tisdag 25 november 2008

Det allvarliga läget för Sveriges industri.

- den 25 november 2008, kl 10:07

förstora

Jag satt och lyssnade på debatten på P 1 på väg hem i bilen igår, där regeringens talesman mötte Rolf Wolff (rektorn på Handelshögskolan i Gbg) i en ordduell om Volvo. Det är svårt att förstå hur regeringen tänkt sig, att inte ohjälpligt hamna i bakvattnet, om man inte har en handlingskraftig plan i beredskap. Det är så att ett stort och långvarigt kunnande inom bilindustrin kommer att gå förlorat om man t.ex. släpper iväg Volvo & Saab till Asien. Det är redan nog illa, eftersom de stora amerikanska bilbolagen systematiskt plundrat och haft sig.

Jag tycker INTE att detta är jämförbart med t.ex. Carnegie där staten gått in med ett övergångsägande, utan det lät mer som om "regeringens talesman" trodde sig förvalta någon "kindergarten" istället för den industri, som man måste värna om innan allt är för sent! Det ter sig en smula märkligt att staten inte funderat på vad båda företagen Volvo och Saab kan föra med sig för svensk industri, sedan den ekonomiska kallsupen har svalts klart. Eller har regeringen tänkt sig att all bilindustri skall förläggas till Asien?  

Ger man inte även den övriga svenska industrin nådastöten genom ett dylikt förfaringssätt?

Man bör komma ihåg att Volvo är ett dotterbolag, som är sprunget ur SKF och där gedigna kunskaper nu bara kommer, att försvinna ut ur landet, om man inte har en backup-plan, eftersom nu amerikanska bilmarknaden har aviserat, att de kommer att ställa in betalningarna i bilföretagen. Dvs. den amerikanska bilmarknaden är på väg mot en säker konkurs!

Jag vet inte om det är något jag har missat, men inte känns det precis som om det blir bilföretagen, som kommer att stå på den amerikanska prioriteringslistan, med tanke på landets prekära ekonomiska läge. De kommer sannolikt att lämnas åt sitt öde, det finns nog inte så mycket val helt enkelt.

Jag kommer ihåg den våldsamma turbulens som var när Gyllenhammar ville gå samman med Renault. Då var det faktiskt AKTIEÄGARNA som såg till att Gyllenhammar åkte ut med ändan före, rakt ut i kalluften! Jag råkade av en ren slump "sitta på första parkett" och lyssna på hela planeringen för att peta bort Gyllenhammar!

Den här gången verkar det dock inte som om det kommer att bli de snikna aktieägarna, som skickar ut hela Volvo i kalluften, utan regeringen i egen hög person. Förklaringen lät igår på radion, något darrig om varför den svenska regeringen inte ville rädda den svenska bilindustrin, det var en hänvisning och jämförelse om hur det gått med varven!!!??? Med varvsindustrin var det något helt annat med, det får mig att undra hur gammal "regeringens talesman" var när detta utspelade sig, eller om det inte finns någon litteratur att tillgå där på regeringskansliet.

Ty, när man talar om att man inte vill äga industrin, förstatliga den, haltar det betänkligt. De är ägare till LKAB. I och för sig kan man väl hålla med om att några BRA ägare är de inte, med tanke på hur LKAB har skött sig gentemot lokalbefolkningen, dvs. rovdriften och den bristande planeringen och sist men inte minst FRAMFÖRHÅLLNINGEN!

LKAB: s ledning som dessutom fortsätter, att tänka i kortsiktiga banor och på profiten i ett korttidspespektiv, istället för att planera/göra sånt, som är nödvändigt för full fart i produktionen i framtiden. Dvs. efter denna nedgångsperiod som är att vänta. De verkar inte kapabla att förstå det som ALLA sunda företag gör, under tillfällig nedgång: Det är då man gör det som i vanliga fall och under hög produktion inte hinns med! Helt BASAL företagsekonomi, som inte ens var främmande när jag läste det. Alltså på förra stenåldern.

Jag tror att dylika företagsledare inkl. regeringen skulle tjäna på att studera dylika gamla uvar som SKF: s grundare, dvs. Sven Winqvists upplägg, arbetsmetoder och tankegångar. Han var mannen utan långa byråkratiska vägar, där det var kort mellan ord och handling. Sven Winqvist lyckades också ta svensk industri genom inte mindre än två världskrig, han rekonstruerade Bofors etc. Hans uttalanden står sig fortfarande och hans omdömen om fackföreningsfolket är en ren profetia, men hans företagstankar ligger hästlängder före nutidsmänniskorna, som skall dra runt det här landet och dess industri.

Han kunde förutse hur saker och ting skulle gestalta sig vid ett felaktigt handhavande. Han förstod sig på både logistik och hur ett företags drivs till framgång. Det är inte utan att jag befarar att det gamla rullagret, som togs ur bruk vid SKF och som fick ge namnet åt konstruktör Larssons bilmodell och bar namnet "Volvo", nu kommer att läggas i graven för gott och med det ge resten av svensk industri dödsstöten.

Guldkalven, svensk industri kommer att vara slaktad inom kort. Man kan som bekant bara sälja, lägga ner något och vansköta det en gång. Sedan har allt gått förlorat för tid och evighet, AMEN, till andra som äger förmågan att driva och förvalta sitt pund vidare in i framtiden. Vi har då sas "framtiden bakom oss."

1 kommentar:

  1. ebatten startad av K
    Startad: 2008-11-26 09:21:55

    Det finns 5 kommentarer.

    K, jag förstår fortfarande inte vad du hänsyftar till. Jag har inte inbegripit LKAB, inte än iaf, men klart oroväckande är det att de har dragit ner. VARFÖR undrar jag, men eftersom jag inte känner till mer om varför de gjort det, kan jag faktiskt inte ha några åsikter om det. Jag kan bara tala ur perspektivet företagsekonomi och hur man sköter ett företag BRA! Förlorar man yrkeskompetens, så står man där med tvättad hals då det blir full produktion igen! Så ÄR det bara! Men solklart så kan LKAB inte bli en isolerad ö i svensk industri om resten av den svenska industrin kollapsar, eller är det, det som DU menar att de skulle kunna klara av det?
    Freja, ja, det var en intressant frågeställning. Jag tror mig kunna se svaret vad det kommer att bli. Men vad tror du? Jag är påläst betr. SKF.
    Anmäl >Gun (2008-11-27 22:54:03)

    Volvo var ett svenskt bilmärke i företaget som bildades 1927 - År 1993 lades den ursprungliga svenska personbilstillverkningen ned. För att övertas av ägarna i Ford Motor Company. Men; personbilarna distribueras fortfarande inom försäljningssidan. Volvo koncernens starke man Pehr Gyllenhammar lade år 1977 fram ett arbetsförslag till en personbilsdelssammanslagning m Saab. De drar sig ur ? 1979 kommer samarbetsavtal med Renault istället. År 1993 i tänkt ?fusionen? med Renault misslyckas av Gyllenhammar. Han avgår och vi får slutnotan. Att Volvokoncernens aktieägare sedan säljer hela personbils- tillverkningen ? i ?Ford motor Company?. Dvs. Vem ska bet. innovationslösningen med oljefönstret?
    Anmäl >Freja (2008-11-27 11:41:48)

    Du skriver "De verkar inte kapabla att förstå det som ALLA sunda företag gör, under tillfällig nedgång: Det är då man gör det som i vanliga fall och under hög produktion inte hinns med! " - Och det är precis det vi gör. (Bland mycket annat)
    Anmäl >K (2008-11-26 23:06:35)

    Signaturen K, VAD är det för felaktiga reflektioner jag har om LKAB?
    Anmäl >Gun (2008-11-26 21:51:12)

    Gällande dina felaktiga reflektioner om LKAB. Du är inte rätt informerad. Vi ställer i dagsläget verk och ser över och renoverar dessa samt förbättrar bl.a. styrfilosofier etc. Vi satsar även på forskningen i avsikt att säkra just framförhållningen och försprång gentemot konkurrenter. Undrar hur mycket andra fel som smyger sig in i den text? Kolla upp basfakta först.
    Anmäl >K (2008-11-26 09:21:55)

    SvaraRadera