onsdag 26 november 2008

"Den seimiska händelsen Malmberget".


- den 26 november 2008, kl 12:40

förstora
Till min stora förvåning finns inlägg av LKAB:s informatör Anders Lindberg under reportagen om "nya seimiska händelser" i Parta.

Va` fasen nu då? tänkte jag och drog mig till minnes vad jag hittills läst på LKAB:s hemsida under årens lopp. Den har liksom inte varit "helt tillfyllest", snällt formulerat. Utan haft upplägget "här är det vi som besitter kunskaperna och det vi säger är allt som du också behöver veta". Det är dock inte utan att jag undrar: sitter Anders Lindberg rent av i Malmberget och har blivit skakad han också av "den seismiska händelsen Malmberget"? Han kanske rent av ÄR skakad? På riktigt menar jag! (Dock ej rörd). Därför att rör en min, eller är rörd över malmbergsbornas förtvivlan i sina ohållbara Moment 22, det är inte LKAB:s signaturmedlodi.

Det fick mig att ånyo logga mig in på LKAB:s hemsida för att se om något nytt skett under "solen". Men sitta och läsa så mycket information via PDF-fil gör sig inte, så jag tänkte jag får väl helt enkelt skicka en liten förfrågan, om man kunde få bli uppgraderad, utan att man behöver skramla runt på sparbössan och se vad som möjligen kan halka ur den. Vi får väl se hur det blir med den saken. Hoppas på det bästa kan man väl få göra i alla fall. Jul är det ju också snart och då har jag hört att man kan få önska sig, även från de mest oanade håll.

I alla fall måste det gå ypperligt att räkna hur många hus det är som LKAB skulle behöva lösa in, när man får se de flaschiga bilderna över Malmberget, som syntes på PDF-filerna och som visar hur "den seismiska händelsen Malmberget" ser ut helt konkret i nuläget och vart myrstacken, dvs. malmstacken tar sina riktningar.

Vi får väl hoppas att det också framgår exakt var alla uppblockningar har skett och vart de förväntar sig nya uppblockningar, eftersom nu inga andra samhällsfunktioner blir informerade om vad som sker och vad som förväntas ske! Dvs. vilka deras planer är för vad som måste bort och vilken tidsplanering de har tänkt sig och vad som finns att vänta av nya ras och uppblockningar och hur de tänkt sig hantera de andra som faller mellan stolarna. Det har ju varit "liiiiiiiiite diffust" i många orienteringsriktningar under LKAB:s era och därför måste jag tillstå, att deras plötsliga framträdande, gör mig nyfiken på vad som skett. Vad som sker. Eller om det är det gamla vanliga köret.

Det är onekligen en märklig skrivning de har när de beskriver "seismiska händelser". Av någon outgrundlig anledning har de valt ut helt andra ställen runt om i Sverige och som en sista passus lagt till Malmfälten. Haha... blev min spontanreaktion. Jag vet inte men jag har då ALDRIG upplevt här på västkusten, den vardag som rådde i Malmberget.

T.ex. att hela spegelväggen i hallen rasade ner och torpederade korkmattan och jag själv sände en tacksamhetens tanke, att barnvagnen som också fick sin beskärda del av spegelsplittret, var tom och gunghästen som också stod där var lika tom, "brukaren" låg i sin säng och sov. Eller de gånger som porslinet rasade ut, när det smällde i gruvan och ändå har jag inte bott i Malmberget sedan 1991.

Stockholmarna råkade häromsistone ut för ren panik och då är det ändå bara en "brakskit" i jämförelse med "den seismiska händelsen Malmberget". Sedan tillkommer en annan prekär skillnad, här har jag fått rätt information om markbetingelserna på ort och ställe och inte blivit vilseledd, som jag blev av LKAB:s ansvariga, som bara talade om för mig "det är ingen risk att köpa något, vi kommer INTE att göra något som kommer att påverka marknadsvärdena eller säkerheten". Hur det var med den saken, tja, det vet vi ju alla som bott i Malmberget! Bära ansvar för sin brytning och vad det för med sig, det är inte precis LKAB:s främsta och starkaste sida.

Ja, som sagt var. Jag väntar nu ivrigt på att postens gula, eller Citymails vita, skall göra en tvärnit vid den här adressen. Speciellt spännande skall det bli att ta del av och om det kommer att framgå, att de som inte orkar bo kvar i "den seismiska händelsen Malmberget", dvs. leva under ständig stress, som är så förödande för människans totalhälsa, om de kan få sina hus och bostadsrätter inlösta och om det blir till samma marknadsvärden, som husen i Gällivare har och de som nu bor i vanliga lägenheter i Malmberget, om de kan få tillgång till det i Gällivare, utan att börja tillverka eget guld.

Ja, jag förväntar mig mycket "matnyttig" i informationen från LKAB. Då slipper jag fortsättningsvis oroas för mina nära& kära och ortsbefolkningen, som bor i "den seismiska händelsen Malmberget" och som i mångt och mycket lever med en tickande bomb i fickan, den eviga stressen.

Krigsoffer som också lever under osäkerhet, är fullt jämförbara med det som malmbergarna och deras anhöriga utsätts för ur ett rent medicinskt perspektiv. Det vet t.o.m. den svenska läkarvetenskapen, utan att "läkemedelsindustrin" talat om för dem vad de skall tycka eller tänka.

2 kommentarer:

  1. Debatten startad av Roger
    Startad: 2008-11-26 20:50:59

    Det finns 9 kommentarer.

    Ja, du signaturen Dammråttan, vem sörjer inte det som hänt med Malmberget och människorna där. Det är helt omöjligt att inte tänka på alla som hamnat i detta Moment 22. Ta av människor deras drömmar och liv, det är faktiskt det värsta man kan göra mot sin nästa. Sedan att gruvan kräver sitt det är en helt annan sak, men det hade kunnat se HELT annorlunda ut för människorna om detta hade skötts på rätt sätt! Då hade inte heller det mänskliga lidandet blivit så stort.

    Inte för att det är någon större hjälp, men jag sänder verkligen en tanke till er alla. Det är helt oundvikligt. Det är trots allt fortfarande där jag tillbringat mina första 40 år av detta liv. Det är min hembygd, så är det bara.
    Anmäl >Gun (2008-11-30 11:25:06)

    Grammatica, jag håller med dig fullständigt. Men det friskriver inte staten,dvs. LKAB, det är trots allt de som inte har skött sitt, till de yttersta. Men att det blivit som det nu är, är väl kanske inte att undra på med de företagsledare som de haft, det är så man kan bli kräkfärdig, vid blotta tanken. Kan väl bara hoppas att nuvarande ledning rensar upp i kloaken och ser till att lösa ut folk från sina Moment 22 och kan driva företaget, som det faktiskt anstår staten att göra. De om någon borde föregå med gott exempel.
    Anmäl >Gun (2008-11-29 11:39:49)

    Jättebra skrivet Gun! Vi som bor här på ruinens brant vet absolut ingenting om vår framtid, och det tycker jag är en rättighet. När man i unga år köpte huset garanterade LK att vi ALDRIG skulle bli påverkade av gruvbrytningen. Ha ha det är så långt dit så den dan ligger ni i graven sa den vi talade med på LK. Vi har som alla andra betalat på huset i hela vårt liv, som då i början av 80-talet kostade lika som i GVE. Ett husköp är ju en investering för framtiden ,trodde man.Men ungarna får kanske bekymmer med ett tomt hus som ingen vill ha istället. Jag är uppvuxen i Malmberget och har alltid tyckt att det är vackert här ,men sen har det ju hänt saker de sista åren.
    Anmäl >Dammråttan (2008-11-29 08:14:02)

    SvaraRadera
  2. Men; snälla någon och i nick sakligen till Grammatica. Att börjar man göra djuplodade prospekteringar innebär det även kvalitativa utredningar i samhället; och så att en hela kommun hinner med som i ett boendedistrikts och till befolknings vis på kartan har vi faktiskt 290 kommuner. Glokalt i så fall som kräver grön ekonomi - och det kan väl ändå vara meningen. För du väl att makt mellan landsbygd och kontra stadsbygd kostar. Övergripande tvärfackligen för då lever ju hela Sverige upp i moderna förhållanden. För så kan vi väl inte ha det för vi måste ju tänka på pensionen. I sin riktning Stockholm att de förstår väl ändå bäst på Stureplan : (
    Anmäl >Freja (2008-11-28 19:05:09)

    Ja, jag håller med dig om att det är svårt för den vanliga människan att planera, men vi har ju en representativ demokrati, dvs vi väljer och ser ut våra talesmän, oavsett parti eller politisk åskådning. De borde ha tänkt. De förvaltar ju vårt samhälle åt oss. De borde ha mer kontakt med företagen. Särskilt i ett sådant här område som malmfälten är.
    Om inte förr så nu borde folk kräva en bättre planering av samhället.
    Anmäl >Grammatica (2008-11-28 15:00:23)

    Grammatica, jag tror att det har varit svårt för privatpersonen, att planera för framtiden, eftersom det aldrig funnits någon kommunikation mellan LKAB och Gve kommun/ortsbefolkningen, det är väl där universalfelet har legat. Inte verkar den kontakten ännu heller vara etablerad och det blir än mer bekymmersamt. Folk bygger där de blir anvisade och kan få tomt, det är svårbegripligt att LKAB överhuvudtaget tillåtit byggnadtion, t.ex. de nyare husen Svanvägen etc. Jag har själv varit i kontakt med LKAB och fick "lugnande svar" som visade sig vara huvudstupa! Då ÄR det inte lätt att planera för den vanliga människan.

    Ofrivillig nattuggla, ja, det finns redan de som dukat under, det känner jag också till och fler blir det om inte något radikalt händer.

    Anmäl >Gun (2008-11-28 14:08:06)

    Hej Gun!
    Jag lovar. Du ska få min autograf när vi ses.Du behöver inte göra personsundersökningar för att få
    den. Jag är givmild.Sådan är min karaktär!

    Jag är ledsen för att du skriver skit! Men det är inte min business.
    Kansker Tommy och Nesse, som lider brister, kan drömma om dig. Vad tror du?

    Allt Gott!
    Silverstare Soulway
    Anmäl >Soulway (2008-11-28 00:48:12)

    Lustigt egentligen att folk inte planerar för framtiden. Alla blir liksom tagna på sängen och jätteförvånade över att gruvan äter upp mark och hus, hela kvarter. Om man tänkt efter innan så borde man ju vetat att det bara är gruvan som lett till att det finns bebyggelse där det finns idag, att det finns/funnits arbete för folk. Det är gruvan som är näringen. Gruvan ger och gruvan tar kan man kanske filosofera.
    Jag undrar hur det skulle varit om man aldrig funnit malm där?
    Jag vet inte men det förvånar mig inte att det rasar. Det förvånar mig däremot att det ser ut idag som det gör, att man inte flyttar husen för länge sedan, eller inte byggt så nära.
    Anmäl >Grammatica (2008-11-27 22:14:38)

    TACK GUN!
    Det är så skönt att någon utifrån kan tala om hur det är!
    Tyvärr tror jag att Lkab som har hållit på med sin utmattningsteknik redan har skördat många offer!
    Men jag tror att fler kämpar tillkommer för varje dag!
    Jag tror nog att det blir Lkab som till slut får krypa till korset.
    Men tragiskt nog är det många offer som redan har dukat under!
    Anmäl >ofrivillig nattuggla (2008-11-26 20:50:59)

    SvaraRadera