mbgt och Emppo skall börja och blogga. Som ni beter er har ni uppenbara svårigheter att handskas med starka och medvetna kvinnor och skulle inte klara en vecka som bloggare.
    Anmäl >Avundsjuka är värre än skitsjuka (2010-11-19 21:13:04)

    @Mbgt
    Hehe.. Jo, jag känner igen metoden man blir bemött med...
    Nej, jag hatar inte LKAB speciellt. LK har burit/bär sig åt som alla stora företag. Men att bolaget -likt övriga- sugit ut jobbarna och att vinsterna hamnat någon annanstans måste du ändå hålla med om?
    Anmäl >Emppo (2010-11-19 08:04:59)

    Mbgt
    och då menar du att jag är ett allmänt sopnedkast, som skall tåla allt bara därför att jag skriver i en blogg för en dagstidning?

    Inse att det finns de som tycker att det är OK att bli överkörda av överhögheten LKAB. Sedan finns det motsatsen och de tycker inte att det är ok att bolaget utarmar en hel kommun och tvångsförflyttar folk och förpestar deras privatliv och tillgångar.

    Trevligt vore det dock, om svarsinläggen höll sig till vad bloggarna innehåller och att det inte läses in en massa som det inte står. Jag står för vad JAG skriver, inte vad andra hittar på att jag tycker och tänker!

    Eftersom nu inte svarsinläggen kommer in, svarar jag ibland i särskilda bloggar. Det är NSD som ni skall framföra klagomålen till inte till mig, på den punkten
    Anmäl >Gun (2010-11-18 20:54:46)

    Emppo nog sviktar dina förmågor. Jag läste mig till att det handlade om dikten och förhållandena på läroverket. För mig inte så konstigt att tanken på Gropen dök upp. Läroverket låg där.Men du kanske är för ung för att minnas det. Vi som har minnen från läroverkstiden kan intyga att det var ett märkligt lärosäte. Gropen och LK blev likadant som lärosätet. Det kom att handla om makt,överhöghet och att underordna sig.
    Anmäl >Inte speciellt imponerad av Emppos tolkning (2010-11-18 18:54:31)

    SvaraRadera
  3. Tord
    Ja, det var nog början.

    Massorna fyllde hela Bäckenområdet, där byggnationen tog slut dvs. mot slaskbäcken (den som kom från fiskodlingen),rostbäcken + ängen. Plus där majbrasan alltid fanns tidigare dvs. där skolan ligger. Det blev en markant markhöjning på hela det området. Sedan är ju hela leden ner till Gällivare massorna från Malmberget (Gropen) man kör på. Det är en vitt skillnad på marknivån av hur den gamla vägsträckningen var, inkl viadukten där man kapade av Gällivare för ledens framfart, märkligt att man grävde ner leden där istället för att behålla malmbergsbacken.

    Kanske ligger det något i det du säger, men det hade varit intressant att veta vem som myntade "Gropen", som egentligen blev en gigantisk krater.

    Grop-Smällen lär vara en smekning i jämförelse vad som väntas
    Anmäl >Gun (2010-11-18 18:40:47)

    Emppo
    Undra just vem som är barnet i det här fallet. Visserligen är det så att befolkningen själva skapat förutsättningarna till ett mycket stark kulturliv och en exceptionell utveckling. Men det är direkt fel att inte se till vad som bolaget faktiskt bidragit med historiskt sett.

    LKAB har stått för en mycket stor del av de gamla vackra byggnationerna i Malmberget. Hela FABs bostadsbestånd som kapats av bolaget. Malmsta är oxå på bolagets initiativ. Årligen fanns sådana företeelser som Gruvans Dag, andra festligheter och bidrag till kulturlivet. De stod för inslag som trädgårdsmästare, växthus, tennisbana, varmdamm etc.

    Lite lustigt att du anklagar mig för att hata LKAB, som inte på något sätt alls undanhåller det bolaget en gång i tiden stod för.
    Anmäl >Gun (2010-11-18 18:22:51)

    Det är så Gun besvarar kommentarer här, Emppo. Om du inte håller med henne så blir du alltid grovt förolämpad, ibland i ett särskilt blogginlägg.
    Men ni verkar ju ha samma syn på att LKAB är ondskan själv, så ni kommer säkert överens!
    Anmäl >Mbgt (2010-11-18 15:44:00)

    SvaraRadera
  4. "Gamla" LKAB? Lite "Söderkåkar", sådär? Lite grumligt tankesätt, eftersom det du letar efter fanns i ett barns ögon (=dina). LKAB, precis som alla andra storföretag har alltid sugit ut arbetarna och ödelagt miljön, och, för oss i Norr, skickat vinsterna någon annan stans ner i någon annans fickor.

    Men det var inte det jag imponerades av, utan hur du -oavsett starten- alltid kommer "i mål". :). Och jag är varken blind eller döv eller "intrasslad i navelludd"..
    Anmäl >Emppo (2010-11-18 10:56:25)

    Ha ha ha, bra liknelse, Emppo!
    Anmäl >Mbgt (2010-11-18 10:31:27)

    Gun
    Jag tror att utrycket "gropen" uppkom när LKAB gjorde jordavtäckningen åvanför kaptensmalmen som stupade ner mot samhället mot djupet. Det gjordes för att minimera jordinblandning i malmen. Jorden ställde till problem i sovringsverket.
    Efter avrymningen blev det en grop i backen, visserligen ganska stor men ändå bara en grop, till skillnad mot dagens krater!
    Anmäl >Tord (2010-11-18 10:18:54)

    SvaraRadera
  5. Emppo
    jag vet inte hur du är funtad, men skriva om Malmberget och utradera LKAB helt och hållet, hur är man då funtad? BLIND??? DÖV??? Helt intrasslat i sitt egna navelludd, utan att se vart stegen går fram och framförallt vart stegen inte längre KAN gå fram?

    Svara istället på en (1) av mina frågeställningar: VART kommer benämningen "Gropen" ifrån och skippa skitsnacket!

    Fö hatar jag inte LKAB, bara det respektlösa, som de gör mot människorna. Är det något jag saknar så är det den gamla andan, som gamla LKAB hade som levde i viss symbios med människorna och inte enbart skyfflade vinsterna helt respektlöst till Stockholm/regeringskansliet!
    Anmäl >Gun (2010-11-18 01:01:46)

    En gång i min ungdom var jag på en spelning med en religiös rockgrupp som hette "Salt". Otroligt bra var de.
    Men deras mellansnack var ännu mera fantastiskt. Det spelade ingen roll var de började: det slutade alltid på samma sätt: Hur mycket de älskade gud. Det blev rätt patetiskt och en vild vadslagning uppstod omdelbums i gänget hur de skulle knyta ihop säcken. Och jag minns vilka otroligt dråpiga "knutar" de gjorde. Men de kom alltid i mål, så att säga.
    Du verkar ha samma förmåga, men då handlar det inte om kärlek till gud, utan om hatet mot LKAB.

    Keep going, Gun. Otroligt undehållande! :)
    Anmäl >Emppo (2010-11-17 13:45:44)

    SvaraRadera