lördag 31 mars 2018

Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.

Nej, det var inte jag som kom på den genialiska formuleringen, det gjorde diktaren Edith Södergran (1892-1923). 

Men jag slogs av tanken idag, när Herr H kom bekymrad in i köket och berättade att han hade på skoj skickat ett sms till de vuxna barnen eftersom han själv är emlig och inte tänker sticka näsan utanför ytterdörren trots påsken som pågår som bäst. Till min yngste son hade han skickat ett sms med texten:

"Glad Påsk! Fråga din sambo när hon tänkt dra till Blåkulla".

Svaret lät inte dröja från min yngste son i ett sms:

"Glad Påsk! Hon tog kvasten och sa att hon skulle till jobbet".

Men så var Herr H bekymrad över det uteblivna svaret från min dotter. Jag fick starta en större utredning vad som hade hänt. Han hade skickat ett sms till henne imorse och då istället med texten: 

"Glad Påsk! När åker ni till Blåkulla?"

Svaret hade kommit tämligen omgående ifrån henne:

"I am out of office. Please revert later".

- Jaha, sa jag och vad är det du undrar över?


- Hon brukar ju alltid svara mig, sa han. Men jag skickade det här imorse kl. 09:25 och hon har inte svarat något ännu.

- Jaha, sa jag vad är du inte förstår? Hon har ju svarat, så vad är det du undrar över, svarade jag än en gång.

- Jag tänkte att hon kanske fått nytt nummer eftersom hon fått ny mobil, när den gamla stängt av sig helt plötsligt. Har du fått tag i henne på hennes gamla mobilnummer, fortsatte han, skulle ni inte ut idag tillsammans.

- Javisst har jag det och du har ju också fått ett svar av henne. Vad var det du inte förstod av det svaret du fått, att hon var vaken en ledig dag kl. 09:25, eller att hon är min dotter? 

- Men hon har ju inget svarat, fortsatte han.

- Det har hon visst. Tänk nu efter! Det här är faktiskt roligare än du begriper. Man kanske inte skall leka lustig om man själv inte är så slagfärdig och kan hänga med i galoppen, svarade jag.
 

I skrivande stund ler jag ännu inombords. Jag kanske inte varit en helt värdelös barnuppfostrare i alla fall. Barnen har i alla fall fått humor med sig in i vuxna livet.  :)

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar