torsdag 9 april 2015

Juckare eller Newtons gravitationslag?

Newtons gravitationslag säger att två kroppar dras mot varandra med en kraft, som är proportionell mot kropparnas massor.

Lagen gäller bara för kroppar som inte går in i varandra. 


Två människor som står tätt ihop dras mot varandra med en kraft på i storleksordningen 0,01 millinewton. Det är jämförbart med tyngdkraften av ett sockerkorn.

Det jag läser har hänt mig för flera år sedan och anledningen till att jag läser, är bara därför att jag håller på att rensa, gallra, makulera i mitt liv för att kunna göra en nystart i tillvaron, befriad från det som jag är behängd av. Men fastän det här är så många år sedan själva händelsen inträffade, kan jag själv känna hur ilska tornar sig upp ur bokstäverna, när jag läser vad jag skrivit då: 

När jag står där på den trånga spårvagnen och den kränger fram och tillbaka, känner jag kroppen, som står där tätt bakom min. Jag tänker då att det måste vara något galet med Newtons gravitationslag och jämförelsen med tyngdkraften av ett sockerkorn.

Här är det inte fråga om ett sockerkorn, utan fråga om en grov sockerbeta!

Jag innehar i det ögonblicket världsrekord i att vända sig om snabbt. Jag spänner ögonen i personen ifråga och väljer några väl valda ord i en inte alltför tystlåten skala.

Kan man verkligen skriva så många och så fula ord, som jag här har gjort... Då har jag helt uppenbart kunnat det. Det ligger väl för nära i tiden då. Då som inte längre är NU.

Men jag tror att det dröjer ett tag innan testaren av Newtons gravitationslag gör något nytt försök. Slokörad droppade han av vid nästa spårvagnshållplats och medresenärernas gapskratt och pekande fingrar var talande nog. 

Men fy fasen säger jag bara, hur många gånger skall jag råka ut för dylika knäppskallar. Borde det inte installeras gnuggstolpar för plötsligt påkomna behov för de här perversa gnuggjuckarna. - En elpistol i det läget hade varit en ren triumf!
Foto: Malin Thelin/Sveriges Radio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar