torsdag 6 januari 2011

Efterlysning! Jag söker människor med gott minne, eller rent av de som ändrade ljustexten på Dundret.

- den 6 januari 2011, kl 13:53

förstora
Ändra ljustexten på Dundret från "God Helg", "God Jul" eller "Gott Nytt År", som jag minns var de varianter som det brukade stå, det verkar vara en "Gävlebock-åkomma". Dvs. en helt obegriplig form av skadegörelse, som dessutom kostar pengar i slutändan. Så varför gör man inte något helt eget, istället för att förstöra något som betalats av någon annan?

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=5883195

I år blev det "Fuck".

Ja, vad säger man? På en "rolighetsskala" 1-10 vart hamnar "Fuck" då?

Fuck - vadå?

Jag är ledsen, men jag är så korkad, att jag inte förstår budskapet.

När jag satt och försökte minnas vad ljustexten, "God Helg", "God Jul" eller "Gott Nytt År", hade ändrats till under tidigare år, kunde jag faktiskt inte komma ihåg en enda. Trots att detta har förkommit ända sedan jag var tämligen ung, något som jag definitivt inte är idag, relativt sett och mätt.

Därav min efterlysning.

Alltså söker jag nu svar av mer minnesstarka än jag själv är, eller rent av de som ändrade texterna.

3 kommentarer:

  1. Debatten startad av Ljusslingans text
    Startad: 2011-01-06 14:11:33

    Det finns 9 kommentarer.

    Fuck är väl det mest tydliga budskapet till kommunens styrande som kommuninvånarna kan ge.
    Anmäl >Lysande Långfinger (2011-01-10 18:23:49)

    Det stod aldrig WC 2010 utan WC -10(snåltext). Under världscupen i utförsåkning 1983 stod det "Top of Europe". Men då fanns det folk som trodde på samhället och vill visa upp det bästa av Gällivare. WC -10 kändes lite märkligt och futtigt.
    Anmäl >Gällivare ett WC -10 (2011-01-08 07:46:30)

    I den europeiska schlagerfestivalen har det engelsktalande Europa skrattat rått men hjärtligt åt svenskarnas enfaldiga sångtitel Diggi lo diggi lej där diggi betyder tycker om och ordet lo betyder toalett. Än lustigare var den säregna låten Waterloo som betyder vattentoalett. Priset i tokrolig enfald tar ändå ljusmontaget WC 2010 som av engelsktalande kan uttydas som Vattentoalett 2010. Som bekant är liv ett en jämmerdal. Och antifolket som bebor Träskivaara med omnejd tycker att Träskivaara är såväl skidhåla som skithåla som ska spolas eller get f*****. Ett humorfriskt skämt livar upp. Och varför ta allt så allvarligt? Och varför skylla allt på ungdomen? Hur vet någon eller några att det är ungdom som har eländats? Det kan lika gärna vara överårig före detta ungdom.
    Anmäl >Skidhåla med t (2011-01-08 01:31:07)

    SvaraRadera
  2. Ett år stod det GOD K*K.
    I år har det även stått GOD EL.
    Tänk att orka springa runt med dessa ljusslingor.
    Det är nog inte lätt det....
    Tur att vi i alla fall har starka, friska ungdomar (men det vore fint om dom kunde lägga sin energi på något annat).
    Anmäl >Jodu (2011-01-07 22:35:36)

    Viss Mann

    Så bra du sammanfattat det hela. Då finns det trots allt en djupare mening i ändringarna och ett klart tidsmönster dvs. utvecklad tidsanda:
    Från "God Helg" som övergick till
    "Vad i Hela", som blev till
    "Gud Olle", för att nu under mammons verkliga genomslagkraft, där man bara bryr sig om sig själv och skiter i andra: blivit
    "WC 2010" dvs. texten är riktad åt rätt håll.

    Ja, då förstår jag varför det står kort och gott:
    "Fuck".

    Det kunde inte ha varit mer passande.

    Anmäl >adressanten finns i läsriktningen (2011-01-07 17:15:00)

    Originaltexten i det av urgammal hedendom och nyklassisk kroppskultur präglade området Malmfälten var God Helg. Vilket åsyftar den förkristna hedniska gudomen Helg som var skidåkares speciella gudom som tillbads och ärades av forntidens folk som förflyttade sig till fots eller med så kallade skidor. Ordet God som kommer ur det fornnordiska ordet gode för gud hänger intimt ihop med det engelska ordet god som betyder just gud. Originaltexten God Helg på Tunturi fjäll är ypperlig och sammanfogar forntidens dyrkan av guden Helg med nutidens dyrkan av kroppskultur när man skidrar i regi av guden Mammon.
    Anmäl >Viss Mann (2011-01-07 16:10:42)

    SvaraRadera
  3. "God Helg" hade ett år ändrats till "Vad i Hela"
    Anmäl >Jag var inte textförfattaren (2011-01-07 10:35:49)

    "Gud Olle" är det enda jag minns att någon ändrat till. Minns jag rätt att det stod "WC 2010" i november? Om det stämmer så var det redan småkul utan att någon ändrat på texten.
    Anmäl >Fredric (2011-01-06 19:04:58)

    "Gott Nytt År" har det också stått - men ändringarna? Kommer inte ihåg någon alls.
    Anmäl >Ljusslingans text (2011-01-06 14:11:33)

    SvaraRadera