onsdag 13 mars 2019

Män som kommer från länder där hederskulturer och ohämmat fortsätter med sina tilltag borde staten omgående ta hand om och visa med hela handen vad som gäller: Ändra ditt beteende eller åk tillbaka dit du kom ifrån!

Tänk så väl vi hade behövt ha kvar sådana som Ann-Sofie Hermansson (S) i Göteborg, som oförtrutet tillsammans med partikamraten Nalin Pekgul (S) har gjort ett personligt och modigt ställningstagande gentemot de som söker göra sig till röst för minoriteter i förorten genom att belysa och kritisera kvinnohat, homofobi, våldsbejakande extremism och inte att förglömma hederskulturer.

Den varan som vi har fått alldeles på tok för mycket av i Göteborg och som Göteborgs-Posten försökt att belysa under massor av år. Men politikerna företrädesvis socialdemokraterna i Göteborg de har tydligt visat vad de vill.


Dagen efter sålunda på måndagen efter att Ann-Sofie Hermansson hade fått det berömda silkessnöret var jag och handlade på Willys i Gamlestan vid 15-tiden. Den parkeringen har tre handikapparkeringsplatser. En blev upptagen av mig och på de två andra stod två flashiga bilar som inte hade något tillstånd i rutan. En helt vanligt syn på just de p-platserna för funktionsnedsatta. Det hinner passera två bilar som har sina p-tillstånd i vindrutan, men de får åka därifrån därför att P-platserna är redan upptagna av fullblodsegoister utan p-tillstånd i bilrutan.

Så dyker en p-vakt upp och fotograferar och skriver ut en p-bot på den första bilen, en vit bil i någon flashig modell. P-vakten hinner precis ställa sig för att utfärda bot på den andra bilen som står närmast ingången, när ägaren av den bötfällda vita bilen dyker upp med sina kassar och högljutt opponerar sig över p-boten som hänger och fladdrar i vindrutan på hans bil.

P-vakten förklarar att det är en väl synlig och utmärkt p-plats för funktionsnedsatta och till det krävs naturligtvis ett tillstånd för att kunna nyttja densamma. Jag kör nu ner rutan för att höra ordentligt vad diskussioner har för innehåll. Situationen ser nämligen inte helt bra ut.

Jag hör att de båda männen inte har svenska som sitt modersmål och jag vet inte hur p-vakter har det, men jag blir rätt förvånad när jag hör att p-vakten säga att han hade kunnat titta åt sidan, men nu hade något ringt och detta var p-plats för funktionsnedsatta.

En evighetsdiskussion tar nu sin början. Den skäggprydde i den flashiga vita bilen låter som ett kvidande småbarn som blivit förfördelad. Mer man än så är han inte. Men det hela slutar med att han tar p-vakten i hand efter ytterligare kvidande, dravel och dåliga ursäkter.

Det får mig att ilskna till och jag säger till honom genom min öppna sidoruta, när han lastat in sina kassar i baksätet på bilen, att jag hoppas bara att han själv i framtiden blir funktionsnedsatt och i behov av just en sådan p-plats. Den dagen lär han fullt ut förstå vad det är han håller på med. Man tar sig rätt över någon annans liv med ett sådant beteende, då är det verkligen illa bevänt med förståndet.

Då säger den skäggprydde mannen: 
- Jag skall knulla din morsa! 
Sedan drämmer han igen sin bildörr.

Det tar exakt en halv sekund innan hela proppskåpet ryker på mig och jag tutar åt honom och visar att han skall veva ner sin bilruta, jag har något att säga till honom. Men  naturligtvis så gör inte ynkryggen inte det. När han backar ut sträcker jag därför upp mitt lillfinger som vinkar åt honom, viss om att han mycket väl känner till vad det betyder i dylika macholänder, som han helt uppenbart kommer ifrån.

Men det jag ville ha sagt till honom är:
-         - Visst knulla du min morsa om det är så du känner, att det är det sättet du bevisar din manlighet på. Men du kommer att få uppenbara problem därför att min morsa dog för dryga 51 år sedan!

Det här är ingalunda första gången jag träffar män med underlig kultur, som helt uppenbart anser att de kan bete sig hur som helst mot en kvinna och inte minst att kvinnan skall underordna sig i de mest absurda situationer. Det spelar ingen roll om det som här handlar om en p-plats för funktionsnedsatta, att jag redan befinner mig i en rondell, eller den manliga individen har en ”lämna företrädeskylt”. De är våldsamma de här männen med underlig kultur, de kliver ur sina bilar och hotar med att slå mig sönder och samman för att jag inte viker ner mig! Det har varit åtskilliga av dylika situationer och det har inte blivit färre med åren, snarare tvärtom.

Jag har trots att jag är så gammal och haft ett tufft yrkesval aldrig någonsin hört en svensk, finsk, norsk, dansk, engelsk, amerikansk etc. man säga: Jag skall knulla din morsa! 

Det kan man nog bara vräka ur sig om man är född och danad i en hederskultur och vill att det är så här en kvinna skall vara:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar