fredag 27 maj 2011

Har din rumpa somnat in?

den 27 maj 2011, kl 10:52
förstora
Nio av tio kvinnor går runt med sätesmuskler, som sällan tränas och därför är de mjuka och slappa.

Man kan efter att ha läst ett dylikt påstående undra hur det står till med männens sätesmuskler, eller är de bara "naturligt mjälla".

I vart fall: så löd den obarmhärtiga sanningen, att vakna till före frukost och allt. En olycka kommer sällan ensam, tänkte jag och kikade ut på de regntunga molnen, som stunden innan hade forsat fritt. Utomhuskonsert med Brian Ferry? Äh... jag tror jag skiter i den.

Ibland blir jag förundrad över all information, som dimper ner i min mailbox, eller ens hur den hittar vägen dit. Men hur var det nu det här med rumpan. Dö nyfiken är liksom inte min grej, så jag ögnade vidare i mailet om dysfunktionella rumpor och hur dylika tingestar ser ut.

Nu blir det till att ställa sig framför spegeln och försöka få syn på aktern, vilket inte är så himla lätt. Man kanske borde konsultera det unga gardet, som har byxbakarna hängande ner i knävecken hur de bär sig åt för att kolla in läget. Visa kalsonger det är liksom nutidsgrejen, som aldrig tycks gå över. DET å sin sida har fått mig att inse, att outfiten på herrkalsonger, den behöver en uppryckning. Fy för den lede vad man där kan få syn på. Akut blindhet följer allt som oftast.

- Annat var det på min tid, brukar jag berätta för dottern i en repris för 1000:e gången. Då kunde man få sitta och spana in små fasta tennisrumpor på killarna. Ni har det inte lätt nu för tiden, brukar jag sucka ljudligt. Ni kan verkligen riskera att få tag på en rumpa som är allt annat än det man i sina vildaste drömmar drömde om. Det är helt omöjligt att ens ana sig till hur rumpan ser ut med det byxmodet.

Å andra sidan har jag utfärdat en varning till henne: kom inte hemdragandes med en kille, som har byxbaken hängande nere i knävecken, med vidhängande taskiga kalsonger, eller så fullpiercad att man tror att han råkat ut för en olycka med hålslag och häftapparat. http://www.kossan.se/piercad.htm

Det här med rumpans utseende. Det blir till att låsa in sig i badrummet, kravla sig upp på stolen, ställa in speglarna och spana in läget med diagnosen i ena handen:

Hjärtformat
Din rygg fortsätter som en förlängning av sätet som är bredast upptill. Ser ditt säte ut så, är musklerna passiva och dysfunktionella!

Omvänt hjärta
Ditt säte är runt och fast och bredast nertill. Grattis - du har ett funktionellt säte med god kontakt med den stora sätesmuskeln, gluteus maximus.

Veck under sätet
Ditt säte är runt, men hänger lite mot låren och bildare ett veck under sätet. Du har svaga lår - glöm allt om att springa snabbt tills de är starka!

Orsakerna till den dysfunktionella rumpan angavs också. Phew vilken tur! Då behöver jag inte grubbla över den saken.

1) Löpband
På fast mark krävs det att sätet och låren drar foten bakåt, så att du kan bära upp kroppen framåt. Detta kompenserar löpbandet, så säte och lår inte behöver arbeta på samma vis. Dessutom tar du flera, korta steg på löpbandet. Det leder till stelare höftböjare, en felaktig höfthållning och svagare säte.

2) Stillasittande arbete
När rumpan inte används glömmer den bort hur den ska jobba.

3) Höga klackar
Flyttar fram kroppens tyngdpunkt så att hållningen ändras. Det skapar obalans i musklerna och en dysfunktionell bakdel.

Orsaksanalysen verkade inte helt tillförlitlig sas.

Men vänta nu bakom den molnkammen, finns det möjligen lite hopp, om Bryan Ferry... eller så går jag fram till CD-skåpet och sätter på en CD, medan jag överväger ett lugnare krig mot dammtussarna. Tur att DET anfallet kvickt gick över.

På tisdag skall jag ta upp kampen med Gluteus maximus på allvar, fick klartecken från sjukhuset igår. Skall bli riktigt skönt att träffa min coach på Hagabadet. Övningar som knäböj, marklyft (tar väl upp vattenflaskan från golvet mellan varven), utfallssteg och benpress, som alla tränar Gluteus maximus, de är nog också dessvärre ett helt nödvändigt ont. Nu får jag ta mig upp på benen ordentligt, hur jädrans ont och motbjudande det än känns.

Nu skall jag däremot slå mig ner i soffhörnet på den redan dysfuktionella Gluteus maximus och fortsätta läsandet av "Duracellkaninen" Thomas Bodströms kräkbok: "Inifrån: makten, myglet, politiken". Varvat med lite rensande i örtträdgården, mellan regnskurarna. Vad jag ser så här långt lär det bli en blogg om boken. Något annat vore mig världsfrämmande, efter att ha läst så här långt. Dagen till ära bjuder jag på en låt, som jag tycker passar bra ihop med bokvalet:



PS. Rumpan på bilden vandrar inte omkring i Gällivare kommun vad jag vet. Jag hittade den i Ravenna, Italien, hösten 2008. Bara för att nu ingen skall tro, som läser den här bloggen, att dylika rumpor knallar omkring i Gällivare. DS.

1 kommentar:

  1. Vi män är naturligt vackra och behöver inte spackla skönhetsoperera oss.vi sprutar inte in nergift heller i hopp om att bli vackra. vi är redan vackra!! Gillar ditt sätt att göra marklyft,det var ett nytänkande!!
    Bodström kommer väl tillbaka som moderaternas affischpojke,när ha surat färdigt
    Anmäl >går ej omkring på löpband ihögklackat (2011-05-28 08:52:11)

    SvaraRadera