måndag 26 januari 2015

Rundresa i Spanien. Madrid - resdag 25. Resdag 26 till Göteborg via Kastrup i Köpenhamn.

En rundresa där man i möjligast mån träffar lokalbefolkningen och dessemellan kryssar mellan turistmålen, det är något som jag verkligen kan rekommendera av hela mitt hjärta. Jag har provat på både ock och jag vet med facit i backspegeln vilka resor som gett mig mest valuta för pengarna. Men det är naturligtvis individuellt. Är man en person som till varje pris måste ha full kontroll över alla lägen och att bli omhändertaget, är nog en vanlig charterresa kanske att föredra trots allt.

Istället för att åka ut till Toledo på vår sista heldag i Madrid, som vi hade planerat innan vi lämnade Sverige, bestämde vi oss för att helt enkelt hoppa över. Toledo må vara intressant men det fick klara sig utan oss, åtminstone denna gång.

Efter så pass många resdagar och upplevelser kändes det, som om det fanns ett behov av att tugga upplevelserna, som vi hade blivit rätt mätta på.
Sålunda ägnade vi sista dagen åt att i princip göra ingenting, bara njuta stunden. Det är inga problem i en storstad som Madrid. Där behöver man inte heller fundera vad man kan göra. Det blir istället en fråga om att exkludera istället för inkludera:http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/skofetisch.html

Resdag 26

Taket i frukostrummet på hotellet.

Taxishutteln till Barajas flygplats från hotellet avgick strax efter 10-snåret. Det är en klar fördel att bo på ett hotell, som har den servicen vid hemresan. Men packningen och utcheckningen dessförinnan blev något intressant, eftersom Herr H hade lyckats trassla in en av gardinerna i ett av de stora fönstren och äntligen kom det ärtgröna paraply jag hade köpt i Sevilla till användning, när regnet öste ner under en timmas tid.

Väl på Kastrup pågick något som mer liknade kast med väskor, jag har nog aldrig sett resväskor flyga så mycket i ankomstterminalen. Det var ungefär som om de skulle kompenseras för en alltför lugn flygresa.

Sista snutten av hemredan började inte så vidare värst bra därför att Herr H:s väska och mitt paraply hade helt uppenbart rönt intresse av säkerhetskontrollens narkotikahundarna som finns på flygplatsen. De anlände dagen efter hem till oss med taxi. Jag skrattade, när jag fick syn på paraplyet, som jag insåg, att de utgått ifrån var ett sätt att smuggla narkotika i. Men samtidigt känns det bra att veta att det i vart fall finns en kontroll, sån´ dynga skall inte någon vare sig begagna eller ägna sig åt.

Jag hade valt att inte flyga längre än till Kastrup p.g.a. flygpriserna från Madrid. En bussresa från Kastrup till Göteborg var dessutom något som vi inte provat på tidigare och det visade sig att det var helt ok. Det innebar lite väntetid på Kastrup innan bussen till Göteborg skulle avgå, men inte värre än att vi hann äta och botanisera runt på Kastrup lite grann.

Herr H sade till de stela damerna:
- Hejsan flickor, vad tittar ni på? Tänk vad konstigt, de sade ingenting.

Jag tyckte att han hade tur att de var statyer och inte levande, i annat fall hade han med all rätt kunnat tjonga dit på en riktig fet smäll. Han vet hur han skall göra för att få mig att gå igång på alla cylindrar. Så skulle han aldrig göra i det verkliga livet och det är nog tur det för hans del. I annat fall hade han tillhört luften som bara flöt förbi mig.

Lite roligt utsmyckning fanns på Kastrup.

Det var en enormt stor jordglob, som var högre än jag, där man i snillrika former och material hade gjort alla världens länder.

En liten närmare detaljbild av globen.

De tigande damerna fortsatte sitt tysta betraktande över flygplanshallen. Rätt rolig staty....

och Herr H klippte naglarna med sin nagelklippare med fiffig uppsamlare och så läste han några rader till ur sin bok, som han haft med på hela resan, utan att ta sig igenom!

På utresan hade jag blivit av med min lilla nagelbandssax, därför att den låg ryggsäcken tillsammans med tandborste och sådant jag inte gärna vill vara utan, OM resväskan inte skulle komma fram till resmålet samtidigt som jag, vilket har hänt... Naturligtvis klantigt av mig, att inte ha stoppat ner den i resväskan som checkades in.

Jag tyckte att det var rätt fuskigt, att hans nagelklippare gick genom säkerhetstjänsten, men inte min lilla ynka nagelbandssax. Vem kan gå till attack med en liten nagelbandssax... då måste en nagelklippare vara precis lika farlig. Men jag vet av erfarenhet att det är mycket annat som går att göra till stickvapen väldigt enkelt, men det kan ju bero på att jag jobbat på anstalt och fått lite "överkurs" till livs.

När vi kom fram med bussen till Öresundsbron genomsöktes bussen av tullen, som hade narkotikahundar med sig. Det var ett fasligt sniffande på en del av passagerarna.

Naturligtvis hade bussen hem just precis avgått, när vi anlände till Nils Ericsson terminalen i Göteborg. Men å andra sidan träffade vi dottern där, som kom från Halloweenparty och var utklädd till döden! Tillsammans tog vi därför en bulle hem för att slippa invänta bussen. Taxichaffören undrade om vi allihop kom från Spanien via Kastrup. Självklart har vi det, sa dottern och petade in lien i taxin.

HUR kommer det sig att det är himla roligt, att vara ute på resa. Men det finns inget som går upp emot att få lägga sig i sin egen säng och sova!

Fortfarande stämmer min devis om livet: man sover mycket bättre i sin egen säng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar