fredag 10 juni 2016

Min eltandborste har varit totaldöd i tre veckor nu och nu känner jag att tandtrollen har anfallit!


Jag sitter nu här som en fåntratt och undrar hur jag klarat mig utan eltandborste och försökte mig t.o.m. på att fundera ut när jag enbart körde med vanliga tandborstar.

Jodå, jag använder mig av en rejäl hög vanliga tandborstar också trots min eltandborste, som är nr 2 i ordningen. Min konsumtion på vanliga tandborstar har inte avtagit eltandborsten till trots.

Men min första eltandborste pensionerade jag mot bättre vetande faktiskt, eftersom den måste ha varit en odödlig variant. Det är nog bara att vidgå att jag nog slutligen hade fallit offer för eltandborstreklamen som påstod, att just den här modellen eltandborstar var så enormt mycket bättre än tidigare eltandborstar.


Det är mer än man kan säga om nr 2, inte för att jag kommer ihåg hur många år den har hållit men tillslut kändes det som man den mer eller mindre för jämnan stod på laddning, för att slutligen vägra gå igång efter fullgjord laddning.


Nu är det så här med mig att jag använder mig av både ock, vanlig tandborste och eltandborste. Sedan får hela omvärlden idiotförklara mig bäst den vill. Men det är så det ligger till. Inte blir idiotförklaringen så mycket mindre eftersom jag är att betrakta som ett rena rama massförstörelsevapen på den vanliga tandborstfronten. Det tar ungefär 5-7 dagar innan jag har fått en tandborste att se ut som om den har använts i 5 år.

Omgivningen bara skakar åt hur mina tandborstar ser ut, bara efter någon dags användning. Morgonen inleds med vanlig tandborste och efter frukost då först klarar jag av att stoppa in eltandborsten i munnen. Försöker jag innan så får jag kväljningar, det har jag det som hände mig på tingsrätten att tacka för!

Men även om jag kört runt med eltandborsten så måste jag borsta lite med vanlig tandborste också. Jag behåller alltid tandborsten kvar i munnen sedan och jonglerar fram och tillbaka med den: lägst bak på ömse sidor, upptill och nertill, medan jag försöker att lyfta det övriga utseendet från fågelskrämma till bedagad kvinna i sina värsta år. Sålunda hinns det med att tuggas lite på den och säkert andra dexter som jag nog inte är helt medveten om. 


Ibland brukar jag yla högt inifrån badrummet och fråga vem som använt min tandborste som skurborste och vanligtvis får jag bara någon grymtning till svar av mina kära, men en gång fick Herr H mig att bli helt svarslös då han ropade till svar:

- Jag har skrubbat toalettstolen med din tandborste och det var ovanligt skitigt så det är därför den ser ut som den gör! 

Min tandläkare hon kommer alltid med nya varianter av plaststickor som man skall rensa mellan tänderna med. Mitt tandläkarbesök består största delen att diskutera dessa plastresningsnymodigheter som ständigt utkommer.
                                         

Jag har haft många synpunkter på missarna som de här tillverkarna av Soft-Picks pysslar med. Skaften är ju så veka att det man skall hålla i bryts av alt. kröker sig när man skall längre in i munnen och rensa. Har man så tätt mellan tänderna som jag har och tandraderna intakta och fulltaliga är det verkligen ingen enkel sak att lyckas peta in dessa petverktyg mellan tänderna. På den tiden när det bara fanns tandtråd till buds såg de ut som paketsnörena som fiffigt hade delats i remsor och krusats bara efter ett par tänder.


Idag på eftermiddagen insåg jag att nu fick jag ta tjuren i hornen, NU måste eltandborsten fixas det här går ju inte längre. Jodå, jag har försökt att få upp eltandborsten för att byta batterier/batteriet. Herr H har bara flinat åt mig, när han sett mig pilla på eltandborsten och desperationen tagit över. Flera gånger har han sagt till mig:

- Det finns en instruktionsfilm på Youtube hur man byter batterier i eltandborsten.

Men efter att ha sett den instruktionsfilmen insåg jag att loppet var kört! Börja löda och joxa på inne i kretskortet efter att ha brutit sig in i rena rama Fort Knox, det kändes som att där gick faktiskt gränser för vad jag inser att jag klarar av.

Det hela slutade med att jag ägnat flera timmar åt att försöka lista ut vad en ny eltandborste med bästa rön heter och kostar. Men det gjorde mig enbart förb-d!


Först tillverkar man en eltandborste som inte går att byta batterier på, sedan kör man upp priset till oanade höjder = dryga 1 500:- för en eltandborste! Det borde vara spöstraff på det är elektronikföretagen och politikerna som låter dem härja fritt. Hela världen verkar ha blivit totalt snurriga. Man kan bli matt för mindre faktiskt. Vilka gigantiska elektroniksopberg vi nutidsmänniskor kommer att lämna efter oss!

Jag känner mig faktiskt skitsur över alla svinpälsar som bara tycks bli fler och fler här i världen. Inte är jag mindre sur över att jag sitter och funderar om jag själv rent av tillhör svinpälsgänget, eftersom jag faktiskt har beställt en ny eltandborste som jag får hämta ut på ICA Maxi om någon dag. Det verkade inte gå att köpa en ny eltandborste till mer humanpris över disk med mindre än att det var en beställningsvara. Suck och åter suck hur världen har blivit...


PS. Till mitt försvar måste jag tala om att jag har sparat gamla tandborstar sedan jag bodde i Malmberget. Jag har en vision om att göra en jättestor altartavla av alla gamla tandborstar där Jesus, som får vara den finaste tandborsten, har en ledande ställning. Ni vet ju hur många människor som fanns med vid hans predikningar så jag tror nog att tandborstlagret på gamla uttjänade tandborstar skall räcka till skarorna kring honom. DS.

PPS. Nej, jag har inte papper på att jag har alla pållar hemma, men det verkar ju inte högt uppsatta i den här världen heller ha, så varför skall jag utgöra ett undantag. DDS.

1 kommentar:

  1. Jag har tagit bort den kommentar med kommersiellt syfte. Jag undanber mig dylika tilltag och har själv valt bort alternativet att min blogg är nerlusad av reklam! Mitt syfte är inte att tjäna pengar på mitt bloggande!

    Var så vänlig och respektera det! Alt. vänd er till den som är intresserad av att göra pengar på sitt bloggande!

    SvaraRadera