måndag 16 juli 2018

Om bloggverktyg och Guds existens - Ja, du förstår väl att det här inte blir rätt att hantera.

För någon tid sedan försvann det trevliga inslaget att man kunde se var någonstans i världen där mina läsare befann sig bland de sista lästa inläggen.

Nåja, jag råkade notera av ren slump att några kröp under radarn, men på det hela taget så syntes mina läsare för andra läsare. 


Det mesta av funktioner som jag själv har kunnat kontrollera verkar ha strukit på foten och det är ju inte bra, därför att jag vill inte att det bland kommentarerna skall förekomma rena rama spam och reklam för allsköns goja. Sådant har jag plockat bort systematiskt, åsikter däremot har jag aldrig duckat för, även när de varit grovt kränkande, speciellt då under min tid som bloggare i Norrländska socialdemokratens tak. Dvs. när pressfrihet ännu rådde i Sverige. Men vitsen med kommentaren är ju att jag skall kunna ha en dialog med mina läsare, när de finner att de vill och om de vill ha det.

Indikationer har också kommit om att människor haft svårt att kunna göra inlägg i mitt blogg. Det verkar på det hela taget som om gått troll i det mesta. Kanske har det att göra med vilka som varit mina läsare. Vad vet jag. Inte mycket och jag kan bara spekulera utan att veta något säkert. Jag är inte mycket för konspirationsteorier, men vet också av erfarenhet att de inte är att negligera.

På något plan börjar jag bli ganska luttrad, eftersom det gått som en löpeld genom mitt vuxna liv att jag skall tystas för de som finner min rättframhet, som ett slag under bältet. Min etik och moral går det inte att schackra med helt enkelt, jag är mao inte till salu. Det kan de som redan försökt intyga. Jag har helt enkelt inget behov av någon "intresseklubb".

Har du som jag slagits av att det just nu pågår en väldig desorientering och där man handskas med uttalanden väldigt vanskligt. Man låter inte folk längre säga det som de har sagt utan man stuvar om som det passar ens egna syften. Dylika självpåtagna tilltag kan inte leda till något annat än ett fullständigt kaos och vari godheten i ett dylikt förfarande finns är jag dessbättre inte människa att förstå.

Jag vet inte heller av vilken anledning som "de som anser sig goda människor" ägnar sig åt något så himla lumpet som att göra om "andra människors sanningar". Det har på något sätt blivit så allvarligt att det t.o.m. i den dagstidning, Göteborgs-Posten som vi har förekommer regelrätta påhopp av kaliber som enligt svensk lag är fullt åtalbart. Dvs. man lägger ord i någons mun som är ämnat för missaktning och inte ens stämmer överens med vad personen ifråga sagt, eller agerat.

Det är inte utan att jag tänker på vad det står i Bibeln om när t.o.m. far och son, bröder, etc. (vill jag bestämt minnas att det stod hänvisat till) kan ta död på varandra. Det kommer att komma en tid när man inte kommer att kunna skilja ond från god och det vill jag nog påstå, att där är vi redan. Har tyvärr befunnit oss där rätt länge nu. Det var en smutsig valkampanj vid förra valet, men det som väntar runt hörnet kommer att få tidigare valkampanjer som att te sig som en ljum sommarbris i jämförelse med den fullständiga anarkin/diktatur som nu dykt upp. Ett samhällssystem som fullständigt havererat.

Det som jag reagerar väldigt starkt emot varje gång jag hör det, vilket är ungefär 10 gånger per dag nu för tiden det är när man hävdar att Sverigedemokraterna inte anser att samer och judar är svenskar. Det är ju fullt möjligt att det är något stolpskott som sagt så, vad vet jag - jag sitter inte med i det partiet. Men personligen undanber jag mig att användas till dolda egna agendor, därför att är det några som inte betraktat samer och judar som fullvärdiga människor och alltjämt inte gör det så är det svenska regeringar och där står vi ju och stampar fortfarande!

