torsdag 1 oktober 2015

Det värsta man kan råka ut för är att få någon form av funktionsnedsättning - det är då man på allvar inser hur man blir utsatt för diskriminering.

Spontant kan jag nog tycka, utifrån att en gång i tiden inte tillhört den kategorin, att man håller p-platser för funktionsnedsatta/handikappade heliga. Det har för mig alltid varit p-plats som var varit en icke p-plats.

T.o.m. under den tiden då jag själv fick återvända hem igen i oförrättat ärende därför att jag inte hade ett sådant parkeringstillstånd, även om jag hade behövt det, så skulle det aldrig ALDRIG NÅGONSIN fallit mig att jag skulle inkräkta på dylika p-platser.

Men något har helt uppenbart hänt med människorna och mentaliteten.

Taxibilar står på dessa p-platser.

Man placerar byggnadscontainrar på dessa p-platser.

Människor utan tillstånd för just dessa p-platser använder dessa utan att blinka, eller ens ha en tanka att skämmas.

Man använder förfalskade p-tillstånd för att kunna nyttja dessa få till antalet befintliga p-platser.

Skall det verkligen vara så här?

Alla som varit i behov av ett parkeringstillstånd för handikappade vet vilket helvete det är, som man skall kämpa sig igenom för att erhålla det här p-tillståndet. Vet vilket kamp det är att vissa dagar ta sig ut för egen maskin och hela tiden ha den här osäkerhetsfaktorn i bakhuvudet. VAD gör jag om jag inte hittar en p-plats inom rimlig gräns för vad jag klarar av. Då får jag åka hem igen med gråten hängande i halsen, än en gång. Det är så tillvaron ser ut när man väl hamnat utanför råmärket.

Så gott som dagligen har jag/vi stannat till vid ICA Gunillse, Dunörtsvägen 3 i Gunnilse och gjort våra inköp. Nära mellan p-plats för funktionsnedsatta och kundvagnarna, som min äldste son skämtsamt kallar för rollatorer, men det ligger en stor sanning i den beskrivningen. Utan kundvagnen skulle inköp vara i det allra närmaste totalt omöjligt och närhet till bilen.

I måndags när jag var där inträffade följande:

På de två (2) handikapparkeringsplatser som finns utanför matvaruaffären ICA Gunillse, stod nu en fiskbil uppställd som hade inkräktade på en av handikapp p-platserna. Jag körde in på p-platsen närmast fiskbilen men insåg, att det inte skulle funka så bra, det skulle bli alltför trångt, så jag backade ut och ställde mig istället på nästa handikapp p-plats. Sedan gick jag in i affären och gjorde mina inköp och precis när jag kom ut till bilen plingade mobilen till, så jag blev sittande kvar i bilen. Precis när jag var klar och höll på med handväskan parkerade en äldre dam med en äldre herre i på handikapp p-platsen bredvid. När hon steg ur bilen slog hennes dörr i min bildörr. Jag steg ur bilen för att se om min bil hade fått några skador av smällen.

Damen var helt förvirrad och uppjagad av situationen och det var inte så förvånande. En diskussion uppstod och jag försökte förklara så gott det nu gick, eftersom jag insåg att hon hade någon form av brist i det svenska språket. Men hon hade inte slagit i min bildörr och det kunde Gunnar som satt bredvid intyga, att hon inte hade slagit i sin bildörr i min bil. Då brast det för mig, men jag hörde ju själv hur du slog i din bildörr i min bil, varför tror du annars jag står här, frågade jag henne.

Jag kollade min egen bildörr och insåg att den breda gummilisten på min bil hade tagit emot värsta smällen, alltså var ingen skada skedd förklarade jag för henne. Men damen förstod ingenting, utan hon började än en gång förklara att hon hade ett handikapparkeringstillstånd och började fundera över andra ställen att parkera. Jag försökte förklara för henne att hon behövde inte flytta bilen, jag skulle åka därifrån och när hon steg i bilen igen så behövde hon inte riskera att slå upp sin bildörr i min någon fler gång.

Jag försökte än en gång förklara för henne att det här var en situation som varken hon eller jag hade konstruerat, utan det hela berodde på att man hade inkräktat med fiskbilen på den ena p-platsen avsett för funktionsnedsatta/handikappade. Jag talade om för henne att jag skulle tala med butiksägaren, Patrik om p-platserna för funktionsnedsatta, hon behövde inte oroa sig eller fundera mer över den saken.

När jag återvände till förarsätet och gjorde klart för att åka iväg upptäckte jag att hon hade åkt iväg. Jag kan väl säga att det funnits stunder i mitt liv då jag mått bättre. Arma krake nu är även hennes hela dag förstörd, tänkte jag och körde hemåt med en olustkänsla inom mig, förbannade världen och människorna som har svårt med empatin och som varit orsaken till händelsen.

I tisdags när jag var in med mitt barnbarn och skulle parkera vid den enda p-plats för funktionsnedsatta vid Gamla Ullevi, var den upptagen av en vinröd belgisk bil, som hade sett sina bättre dagar, eftersom ena handtaget helt saknades i bilen, det var helt enkelt utskuret ur själva plåten. Den saknade naturligtvis p-tillstånd för denna p-plats. Jag cirkulerade runt flera varv för att se om det möjligen fanns någon annanstans jag kunde parkera, men icke. Jag fick då chansa på att parkera utanför p-rutorna helt bredvid den vinröda bilen utan p-tillstånd, men det hade lika gärna kunnat kosta mig 900:- om någon p-vakt hade upptäckt min olovliga parkering.


Idag tog jag mig tid och ringde jag till ICA-Gunillse och pratade med Patrik Irveling om vad som hade hänt och förklarade att ta en del av p-platserna för funktionsnedsatta var väl inte det allra bästa. OM jag nu hade trott att jag skulle mötas av något beklagande eller förståelse då hade jag gruvligt fel. Väldigt fel!


Patrik Iverlings svar var följande: de hade gjort den bedömningen att det var det bästa alternativet! = Att ta en av två p-platser för funktionsnedsatta i anspråk! 

De hade ju i flera år försökt att få en fiskbil dit.


- Jaha, svarade jag så då är det väl lika bra att jag i fortsättningen inte handlar där då och det kommer jag inte att göra om det är så du anser att det skall vara.


Det var upp till kunden att göra det valet, men fiskbilen hade de väntat på i så många år, blev Patrik Irvelings svar.

Med andra ord en lågprioriterad kundkrets.

En kund och hennes familj, som nyttjat denna affär sedan 1997 förbyttes på två röda sekunder till en kund som fått förklarat för sig att en funktionsnedsättning var ingen kundkrets som prioriterades hos ICA Gunnilse.


Dåså, då vet jag det också!
 

Inte är det undra på att jag känner hur mitt hjärta krymper alltmer i samvaron med de som tar för sig utan hänsyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar