tisdag 7 september 2010

Ett klipp ur sommarens filmpremiärer och

- den 7 september 2010, kl 12:37

förstora
CD-bokutgivning.

"Maos sista dansare" såg jag och "Herr H" i lördagskväll på bio.

Precis som titeln antyder handlar den om Mao Zedungs kommunistiska era.

Filmen bygger på en biografisk bok om Li Cunxin, som föddes som sjätte barn i en fattig men kärleksfull familj i nordöstra Kina. Vid elvaårsåldern handplockas han av regimens utsända till den statliga dansakademin i Peking. Det var en hård men också prestigefylld elitskola, speciellt för den som var alltför liten och klen. Boken som tryckts i ett trettiotal upplagor sedan den kom ut i Australien, låg också där under 1½ år på bestsellerlistorna. Den har sålts till över 20 länder för att nu slutligen bli filmatiserats. Inte konstigt alls.

Det är en stycke historia, som inte bara handlar om att ta fram en elit, som kunde representera och hylla kommunismen. Detta är en skildring över kommunistdiktaturens Kina i ett skede av förändring. När Li Cunixin kommer till USA som utbytesstudent förvånas han över vilka totalt olika världar Kina och USA är. Hur olika blir han snart varse.

Vattenfast mascara i ett skede av filmen kan rekommenderas, för de som nu använder det. Ge noga akt på vad hans namn betyder. Du får veta det även i filmen.

Se den, du kommer inte att ångra dig!

----------------
Sommarens italienska premiärfilmer har slagit sig på homosexualitet och familjedramer.

Den som jag kan rekommendera är den mer burleska historien "En italiensk familj på gränsen till sammanbrott". Den är precis det som framgår av titeln och en "frisk fläkt" att koppla av till.

Medan "Kärlek på italienska" är en tämligen substanslös historia. Fyllt av passager där man ränner runt i trappor känns det som och det är i min smak en alltför rörig historia med ett märkligt stilla mak. Bilderna från Milano och andra bekanta ställen blev min största behållning. Jag kände när jag steg ut på gatan från biografen, att jag funderade om filmens egentliga budskap varit en kulinarisk resa, eller ett händelseförlopp i personlig utveckling, som det nu lätt blir i dylika filmer.

------------

Jag lyssnade helt nyligen till Mark Levengoods nya CD-bok "Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig". Den kan jag varmt rekommendera. Ta den med dig i bilen, eller när du bara vill ha en stund av avkoppling. De tre CD-skivorna och en mp3 skiva, som bokpaketet innehåller, är inlästa av författaren själv och är små korta anekdoter, som inte kräver ett sträcklyssnande.

Det här är nog hans mest befriande bok, därför att här har han äntligen klivit ur den där rollen som "den perfekta mysfaktorn". Den mysfaktorn som började kännas lite väl sirapssöt, när man sammanstrålat med honom några gånger, även om det alltid bakom ytan stuckit fram en Mark, som vetat vem han är och framförallt vad han vill. Den nya CD-boken bjuder på många roliga tankevurpor av den mer burleska sorten och hans sjungande Finlandssvenska är jag obotligt och evigt förälskad i. Jag tänker mig att jag egentligen borde skicka honom ett honorar för att det känns som om han fick mina febersnuviga ögon att åter vilja glittra.

Bilderna: foton tagna på en av alla våra resor. Denna gång från Italien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar