torsdag 25 december 2014

"You're the dumbest and the smartest person I've ever known"



Ibland är det svårt att veta om personen ifråga kommit på den tanken och omdömet själv, eller om det bara är en lånad klyscha hämtad från någon replik.

Oavsett vilket, blev jag onekligen ställd.

En del saker som händer i våra liv, får man fundera lite extra på, utan att riktigt komma fram till något direkt att sätta fingret på.

Jag fortsätter att sova på saken, trots att det nu gått så många år. 

Imorgon tänkte jag ta mig själv i kragen och påbörja en ny rundreseomgångsskildring, eftersom jag samtidigt skall passa på att göra klar en inbunden reseskildring med foton från just den speciella rundresan.

Vilket landet blir? 


En land som jag länge hade våldsamma antipatier emot, jag förstod bara inte varför och hur det kom sig. Men det gör jag inte längre, eftersom jag lärde mig att det finns mer mellan himmel och jord, än vad vi själva kan ana oss till ibland. Det tar bara helt enkelt lång tid att komma underfund med sig själv varifrån bestående reaktioner och känslor kommer ifrån, när man inte hittar någon referensram till som är sprungna ur detta liv.


Det i sin tur har fått mig att förstå hur lite vi egentligen vet vad en människa är. Nog svårt var det att rent förnuftsmässigt ta in, att man kan minnas framtiden.

Motsatsen var ännu svårare att hantera, eftersom det där inte längre handlade om detta livs egna erfarenheten.
Utan där en
regression under mycket djup avslappning kan plocka fram exakta minnen ur tiden.

VAD det i sin tur är en högst obesvarad fråga. Är det de egna minnena som kommer fram, eller är det något som susar runt i form av kvarglömda minnen/händelser. Det lär däremot förbli en olöst gåta.

En del saker kan man förkasta, ända tills man själv står där och konstaterar att det är verkligen så det ser ut. En plats man aldrig har varit på, eller ens hört talas om finns där, ser verkligen ut så och som man dittills saknar varje form av kunskaper om. Hur är det möjligt att i detalj kunna beskriva en sak, en byggnation, ett föremål, som man dessförinnan saknat all kännedom om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar