måndag 18 april 2011

Bröllopsyra den 11.11.11 kl. 11.


- den 18 april 2011, kl 19:33


Du kan anmäla dig redan nu, även om du saknar partner. Vi andra får väl hålla tummarna och hoppas, att sommarens strandraggning blir en lyckad historia för din räkning.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.603505-brollopsyra-pa-kungsgatan

Domkyrkan är en sabla fin kyrka. Ingen lidande Jesus, på "plusset", som hänger där och ser ner på de arma satarna i kyrkbänken. Allt vackert och stilrent. Domkyrkan är vår gamla "kvarterskyrka". Det hålls många konserter i den kyrkan. Där har min dotter sjungit många gånger, på den tiden hon ägnade sig åt musikens värld. Alltså har jag hunnit nöta kyrkbänk där många gånger. Det ledde till att jag fick min enda kyrkliga "uppenbarelse", när jag satt där och tittade på det tomma korset. Det var då jag insåg "budskapet": "Alla har vi våra kors att bära". Det vet alla som suttit i en kyrkbänk och ålat som en mask, för att känsel i rygg och ben skall komma tillbaka.

Det här med att gifta sig den 11.11.11 kl. 11. Kanske bör den hugade satsa på en partner, som har lite problem med sitt snusande. Alltså snusare med portionspåsar går bort, såväl manliga som kvinnliga snusare. Lite rinnande snus över tänderna så att det står 1111 i den glada munnen, det måste väl ändå vara maximal utdelning på 11:or denna yrans dag.

Bröllopstårtan, på längden, gissar jag kommer att klara Guiness Word Record. http://www.guinnessworldrecords.com/se/gwr_day.aspx Jag har faktiskt väldigt svårt att föreställa mig en så lång tårta, 633 meter lång. Undra om den bli 11 cm bred? Om det blir samma sak för äktenskapens längd, 11 timmar, eller 11 dagar eller 11 år, eller om det överhuvudtaget skall vara kodat till 11 vet jag inte om festfixarna har tänkt på. http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldbr%C3%B6llop Men talet 11 skall i alla fall kanta hela "föreställningen".

Jag får helt enkelt skriva in det i min lilla kalender och vara på plats med kameran i högsta hugg för att förgylla bloggen med något extra ordinärt. Det kan vara värt att ha medverkat i ätandet av världens längsta bröllopstårta, speciellt om den finns med bland rekorden i Guiness World Record. Då kanske jag rent av trycker upp visitkort:  

"Auktoriserad Guiness World Recordtårtätare 11.11.11".

Phew... det är väl en titel, på svengelska, som inte går av för hackor!

... Eller... Nej... nu tänkte jag fel igen. Inte undra på att jag får så mycket skäll bland inläggen över ditten och datten, att jag knappast är värd smutsen under mina skosulor. Jag kan inte bli någon rekordtårtätare. Det är tårtan som skall bli rekordet. 633 meter tårta tror jag ingen klarar av att äta.... Eller... Nu tänkte jag på en speciell kille, som är den ende som möjligtvis skulle kunna vara tänkbar. Han tömde ett 55x55 smockat brödfat, medan jag gick in i köket och hämtade mer dricka till tonåringarna, som var på födelsedagskalas hos min äldste son. Det var enligt de andra killarna, bara ett "första smakprov" för hans räkning.

Det är kommunen som skall betala bröllopstårtan. Alltså har jag varit med om att betala åtminstone ett par 100 meter av den tårtan fram till dess, bara i år. Hur då? kanske du undrar... Jag matar kommunens hutlösa P-automater i stan, förutom att jag betalar kommunalskatten!

Man får väl också hoppas på ett trendbrott, när snön och kylan kommer i år. 11 i 11 låter vanskligt! De sista åren har snön lagt sig i oktober och kallt som f@sen har det varit i november! Men djupfryst tårta med åkarbrasa kanske också kan bli en udda upplevelse... då lär det väl rinna 1 1 ur näsborrarna.

På tal om udda upplevelser.

Det hela får mig att påminna mig om en vigselförrättare, bestyckad med osedvanlig tornedalsgalghumor. Han brukade säga till brudparen efter den väldigt korta ca 1 minuters borgliga vigselakten:

- Å skall ni nu skiljas, får ni göra det efter helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar