söndag 4 september 2016

Är det inte ganska naivt av Carolina Falkholt att tro, med det sätt hon fabricerar sin s.k. konst, att inte möta motstånd och kritik.

Hall of Fame pågår runt om i Göteborg, bl.a. Ringön där bl.a. Carolina Falkholt tagit sig an en stor väggmålning för allmän beskådan. Dvs. att beskådas av alla ålderskategorier i det offentliga rummet.

Men redan då hon under arbetets gång på väggen skrev "SD och kokainmaffian i Stockholm ger meningslösheten ett ansikte" väckte det oro i området. 

Personligen undrade jag vad SD, eller vad SD och kokainmaffian hade med kulturprojektet Hall of Fame att göra. Det fick mig också att fundera vad arrangörerna hade angivit skulle gälla för den offentliga utsmyckningen, eftersom jag samtidigt såg arbetet kring Hjällboviadukten växa fram och som absolut inte hade något dylikt tema att förmedla. Till Hjällboviadukten däremot tog jag med mig det 8-åringe barnbarnet, som fick följa utsmyckningsarbetets framskridande.

Sedan den obegripliga svadan över SD och kokainmaffian i Stockholm hade ebbat ut i Carolina Falkholts hjärna, blev slutresultatet dock en kvinnas underliv i kolossalformat. Valet kändes mao som valet mellan pest eller kolera.

Nu är väggmålningen tillrättalagd, eller vandaliserad om man nu föredrar det ordet, genom att någon/några målat över med grå färg det mest intima och provocerande. För egen del räckte det att se den vandaliserande väggmålning på bild i Göteborgs-Posten. Men Carolina Falkholt menar att det är ett påhopp mot kvinnligheten. 

 
Carolina Falkholt är naturligtvis fri att tycka vad hon vill, men det är inte första gången hon råkat ut i blåsväder, som t.ex. när hon på en gymnasieskola gjorde en väggmålning med samma tema: kvinnas könsorgan. Då höll jag nästan på att trilla av stolen och undrade hur lite insikter hon egentligen hade. Jag kände att det var det sista hon i egenskap av kvinnlig konstnär hade behövt exploatera, speciellt med tanke på dagens utsatthet som tonårsflickor och unga kvinnor har.

Undra om Carolina Falkholt överhuvudtaget är medveten om hur könsorden fullständigt haglar kring tonårsflickor av idag i inte alltför smickrande ord: Fitta, Hora etc.


Efter sommarens alla sexuella perversiteter i det offentliga rummet, där även regelrätta våldtäkter ägt rum även på konserter och massvis av gruppvåldtäkter ägt rum, finns all anledning att fundera över sitt konstnärskap, innan man slänger upp ett kvinnligt könsorgan med det formatet på en vägg utomhus, som är till betraktande utan urskiljning.

Personligen hade jag tänkt åkt dit med mina 3 pojkbarnbarn, som tillhör den något äldre ålderskategorin, för att beskåda alla väggmålningarna. Men efter att ha blivit medveten om vad som pågått ute på Ringön avstår jag helt enkelt och det är synd med tanke på annat som vi sett växa fram där, när vi varit på Ringön för att köpa oljemålarfärg m.m.

De här pojkbarnbarnen har fått växa upp med precis samma värderingar som har getts till mina egna söner: med en respekt för kvinnan och kvinnans/flickors lika värde. Det finns helt enkelt inte i min världsbild att säga ett och i nästa stund förevisa en kvinnokropps mest intima del, som fullkomligen vänts ut och in på!

Sorry, Carolina Falkholt, med tanke på dina i övrigt intressanta väggmålningar, men här är du ute på djupt och fruktansvärt farligt vatten. OM du nu har en konstnärlig hjärna borde du kunnat prestera något mer och vettigare formspråk än att vända ut och in på ett kvinnligt könsorgan till allmän beskådan!

Jag hoppas innerligen att du inte har en enda tanke på att återställa väggmålningen i den delen den nu har blivit vandaliserad.


Anders Zorns målningar av nakna kvinnor är något helt annat än att vända ut och in på ett kvinnans könsorgan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar