onsdag 4 oktober 2017

Det är lite spännande det här med vissa Nobelpris -

dock inte fredspriset, som gått till krigförande herrar - Det i sin tur har fått som följd att jag och Herr H är rörande ense om att fredspriset nog i år måste gå till Nordkoreas diktator Kim Jong-Un, eller den lille raketmannen, som USA:s president Donald Trump kallar Nordkoreas ledare Kim Jong-Un för. Visserligen för Kim Jong-Un inte krig mot något annat land ännu, utan håller den egna befolkningen i strykklass. Han gör som Donald Trump, han lever inte själv som han lär.

Jag skall inte bli alltför långrandig, som är mitt universalfel, men jag har tänkt att de här två herrarna: de har några andra gemensamma drag också:

1) Rör inte min sandlåda! - Min spade är bäst och om du inte tror det så klappar jag dig i huvudet med den!

2) De har en alldeles speciell fascination för frisyrer (egna). Men där slår Kim Jong-Un Donald Trump med hästlängder, eftersom han dikterar vilka frisyrer hans egna medborgare får ha. 

År 2013 införde Kim Jong-Un en synnerligen underliga lag. Han bestämde att det bara ska tillåtas 28 olika frisyrer i landet, 10 för män och 18 för kvinnor.

Två huvudregler för frisyrerna: ha kort stubbat hår för män är helt förbjudet, men håret på en man får inte vara längre än 5 centimeter, skrev Time Magazine om den nya lagen. Äldre män kan ha 7 centimeter långa hårtestar. - Låter ju underbart tjusigt... host ... host...

Foto: WONG MAYE-E / AP TT NYHETSBYRÅN
Den som nu undrar vad Kim Jong-Un har för frisyr, kan jag upplysa om att den inte är en av de godkända. - Det finns lite likheter mellan Donald Trumps frisyr och Kim Jong-Uns, de har båda inriktat sig på vad som finns upptill:
Foto: plåtat från TV:n av mästerdetektiven K Blomqvist, som fångat den alltid TRUMPNA Trumpen.




3) Det finns fler likheter, men jag törs inte undslippa dem, eftersom jag då får fortsätta ända till nr 11 och då med hög risk för den personliga hälsan. Kim Jong-Un är ju tydligen bra på det där med lejda giftmördare i sin nära krets, fråga hans halvbrorsa. Nä, visst jag det var ju han som var offret, så han går det inte att fråga och Donald Trump han är ju bara allmänt snarstucken.

För att återgå till det jag höll på med innan jag tappade tråden och spårade ur med tankar om Nobels fredspris. De har funnit ut något som jag trodde varenda kotte kände till och det är det man får Nobelpris för i år, att kroppen har en egen klocka. Gäller inte bara för oss människokroppar, utan även djur och växter, som sålunda lever i samklang med universum.


Resultatet blir en s.k. cirkadisk rytm som anpassar vår biologi till dygnets olika faser och som bl.a. reglerar sömn, födointag, hormonnivåer, blodtryck och kroppstemperatur.

Exempelvis ser denna rytm till att vi har snabbast blodtrycksökning på morgonen. - Tja, normalmänniskan inte jag = 114/70. - Högst uppmärksamhet på förmiddagen, snabbaste reaktionstid mitt på eftermiddagen osv.


Det här är gamla kunskaper som bl.a. waldorfpedagogiken tagit fasta på vid upplägget av undervisningen, där rena pluggämnen tilldrar sig på förmiddagen och konstnärliga ämnen (handens intelligens) och gymnastik sker på eftermiddagen.

Själv går jag och universum med olika steglängd, när någon kommit underfund med vilket UFO jag är då är den personen verkligen väl värd Nobelpriset, because:

När jag häromdagen hade ett långt telefonsamtal med min äldste son anförtrodde jag honom att jag noterat att jag börjat få selektivt manligt hörande. Jag har  börjat stänga av öronen, när jag själv vill och slår på ibland för att kolla om det kanske är något intressant som sägs till mig. Men är det inte det, så stänger jag av öronen igen. Han gapflabbade och ansåg att:
 - Det börjar ta sig, se där! Äntligen har du förstått hur livet skall levas!

Jag replikerade:
- Det har jag nog alltid förstått, däremot har jag varit artigheten själv intill egen utplåning, som lyssnat till så mycket skitprat i mina dar, att jag vid pensionsåldern insåg att jag fyllt min kvot med råge. Nu fick det bli ett rejält lappkast i tillvaron! Men inget här i livet är bortkastat, Herre Gud vilka bra böcker jag borde kunna skriva. Jag behöver inte hitta på ett enda ord. Det är bara att kryssa hejvilt bland allt som mina öron varit mottagare av.

- Se där, du har lärt dig något också, svarade han och skrattade ännu mer. 

Resten av samtalet är sekretesstämplat. Typ. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar