söndag 31 maj 2009

Anvisningar till firande av Mors dag.

den 31 maj 2009, kl 22:09


1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.

ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920.


-------

Jag tror jag skall förse mina barn med dessa "Anvisningar till firande av Mors dag", inför nästa års Mors dag, de låter onekligen rekorderliga!

Bilden? Ja, gissa det ni!

2 kommentarer:

  1. Det finns 4 kommentarer.

    Ja, Hylands fru-fri-dag var vårt egna svenska inhemska, till skillnad från Mors dag, som är importvara.

    Jag har faktiskt ett eget minne från "fru-fri-dagen", jag vet att jag tänkte, att "jag hoppas att den inte infaller någon fler gång"! I den åldern kan man få dylika tankar, efter manligt inslag i köksregionen, som liknade ett katastrofområde. Diskhögen inte att förglömma, efter "aktiviteten", som föregått det hela.

    Zorro, jag delar nog inte helt din uppfattning om vad det hela ser ut som, men vi retuscherade bilden något, av hänsyn till NSD:s läsarskara. Man vill ju inte att folk skall bli blinda, efter en sådan fin dag, med sol, fågelkvitter och dylika inslag som Majsan berättar om och som jag också kunde konstatera fanns.

    Vi mammor kan året runt glädjande nog fira Mors dag!
    Anmäl >Gun (2009-06-01 13:19:20)

    Med belåtenhet så kan jag notera att jag kommit ganska nära, i nutida mått.
    Visserligen är flagglinan av (fortfarande) men det nämdes vid kaffestunden med nygjord tårta under parasollet och frånvarande barn hördes av via mms istället för brev.
    Och det vackra bestod av fågelsången från alla småfåglar i bobyggartagen intill fikabordet.
    En toppendag med vackert väder!
    Anmäl >Majsan (2009-06-01 09:07:04)

    SvaraRadera
  2. Kanske Hyland kallade dagen för Frufridagen?.
    Minns i alla fall att min far stekte en egenhändigt nedlagd hare utan råd från min mor.
    Hur den smakade minns jag inte, men oftast är ju såsen som är godast.
    Anmäl >Zorro (2009-06-01 00:24:52)

    Hej Gun. Ser mer ut som Hylands Frifrudag.
    Anmäl >Zorro (2009-05-31 22:41:29)

    SvaraRadera