tisdag 16 februari 2010

Ja, så här var det:

- den 16 februari 2010, kl 10:36


Idag steg jag upp. (Jag brukar göra det ibland).

När jag satt på filosofiska tronen och dinglade med benen, funderade jag på hur det skulle vara att plötsligt få krystvärkar. Eftersom jag läst lite bloggar insåg jag att mens & dambindor & magont är det som jag nog också förväntas skriva om enligt en del "nog så närgågna och självutnämnda experter". (Det kan nog också vara bra bloggämnen). Men så slog det mig att jag är 58 år och rent tekniskt inte har kunnat föda barn de sista 23 åren. Alltså utgick krystvärkar som tänkbart inlägg.

Alternativet hade varit att skriva om jakt på lo, varg, noshörning, buffel etc. Men blotta tanken på lofällor, där djuren plågas långsamt till döds, fick mig att få ont i magen på riktigt. Det var inte det blödande magsårsonda, utan verkligen ont i magen vid blotta tanken på de stackars djuren. Därför att det är inte bara lodjur som fastnar i dessa groteska fångstfällor. Utan även andra djur går en långsam och kvalfull död tillmötes.

Det här dödandet för dödandets skull, utan att det sker till eget husbehov, är totalt obegripligt för mig. Jag anser att djuren har precis lika stort existensberättigande som vi människor. Men tanken som sådan är tänkvärd, att man skall bevilja "skyddsjakt på de som dödat". Det finns många som dödat, såväl fyrbenta som tvåbenta. Vart går gränsen för levande varelser? Det finns också olika former av "dödande", när vi nu ändå är igång med att rättfärdiga det som inte låter sig rättfärdigas.

Är människan verkligen det ultimata av Guds skapelser? Jag tvivlar när jag ser till den ondska och det maktbegär som finns, även om jag nu inte tror på någon "Fix-Gud", utan tillber konstens och vetenskapens "altare".

Gud sägs ha misslyckats första gången när Adam skapades. Det blev bara en prototyp och Gud fick börja om igen med att skapa mannen. Kanske är det därför så många män är maktlystna. Det var först vid Guds tredje försök, som Gud ansåg att fulländandet var ett faktum. Han hade skapat kvinnan. Nåja, det kan sannerligen klicka även där på fulländningen. Jag håller ett starkt kort på att Gud var så förbi av trötthet efter allt skapande, att Gud egentligen var den förste som gav utbrändheten ett ansikte.

Gud "gick helt enkelt in i väggen". Människan blev därför Guds största misstag som skapats (den "mänskliga faktorn").

Guds vila borde ha inträtt redan på den sjätte dagen. På den sjunde dagen var antagligen Gud föremål för försäkringskassans åtgärdsprogram. Men å andra sidan, då hade nog försäkringskassan redan utförsäkrat Gud. Försäkringskassan gör inga undantag. Det gör inga enfaldigt enväldiga.

Jag tror också att jag bäddade sängen imorse.

OM jag gjorde det. Tror jag att jag måste ha gjort det innan jag steg upp, eftersom jag inte har något minne av hur det gick till. Fö är jag en morgonzombie.

Sedan satt jag och stirrade ut genom fönstret på "lappvantarna" som åter singlade ner. Medan jag funderade på om det var tisdag (eller möjligen torsdag).

Endera dagen kommer jag att hänga här i bloggen i någon ny infallsvinkel. Vem säger att enbart män klär i klarblåa trikåer, röda pjuck & luva, som bevis på oändlig styrka.

Men vid närmare eftertanke. Det blir nog en sedvanlig blogg om något som är alldeles uppåt väggarna. Jo, jag tror att det får bli så. Därför att nu svämmar det över av haltande "sanningar", som inte alls går ihop och därför behöver jag fundera vad det är jag skall lyfta fram ur sörjan och kolla ett par saker först. Det börjar bli môcke nu. Liiite väl môcke.

PS. Jag förstår äntligen varför jag fått ihärdiga "troll" i min blogg. http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=latestbroadcast&Id=3391&BroadcastDate=&IsBlock= Det måste bero på att jag är hyfsat påläst och inte låtit mig hjärntvättas & duperas. Jag har sannolikt dragit på mig en klick "män" med mindervärdighetskomplex, som inte kan hantera de hot de upplever ifrån mig, i egenskap av kvinna och därmed underställd dem dvs. "mannen".

Mjaä, så mycket till "män" kan jag inte tycka att de är. Jag vet nämligen hur riktiga män är, de är anständiga människor. Tänk jag som alltid gått omkring och trott att jag varit en tämligen medioker person, nu förstår jag att det är just precis det jag inte är för de här mycket speciella personerna. DS.

PPS. Till er andra säger jag bara, fortsätt att värna det raka och ärliga samtalet i det offentliga rummet. Hela vår framtid bygger på det. På uppkommen fråga: Jo, "troll" kommer hädanefter att rensas bort helt och hållet från min blogg. Jag tycker att vi lever i ett tidevarv där vardagen måste genomsyras av stor ärlighet. DDS.

http://www.libresse.se/Pages/General/FlashContainer.aspx?id=57416

Bilden. Väggmålningen har min dotter gjort till en lycklig 7 årings stora förtjusning.

1 kommentar:

  1. Det finns 1 kommentarer.

    ...man ska vara snäll mot trollen...Är man snäll mot dem så är dom snälla tillbaka..
    Anmäl >Farbror Jalle,,djurvän.. (2010-02-22 06:40:52)

    SvaraRadera