söndag 15 mars 2015

Timsjel = "Du må" - Det fria valet.

En enda cell i den mänskliga kroppen utför ungefär sex biljoner saker per sekund och den måste dessutom veta vad varje annan cell gör samtidigt. 

Är det så att egentligen är våra kroppar rena rama sinnebilden för kontrollfreaks och vad är det som egentligen har hänt, när den uppvisar obalans, eller rent av löper amok och för ett regelrätt inbördeskrig.
 
Einsteins fysik lär oss att varje mänsklig kropp vi uppfattar som solid, egentligen till 99,999 % består av tomrum. Mer chimär än så kan det knappast bli.


Men det är nog inte svårare än att jämföra med de mänskliga agerandena och just nu är det inte mycket till innehåll av substans.


Den svenska regeringens dikeskörning börjar tangera gränsen till ypperligt pinsamt och mest likna amatörernas julafton. Man kan undra vad Sverige har förvandlats till eftersom vi fått en statsminister som alltjämt tror, att han sitter i verkningslösa fackföreningsförhandlingar. En finansminister som ibland ser att ladorna ibland är tomma och ibland finns det så mycket pengar, att man inte ens behöver hålla ordning på finanserna.

En utrikesminister som av allt att döma tror, att posten som utrikesminister inte kräver stor eftertanke och mer långsiktiga strategier.  

Vapenförsäljningen från Bofors skall inte upphöra, för den som nu för ett enda ögonblick fått om bakfoten om att Sverige bestämt sig för att bli ett verkligt fredsälskande land, genom att säga upp vapenavtalet med Saudiarabien. Dock skedde detta beslut dagen efter att utrikesministern personligen blev persona non grata i arabvärlden. Tänk vilken märklig slump...
 

Det hela handlar om VILKA man skall sälja sina mänsklighetsförstörande vapen till och vilka man skall trappa upp tonläget till. Det gäller därför att bokstavligen kasta miljarder i havet, genom att trappa upp jakten på u-båtar i Östersjön!

Det är till att ha fokus på rätt saker. - (Heliga morötter och vilda kaniner!)


Ryssen kan ju komma... den där andra motpolen behöver man inte bekymra sig om. Motpolen som är ute och krigar i hela världen och har varit insyltad i varenda konflikthärd jorden runt sedan 50-talet och som inte ens har ordning i det egna landet.

Som vanligt fortsätter den svenska regeringen att tala med kluven tunga. I ena stunden är man för mänskliga rättigheter, i nästa sekund är det av underordnad karaktär och det är inte ens sopat framför den egna dörren.

Själv upptäcker jag till min förskräckelse, att jag mer och mer undviker världens ondska och maktbegär. Jag vill helt enkelt inte längre vara en del av den delen av världen.


Men jag tänker inte bli så högtravande, att jag kommer att låta som en högmässa, där halva församlingens tankar redan försvunnit ut genom fönstret till den förrädiska vårsolen, som också lovar mer än den verkligen håller.

Jag låter bara hälsa denna söndag 15 mars Anno Domini 2015:

En liten punkt i hjärtat kan expandera och befria världen från dess själsliga armod. Rikedomar och makt är dessvärre ingen garanti för att den punkten verkligen existera i varje människas hjärta. Snarare verkar den minska i takt med att rikedomarna och att makten tilltar.


Timsjel...





4 kommentarer:

  1. Haj Gun. Du har så rätt angående våra fega politiker. I medierna idag låter det som om vi är tvingade att gå med i NATO. Vilket ju är åt helvete fel. Ifrån början var ju NATO:s största uppgift att skydda länderna från den elaka Kommunismen som var som en religion i en del av länderna. Nu när det hotet är nästan obefintligt så har man krigat över allt i världen, med en varierande framgång. Man kan kanske förstå dem om man tänker på hur deras krigsindustri ser ut. Miljoner människor sysselsatta och höga politiker ägare till fabrikerna. Klart är att det har och är tufft att kriga utomlands, då slipper den egna befolkningen se all förstörelse och se de alla som dör i krigen. Ett stort land där några tusen stupade inte ställer till någon större panik. De är utspridda över hela landet. Jag menar inte att vi ska skapa krig för att stötta vår vapenexport. Men det är underligt att inte få leverera till dem som behöver dessa. Verkar vara en farsartat inställning. Nog om detta, men nog är det väl så att NATO behöver fler länder som är med och finansierar deras härjningar ute i världen.
    Du får ha en fin väntan på våren, men ni har ju våren redan därnere. Vi känner av våren lite här uppe också.

    Ha en bra dag/kväll med de dina Gun.


    Mad Max

    SvaraRadera
  2. Krigsivrare finns det gott om och stollarna vänder kappan friskt efter vinden och det i sig är väldigt bekymmersamt.

    Det världen minst av allt behöver är ännu fler upptrappade konfliktområden. Miljoners miljoner människor är redan på flykt och jag tappar nästan helt och hållet tilltron på mänskligheten då jag inser hur många oskyldiga som får betala det höga priset av makt och girighet! Dessutom ger det här fritt utrymme för allsköns tvivelaktiga människor som ägnar sig åt slaveri och människohandel.

    Jag är helt övertygad om att våld bara leder till nytt våld, vare sig det handlar om utrikespolitik, eller "byxorna ner i vardagsrummet". Så NEJ TACK! till NATO och andra dårfinkar.

    Jodå Mad Max här stolpar vi runt bland vårblommorna och än en gång är jag frustrerad över att den där fågeln, som jag inte vet vad den heter, har återvänt med sitt glada kvitter. Ha´det gott själv i snöhögarna, så här på vårkanten är de inte heller så tokiga, bara som eljest i jämförelse med våren här nere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Gun. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig att identifiera pippin som du inte vet vad det är för en. Jag kan bara identifiera "snorkråka och fönsterhake".
      Just nu har vi ett strålande vårväder här, och 4grader varmt. Jag väntar på en el-moped som jag blivit lovad av Landstinget. Det har varit en lång och segdragen resa hittills, vi började för fyra månader sedan. Den kommer ju att vara till stor hjälp för mig med tanke på min KOL. Den gör att man i stort sett är fången i lägenheten under den kalla perioden. Då jag inte klarar av att vistas utomhus i kylan. Vi får se när den dyker upp. Ha en trevlig dag med dina blommor och pippin som återkommer till dig.
      Mad Max

      Radera
  3. Snorkråka och fönsterhake, låter inte som något skönsjungande.... ;)

    Ni har iaf ett landsting som är värd namnet, här i Västra Götalands Regionen har de inte ens 3 hjulingar vanliga cyklar som handikapphjälpmedel längre, det får man bekosta själv helt och hållet, vilket man inte behöver i andra landsting där egenavgiften är vad en normalcykel kostar ca 3000:-.

    Däremot så har Regionen och Göteborg Stad delat ut GRATIS elcyklar, med släpkärra, PT, gratis läkarundersökningar etc. för FULLT friska och arbetsföra personer! Allt i syfte att "främja hälsan"!- Här vet man hur man sparkar på de som redan ligger, eller är i underläge!

    Jag skiter i vilket har skaffat mig en 3-hjulig Skeppshult förra året, som har lågt insteg och för de som inte har full styrka i benen. Med den kan ge mig ut med hel packning i korgen baktill: regissörsstol hopfällbar (lättmetall), målargrejor, ihopfällbart målarstaffli, kikare, picknickkorg etc. - Har funderat om man inte skall lyckas koppla en motor till den också, som det är på elcyklarna för att jag skall kunna nyttja Sverigeleden fullt ut. - Mig skall ingen klippa vingarna på och sätta mig att ruttna på insidan av huset, helt isolerad, som Försäkringskassan i Göteborg tycker att jag skall göra: TROTS godkänd arbetsskada. Skall säga att det var betydligt människovänligare så länge jag till hörde Malmbergets försäkringskassan, här är de tokiga i huvudet (lindrigt sagt). :)

    Ta det lugnt med moppen! <3

    SvaraRadera