tisdag 25 juni 2019

Landssorg i Sverige som inte fick OS 2026.

När jag läser var Sverige hade tänkt ha sina "vintersportgrenar" och under vilken tid på året, så kliar jag mig i huvudet.

Längskidor i Stockholm i mitten av februar?!

Är det överhuvudtaget en rimlig tanke med längdskidor i Stockholm, fem mil och Paralympics längdskidor i mars?

Åre är dock en helt annan sak, men Stockholm?


Hur snörikt är det i Stockholm i mitten på februari/mars, för det var väl inte vattenskidor de skulle åka...

Men även om jag nu kan tycka att det är helt riktigt att Italien/Cortina drog vinstlotten, undrar jag ändå om det inte trots allt har dragit en nitlott. Ett land som tar emot EU-lån för att klara krisnade ekonomi som tar hand om OS som kostar miljarder.

Det här med OS det har blivit väldigt förfelat på alla tänkbara sätt. 

Jag tänker på den våldsamma OS-by som byggdes upp när jag var på runtresa på motorcykel i Europa 1970 och såg vilket enormt bygge som de höll på med i München inför OS 1972. Redan då var detta med OS urspårat.

För att inte tala om den massaker som ägde rum under OS då när det väl kom till stånd 1972.
https://varldenshistoria.se/kriminalitet/terrorism/munchenmassakern-gjorde-os-till-en-mardrom

Sport är inte längre sport det har blivit något annat, som också innebär dyra kostnader: säkerheten.

Man kan undra en bra stund med tanke på att inga länder är egentligen rika, hur man hanterar dessa enorma anläggningar som byggts upp till OS. Det är en sorlig läsning helt enkelt:
https://www.listor.se/sport-fritid/25-bilder-som-avslojar-os-byarnas-forfall/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar