onsdag 1 april 2015

Har du problem med att du svär mycket?

Satt och lyssnade på P 1 på radion på förmiddagen. Det var en gammal repris från den legendariske radioprofilen Sven Jerring (ni vet när det sades: Stockholm Motala, en gång på förra stenåldern).

Den 1 april 1943 (då var jag inte född eller ens påtänkt) då kom Sven Jerring på en lösning på problemet med svordomar i etern. Han presenterade sin tekniska uppfinning, som skulle minimera risken för fula ord- svordomskompressorn. Det var i alla fall vad han påstod. Så varje gång någon sade en svordom så lät det istället "hoppsan" och så lästes en text av mina favoriter som 12-åring: Albert Engström. Både före och efter "hoppsan" och svordomskompressorn.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/519828?programid=1602Min dotter kom på ett mycket effektivt sätt mot svordomar, när hon var liten. Hon var helt allergisk mot svordomar, det var som om det var inplanterat i fotknölarna på henne. Svor någon var de tvungna att säga "milda makaroner" 10 gånger. - Jag lovar det är väldigt effektivt sätt att sluta att svära, det är ingen som inte vaktar tungan med en sådan straffutmätare, som följde sitt självuppfunna uppdrag och "svordomdomstol" till punkt och pricka.

För något år sedan införde jag en svordomskassa, när bonusbarnbarnet spårade ut en dag, när han hade hicka för 100:e gången. Jag tyckte riktigt synd om honom den här dagen. Men insåg att det här var bara att stävja det hela i sin linda.

Det innebar att hela omgivningen fick böta vid varje svordom. När svordomskassan uppgick till 820:- var närmaste omgivningen helt botad. Själv fick han jobba av sina svordomsskulder, allt ifrån hjälpa till vid matlagningen, som duka etc. eftersom han inte hade några pengar, mer än det han har på banken.
 

Jodå, jag idkar barnarbete. Jag tror dessutom på idén, att de med åldern får växa in med "hjälpa till" och vara närvarande i vardagslivet. Då slipper man ifrån att stå där upprörd över en tonåring, som inte kan hålla reda på efter sig, eller klara sig själv.

Svordomskassan saldo kvarstår ännu. Det kom en ny förskola i vägen, som ville ha honom där varje dag, men så snart det yppar sig ett tillfälle skall han, Herr H och jag göra något trevligt av den svordomskassan tillsammans. Precis som varit avsikten från första början.
Det blev en extra bonus under svordomskassans tid. Han blev en riktig hejare på att räkna, skriva och läsa på kuppen. OM det berodde på svordomskassan vill jag dock låta vara osvuret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar