torsdag 12 juli 2018

Min analys av Kristdemokraterna i Almedalen och deras politik - i juli 2018.

När det var dags för Kristdemokraterna och deras partiledare, Ebba Busch Thor, fick jag riktigt övertala mig själv att faktiskt knäppa på TV:n, men hade jag nu lovat mig själv att se alla partiledartal inkl. efterföljande analys och snack, så hade jag.

Jag är inte den som bryter ett ord även om det gäller till mig själv.

Med en suck sjönk jag ner i TV-soffan och tänkte för mig själv: Har jag verkligen inget bättre för mig än lägga ner tid på ett parti som ligger nedanför spärren för att kunna hålla sig kvar efter valet.

Men tänk så fel jag hade!

Efter en liten stund kom jag på mig själv att ha satt mig upprätt i soffan och lyssnade, lyssnade och lyssnade...

Lyssna du också om du inte har gjort det!

https://www.svtplay.se/video/18298662/partiledartal-i-almedalen/partiledartal-i-almedalen-ebba-busch-thor-kd


Det enda jag egentligen hade anti emot var när  hon nämnde David Legas namn (KD i Göteborg), som bara för ett tag sedan deklarerade i Göteborgs-Posten att han hade bara ett enda självändamål i sitt politiska jobb och det var att se till att han hade en försörjning även efter hans politiska gärning. Men jag håller helt med, starta byggnationer av hotell vid Liseberg i Göteborg och allt annat som också KD sagt nej till över hela landet. Sådant som inte handlar om återupprätta Sverige igen, det får verkligen anstå. Så allt svammel om bidrag till elcyklar etc, det kan verkligen anstå.

NU handlar det om att resa upp i träsket som Stefan Löfvéns gäng har ställt till det med. Ebba Busch Thor talade om att de har gjort det förr, rensat upp efter Socialdemokratin inom sjukvården, de städade upp efter statsminister Göran Persson (S) och nu skulle de ta itu med att städa upp efter statsminister Stefan Löfvén (S), de skulle börja med att avskaffa Landstingen, som är en gammal herrelös skuta, att det hela övergår helt och hållet på staten. Landstingen/Regionerna är en vansinnigt dyr historia, ineffektiv, ojämlik och faktiskt ingen som helst ordning och redan, ett herrelöst förslösande av våra samägda medel. Administrationen har ständigt utvidgats samtidigt som den blivit alltmer ojämlik och ineffektiv, helt enkelt i många fall fullständigt inkompetenta.

Dessutom så motarbetar Landstingen/Regionerna varandra och står i konkurrens med varandra, hur sjukt är inte bara det. Inte ens journaler går att läsa för alla vårdinstanser. Något som jag själv tycker är rena ynkedomen, eftersom det faktiskt också handlar om patientsäkerheten i allra högsta grad. Jag har själv varit ombud i två dylika mål där sjukvården tagit livet av två personer, bara därför att sjukvården inte haft tillgång till journalerna och därmed förskrivningen, inkl. behandling. Dessutom har de ljugit ikapp och hållit varandra om ryggen, vilket också har framkommit när andra "journaler" helt plötsligt halkat fram av misstag!

Naturligtvis så har de ansvariga inte blivit fällda, än mindre har det minderåriga barnet som drabbades först av faderns bortgång pga slarv med förskrivningen och behandlingen och strax därefter förlorade hon sin farfar pga. samma skit och att man inte förstod vad som felades honom förrän det var försent. Dagen efter han avlidit kom ett annat sjukvårdsteam på vad som felades honom. Det var så dags då, efter flera år av felbehandlingar! Men inte ett rött öre fick hon från sjukvårdens sida och själv känner jag mig som en tillknövlad pappertuss. Jag gjorde mitt bästa och en riktig advokat ville förmyndaren inte chansa på trots att jag förklarade att det underåriga barnet kunde få rättshjälp och hade goda chanser att få ut ett skadestånd.

Sedan att Kristdemokraterna även tog sikte på förutom att få vården på rätt köl, även ta itu med äldrevården och LSS-verksamheterna, dvs. våra allra mest utsatta. Hon duckar inte för något alls, inte ens tysthetskulturen som Mona Sahlin (S) gjorde sig skyldig till och i efterhand förstod att hon hade gjort det!
Det hänger på att poängtera vilka värderingar som finns i Sverige. Hon har helt rätt det här valet är en fråga om ett värderingsval.

83 000 som står i vårdköerna, t.o.m. cancerpatienter som inte kommer fram förrän det kan vara helt försent, de barn som fått sin assistans indragna, sedan radade hon upp en rad som Regeringen fullständigt misslyckats med. Hon fortsätter att rada upp bristerna vilket är helt helt långt pärlband.

De vill också ta itu rättsväsendet. Hon tog upp något mycket relevant och berättade om ett taxirån och när man frågade varför rånaren hade gjort som han hade gjort: han visste att det skulle dröja innan någon polis kunde komma på plats. Det är långt emellan polisstationerna och poliserna. Man skall kunna lita på polisen helt enkelt!

Gängskjutningarna tar all energi hos polisen, alla andra brottsoffer prioriteras inte även där det finns kända gärningsmän.

Faktiskt så tycker jag att hon sopade golvet med alla de övriga partier som hittills varit. Hennes slutsats var: vi skall kunna lita på välfärden!

Därför blev jag inte så lite förvånad när jag läste en präktig patriarkal i Göteborgs-Posten dagen efter. Han tyckte att det var inte så mycket att ta fasta på Ebba Busch Thors tal och hela Kristdemokraterna som parti.

Själv skulle jag bli mycket förvånad om detta parti verkligen är de som kommer att få låga valresultat och åka ur riksdagen. - Den som lyssnat på det här valtalet och inte håller med henne och Kristdemokraternas politik som de för inför det här valet, undrar jag vad de är för människor.
 

Vi skall kunna lita på Sverige, avslutade Ebba Busch Thor.

Analyserna efteråt sågar jag bara rakt av, de vet ju inte vad de snackar om! Vet de inte ens hur kostsam Landstingen/Regionerna är, bara där vilka enorma vinster det måste vara fråga om att avskaffa och totalt omorganisera det hela till en riksnivå. Tror de mer på Socialdemokraternas sedelpress, eller vad katten är det fråga om.

2 kommentarer:

  1. Gun har du blivit kristdemokrat? vad tror du din pappa hade sagt om det?

    SvaraRadera
  2. Nej, det har jag inte blivit. Min pappa med sina kommunistiska idéer, dvs riktiga kommunistiska idéer om att alla resurser skulle fördelas efter vars och ens behov kan jag inte så någon motstridigt i, i det som jag skrivit. Jag är alltjämt för hans tankegångar och jag inser att utan kultur och konst och vetenskap är vi en gång för alla akterseglade och enbart rov för penningfixeringens kortsiktiga nycker.

    Däremot hade vi, jag och min pappa våldsamt motstridiga uppfattningar om kärnkraften, han ville rädda naturen från mer skövling av älvarna. På den punkten är jag fullständigt enig med honom, men jag såg steget betydligt längre att kärnkraften, en kraft som enbart skulle ha framtida problem och dessutom var farlig, såg jag inte någon som helst framtid i. Vi har en sol som kommer att lysa allt starkare och det är väldigt förvånande att inte ens ett miljöparti som finns och agerar i Sverige har lyckats göra sin röst hör. Det är sådana diktaturer och penningmakt som stoppat solpanelstillverkning och att utveckla hållbara miljöer.

    Så länge vi inte har ansvarsfulla människor i maktpositioner så har vi inte...

    SvaraRadera