måndag 22 januari 2018

Den dagen Göteborgs Kex lämnar Kungälv för Riga då har även det företaget hamnat på min svarta lista, med underrubriken BOJKOTT

En droppe i havet om du inte köper något från Göteborgs Kex kanske du tänker, men ju fler vi blir som tar ställning emot en dålig moral desto större chans att påverka i slutändan.

Jag menar faktiskt allvar i det jag skriver, så länge företaget finns kvar i Sverige kommer jag att inhandla ur dess sortiment. Men samma dag de packar ihop i Kungälv för Riga och därmed visar sig vara ett totalt oseriöst företag, då har man också sagt upp bekantskapen med mig.

Jag har i dagspressen läst den ena dåliga förklaringen efter den andra av företaget som numera äger Göteborgs Kex, dvs. norska Orkla som är noterad på  Oslobörsen. Men är man bara tillräckligt idog och läser flera reportage ur dagspressen hittar man slutligen sanningen bakom flytten.

Sanningen bakom flytten är lika unken som det stod klart redan vid första meddelandet, om att Göteborgs Kex skulle lämna Kungälv för Riga i Lettland.

Eländet som åter står för det mesta som numera drabbar oss heter EU och den svenska Regeringens oförmåga. De baltiska länderna och Polen har fördelar när de bygger upp nya produktionsanläggningar. Då får de helt sonika stöd från EU:s strukturfonder. Hur kan Sverige ens ha medverkat till en sådan katastrofal lösning?

Sedan handlar det också om en urusel etik och moral av det norska Orkla, eftersom det också är fråga om ren och skär lönedumpning, har man nu vädrat morgonluft genom EU:s strukturfond och bara vid flytt behöver vidkännas 1/5 av arbetskostnaden då jublar väl de giriga aktieägarna. Vad som händer med de 350 personerna som kommer att få lämna sina arbeten i Kungälv saknas i de penningfixerade aktieägarnas ögon fullständig relevans.
Principen sköt dig själv och skit i andra har fått ännu en verksamhet i den unkna skaran. De börjar bli många nu och ingen klocka ringer ännu hos den svenska Regeringen över att ännu ett anrikt svenska företag hamnar i utlandet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_Kex

Än i denna dag kan jag minnas doften från Kexfabriken, när jag steg av bussen för att gå över bron bort till Akademien. Doften av vanilj var gudomlig att sniffa in.

Och ännu kan jag också minnas de dagar då vi faktiskt unnade oss lyxen med en baddare till eftermiddagskaffe. Det var Annette som tog det långa benet före på lunchrasten längs Gamla gatan och bort till Göteborgs Kex bräckbod för att återkomma helt lyriskt: hon hade fått tag i en påse baddare!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Baddare
Det var höjden av lyx i en fattig studerandes kassa....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar