tisdag 2 november 2010

Den här informationen skickas till dig,

- den 2 november 2010, kl 12:46

förstora
eftersom du har andelar fonden Aberdeen Global - Aberdeen Global - Indian Equity Fund (fondnummer 883 892) i ditt premiepensionssparande.

Nej, men det var väl själva den, tänkte jag och noterade att meddelandet hade samma datum som min yngste son fyllt år. Jag brukar använda mig av barnens siffror, det brukar normalt ge hyfsad tur, när det gäller spel och magkänslan infunnit sig. Aktier är i allra högsta grad spel.

Jag vet inte hur ni har det, men det här lotteriet med premiepensionssparande är något som jag helst vill förtränga. Jag lät alltså meddelandet bli liggande. Naturligtvis. Men saker och ting har en tendens att inte bli till det bättre av att bli liggande.

Imorse satt jag och stirrade på meddelandet igen.

Nu måste jag ta tjuren i hornen, tänkte jag, alternativet blir att jag åker in i den stora härdsmältan med den här fonddelen och det vill jag verkligen inte: att Sjunde AP-fonden skall joxa runt med de stackars surkronorna. Då kan jag lika gärna kraschlanda dem själv.

Det tog några år innan jag lyckades få herr H att inse, att han måste själv ta herraväldet över sitt premiepensionssparande. Han hade liksom de flesta svenskar bara låtit sig styras. Jag måste medge att skillnaden blev enorm. Han blev under en tid rena rama börshajen och jag började smått ångra mitt puschande. Han upptäckte en ny sida i dagstidningen, fondnoteringarna, vad som stod i Dagens Industri blev en evig följetong, liksom diskussionerna rann ut och in i mina öron. Jag tyckte att han inte gjorde annat än bytte fonder.

Men det gav utslag. Jag kunde se hur han t.o.m. sprang om mitt premiepensionssparande med hästlängder. Men sedan gick luften ur både honom och aktiemarknaden. Nu är jag åter förbi honom, trots att jag inte gjorde som jag hade tänkt, bytte hela premiepensionssparandet till ett lugnt och säkert sparande, medan den nya vinden blåste förbi. Livet självt kom emellan och sedan gled jag bara med, vilket naturligtvis straffade ut sig. Men jag ligger i alla fall på betydligt större plus än Sjunde AP-fonden.

Nu verkar det som om börshajen inom herr H vaknat till igen. Jag själv har haft ett öga öppet, även under de här "regniga dagarna", när det fina resultatet halkade bakåt. Men jag fortsätter med mina "mycket hög risk-fonder". Jag har dock bestämt mig för att vara mer vaksam och säkra slantarna fort denna gång, om jag ser att staplarna börjar fara hit och dit alltför mycket och låtsaspengarna är i stormens öga igen.

https://secure.pensionsmyndigheten.se/FondfaktasidaPopup.html?id=899120

Hur jag bestämde mig för den nya? Ja, det var lite av blunda - peka - kalkylera. Det får rulla på ett tag till under mitt vakande öga.

So Fingers Crossed and Wish me Luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar