tisdag 15 maj 2018

Korruption utan konsekvenser - är det verkligen så här vi vill ha det?

I juni 2014 läste jag en bok som nyss hade kommit ut och som väckte mitt intresse:

"Den skenhelige Svensken" av Louise Brown. Den som inte har läst den kanske borde göra det så här i valtider och en allt märkligare värld som vi lever i. Det är en tänkvärd bok för de som vågar glänta på ögonlocket lite och fundera.

- Martin Borgs, slöseriombudsman och författare till "365 att slösa med dina skattepengar".

 I dagens Göteborgs-Posten kunde man läsa om slaget om Västlänken, men inte minst ett debattinlägg:
http://www.gp.se/debatt/skyll-inte-korruptionen-p%C3%A5-naiva-svenskar-1.6004205



Läser man någon fakta-ruta över Sveriges Topp tio-länder för bistånd i miljoner kronor blir man ännu mer betänksam, speciellt som FN-kritiserar Sverige och uttrycker även missnöje
med att Sverige inte har en nationell institution som övervakar mänskliga rättigheter. Man uppmanar svenska regeringen att förbjuda rasistiska och extremistiska organisationer.
https://www.svd.se/fn-oroande-okning-av-hatbrott-i-sverige

Länken till själva dokumentet med kritiken från FN finns här: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G16/087/83/PDF/G1608783.pdf?OpenElement

Det går också att läsa det översatta dokumentet från FN som är från år 2006, som Sverige har förbundit sig att uppfylla:
http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/060621/9649d2011fd4f5bb858acf1419189c67/konventionstexter_pdfversion.pdf


Själv mötte jag praktisk hantering/praktiska problem av en del av det som FN kritiserar Sverige för:

Jag kan inte för mitt liv kunna förstå hur man skall kunna åtgärda dessa olika religioners maktspel, som den svenska Regeringen alltjämt står helt handfallen inför: hederskulturen och allt vad det innebär. Det var rena rama klädsimmet jag konstaterade för dessa unga flickor som fick simma omkring i långärmade kläder inkl. dukar på huvudet. På dörranslagen står det klart och tydligt inga underkläder under badkläder. Man behöver inte var raketforskare för att se hur BH och trosor finns under dessa "badkläder".


Själv undrade jag mest hur en Gud kan ha synpunkter på den människokropp som Guden själv har skapat. VAD talar det egentligen för...

Statens hjälp till flickor som skickas iväg för könsstympning är att stoppa en sked i trosorna. Bilbränder som får eskalera och maffian som tagit över samhället, medan hela landets matproduktion håller på att ödeläggas. Har inte hela det här samhället på något sätt havererat?

Enbart den här religionsproblematiken varnade jag för redan på 90-talet när jag startade upp och hade hand om elevvården vid en skola som jag då jobbade vid, inte ens pengar som var öronmärkta för elever med särskilda behov mötte någon respons hos de ansvariga lokala politikerna. Samma visa upprepade sig vid KVA Sagsjön, elit i sina fina titelpositioner äger hela tiden oavkortat frågan, som de inte kan hantera.
Jag sitter och funderar över hur det här egentligen kommer att sluta för landet "mellanmjölk".

Det känns som om jag mer eller mindre har gett upp, samtidigt som jag kämpar vidare för att få en multihandikappad kvinna frisläppt som förvaltare och Mönsterås kommun, olovligen bortfört från sitt hem med rättssystemets tysta medgivande, som nu antagit sådana proportioner att man knappt tror att det är sant.

Min syster som handläggare vid socialtjänsten i Gällivare kommun faktiskt tog livet av pga. fullständig inkompetens. Det hoppar också över alla kända rättsordningar.

Det här är ändå bara toppen av isberget som tornar sig upp på mitt skrivbord. Byråkratin rullar vidare till oanade höjder och själv börjar jag bli trött på en sjukvård och ett samhälle som inte längre existerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar