onsdag 27 augusti 2008

Analyser på hög nivå

- den 27 augusti 2008, kl 12:11

förstora
En del lyssnar på konsert medan andra räknar ut. Det finns inget som han inte hinner räkna ut dvs. analysera! Han har t.o.m. noterat vem av dem det var som vände notblad och hur mycket var och en spelade, hur många klädbyten etc.

Han hinner räkna ut hur många personer som varit engagerad, alltså vad de genererar för kostnad i form av lön, övernattning, resekostnad, beläggningen av evenemanget, hur många outnyttjade platser osv.
Jag däremot sitter djupt försjunken och försvinner ganska omgående långt bort ifrån omvärlden, när jag lyssnar på konsert. Är det andra tillställningar är jag helt uppslukade av det. Det är vid få tillfällen jag inte varit fångad av utbudet, det har bara hänt när livet varit fyllt av för mycket annat, som tärt på sinnesnärvaron.

En gång för något år sedan vet jag att vi satt, som om vi var behäftade med svårartad springmask båda två, när vi såg "Den flygande holländaren" på Operan. Det var en osedvanligt dålig uppsättning och inget fungerade dessutom. Det kändes tillslut som om det var en segdragen "nu trampar vi ihjäl katter historia". Inte blev det så mycket bättre av att vi båda två var helt utarbetade och egentligen alldeles för trötta för en så lång föreställning. När crescendot av kattrampningen kom, trumhinnorna var nära bristningsgränsen och jag önskade att hela skeppet bara skulle försvinna i underjorden, då mimade vi med en och samma mun till varandra:

- skall vi sticka i paus?

Ögonblinkningen och den runda munnen som visade ett "JA", gjorde att jag nätt och jämt överlevde katastrofen och sjönk ner i fåtöljen, som en ihopsjunken sufflé i avvaktan på "frigivning".

Men vi var inte ensamma den gången, som bara gav upp. Vi var rätt många som lite skuldmedvetna sneglade på varandra under lugg, när vi passerade genom ytterdörrarna vid första paus. Men t.o.m. den gången hann han analysera ett och annat.

Vad han kan komma fram till under de här timmarna evenemanget pågår är ibland häpnadsväckande saker.

Det här pysslar han alltid med. Sedan spelar det ingen roll om vi är på Konserthuset, Stadsteatern, Storan, Lisebergshallen, Ullevi, Scandinavium eller "where ever"........sist var det under Göteborgs Kulturfestival, när vi befann oss vid Feskekôrka och satt utomhus och åt medan "Ostronöppnartävling" pågick som bäst.

Jag var djupt försjunken i den goda smaken från maten, som äntligen höll på att radera ut smaken av det råa ostronet, som vi alla hade provsmakat på innan maten kom in. Livet kändes onekligen helt OK. Men koppla av det gjorde uppenbarligen inte han den här gången heller, trots löfte om att han inte skulle ägna sig åt de vanliga sakerna, dvs. räkna ut och analysera.

Jag lovar ni kan i er vildaste fantasi inte gissa er till vad som denna gång hade fångat hans analytiska talang. Men en rejäl fetsmäll skulle han nog ha åkt på av den i komatillståndvarande servitrisen, hon "den glada", "intuitiva & smidiga", med den "förlängda catwalkkursen!"

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Tommy
    Startad: 2008-08-27 16:24:27

    Det finns 3 kommentarer.

    Hej Gun!
    Mina anlyser går helt enkelt ut på att tycka till.
    Inte om vodkan är god eller dålig, utan HUR den smakar. Vilket inte kräver några som helst uträkningar.
    Att den manliga hjärnan sedan "vill hela tiden mycket gärna", är en helt annan femma! ;)
    Anmäl >Tommy (2008-08-28 08:40:29)

    Jovisst är det intressant. Kan inte annat än hålla med, framförallt är jag fascinerad över allt han kan analysera. Men det vete gudarna om JAG ens skulle komma på allt han kan hitta på att analysera eller räkna ut. Tommy, jag hoppas att dina analyser gör att du någon gång kan koppla ifrån hjärnan en liten stund, inte bara analysera och räkna ut. Eller är det typiskt en manlig hjärna, som vill hela tiden mycket gärna?
    Anmäl >Gun (2008-08-27 20:14:31)

    Vafalls ... Analyser är väl intressant?! ;)
    Jobbar själv med analyser, sensoriska sådana.
    Två dagar i veckan sitter jag och bedömer vodka.
    Hur trevligt som helst Ett jobb som jag verkligen trivs med. =)
    Anmäl >Tommy (2008-08-27 16:24:27)

    SvaraRadera