Samerna är den enda urbefolkningen i världen som ännu har negligerade rättigheter trots vad Sverige har förbundit sig att följa. Hur Sverige bar sig åt mot judarna under kriget och har låtit det fortgå genom att ha en toleransgräns som måste anses utöver vad som är rimligt, det är för mig personligen en gåta.

Bo och verka mitt i ett åsiktsfältslag gör att jag aldrig har kunnat invaggas i någon falsk trygghet. Jag har hela tiden sett hur verkligheten sett ut.

Jag är inte av judisk härkomst (vad jag vet), men hade jag nu varit det också, hade jag undanbett mig att dras in i maktkriget. Däremot vet jag att jag är båda av samisk ursprung men också av riktig blåblodig svensk härkomst och jag vill inte att någon använder något av dem med dunkla avsikter och där varje form av sans och balans saknas.

Just nu lyssnar jag på Sommar i P 1 där f.d. SÄPO-chefen Anders Thornberg, numera chef över polisen sommarpratar. Det är obehagliga sanningar han levererar för alla som vill hävda att Sverigedemokrater svartmålar.

Livet på den här jorden är alltmer komplicerat och ibland blir jag bara så innerligen trött på allt våld och krig och hur oskyldiga människor drabbas pga. maktlystnad och människohjärnor som har allt övrigt att önska.

Igårkväll låg jag i TV-soffan och löste lite korsord mest för att koppla bort ordbrus och krav i huvudet, men Rapport stod på och jag kunde inte undgå att höra att Egypten tänkte införa lagar mot ateism! Det skulle bli straffbart att inte tro på Gud! De orden fick mig att kika upp ur korsordets orddjungel.

Jag såg även ett inslag från Egyptisk TV hur en person kölhalades som ifrågasatte Guds existens eftersom han var ateist och dessutom vetenskapligt lagd. Två fullvuxna karlar satt och förde motargument av innehållet "kände han inte till hur han kommit till världen". I det ögonblicket visste jag ärligt och uppriktigt inte om jag skulle skratta eller gråta. Två fullvuxna karlar och de vet inte hur det blir nya barn!

Livets uppkomst på jorden torde också rent vetenskapligt vara bekräftat och tämligen föga att ens ifrågasätta. Men om det var ägget eller krokodilen som kom först det har man däremot ännu inte lyckats klura ut. För mig har det inte någon större betydelse, jag har upptäckt hur allt är gudomlig matematik och  för det mesta helt obegripligt hur saker och ting har kunnat utvecklas.

Hävda Guds skapelse tror jag rent praktiskt blir rätt svårt att hävda och då lämnar jag fritt fram för både änglar, eller att det inte finns någon egentlig död mer än att kroppen naturligtvis faller bort, eller att det kanske t.o.m. finns något allomfattande som man kan benämna Gud. Något som är större än människan själv.
Jag kan inte förneka att jag känner ett visst behov av att uttala det jag gjorde som 15 åring, på den tiden när jag var i krig mot allt som kunde tänkas heta Gud. Min uppfattning var att fanns det överhuvudtaget någon Gud så var det den grymmaste varelse som överhuvudtaget skapats, som kunde tillåta sådant elände som fanns överallt och i synnerhet i mitt eget liv. Vad fanns det för mening att även jag skulle förlora min mor i lungcancer, räckte det inte att min kusin som under några år bodde hemma hos oss hade förlorat sin mor i en hjärntumör. Jag hade också på nära håll upplevt hur människoliv hade släckts på de mest grymma sätt.

När jag kom upp i 20 års ålder hade mitt hat förvandlats till den humor som skulle bli min följeslagare genom livet. Då hävdade jag med glimten i ögat att finns Gud så är hon kvinna och hon är SVART! - Blev du förvånad nu att jag inte ens använda det där förbjudna N-ordet fast det inte ens var politiskt inkorrekt på den tiden.

Det där patriarkatet som vill förpassa kvinnan till mellan knytnäve och spis ger jag inte mycket för. De har mycket att upptäcka och lära sig om medmänsklighet och kärlek till sina medmänniskor.



Camille Flammarion-träsnittet, ett träsnitt känt från 1800-talet, som felaktigt framställer en medeltida uppfattning om en platt jord.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar