tisdag 2 september 2014

Jag satt och lyssnade på "ring P 1" om kyrkklockorna, som skall ringa vid krig eller annan katastrof och som nu har börjat ringa i politiska syften.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120


Damen som 11:36 in i dagens (2 septembers) "Ring P 1" program, hon ringde in och var mäkta upprörd över Svenska kyrkans agerande, eftersom kyrkklockorna enbart skall ringa vid krig eller annan katastrof. Hon undrade med vilken rätt en enskild präst så godtyckligt skulle kunna fatta ett sådant beslut om något, som i alla tider varit ämnat för ett helt annat ändamål. Sålunda vid krig och vid annan katastrof.

http://ttela.se/nyheter/sverige/1.3377790-landets-kyrkor-ringer-mot-nazism

Hon frågade sig hur mycket godtycke det egentligen skulle tillåtas i Sverige och för det fall, att det verkligen skulle göra det, att det skulle ringas godtyckligt i kyrkklockorna, så borde man i så fall ringa när Miljöpartiet håller valmöten, därför att ett större hot mot den svenska landsbygdens existens än Miljöpartiet fanns inte.


HÄPP! tänkte jag, där jag satt i bilen och lyssnade på bilradion, där plockade damen ifråga en helt ostridig och solklar poäng. Men landsbygden är ju inte Miljöpartiet de enda om att ödelägga, det har pågått ända sedan 50-talet. Så där kan vi nog räkna med många goda kålsupare.

Själv kan jag tycka att det är lite märkligt, att just kyrkan är de som vidtagit ett sådant uttrycksmedel, med tanke på att det under andra världskriget och mycket långt därefter funnits enormt mycket nazister just under de kyrkliga partiernas tak. Min pappa, politiker under min uppväxt, han hävdade med all rätt att de kyrkliga partierna var en stor samling gamla nazister.


Men själv har jag lessnat på det politiska käbblet, som mest urartat till en  kamp om spadarna i sandlådan. Något med verkligheten i sikte tycker jag vi är mycket långt ifrån. De här journalisterna som skall föreställa intervjuare ger jag inte heller mycket för, eftersom de själva inte verkar förstå orsak och verkan, eller kan se de stora problemen, som faktiskt finns i Sverige av idag. Det gamla Sverige finns inte längre kvar. Så är det ju bara.

Nu bryr jag mig inte i politiken mer för idag och skall återvända till sängs och försöka kurera mig från bacillerna, som burits hem av "dagisbarnen". Förlåt´nu gjorde jag mig osams med en hel yrkeskår, jag menar naturligtvis 

F Ö R S K O L A N...

Egentligen borde jag idag fortsatt med att försöka genomföra projektet: "rensa & städa igenom huset rum för rum". Jag och Herr H avverkade vårt sovrum i söndags, eftersom krafterna tröt i lördags då världsförbättringen skulle ha ägt rum. Det var ett halvt bibiliotek, som fick förpassas in på andra ställen i huset, för att inte tala om allt annat, som smugit sig in i sovrummet.

Men med Herr H på golfbanan idag är det lika lönlöst, att ens tro sig om att kunna försöka omsätta städ & röjningsplanen, som att försöka spela piano med tånaglarna.
(Den eviga papperskampen får anstå tills jag känner mig någorlunda bacillbefriad i huvudet).

Jag satt och funderade, efter att ha rensat dagens mailbox från diverse dynga, som trillat in igen. Om man nu för en enda stund skulle tycka att livet är enahanda, kanske man borde investera i ett par Mop-slippers. http://qakadeals.se/deals/mop-slippers/ Synd att det inte följde med en sån´där sedvanlig instruktionsvideo. DEN hade varit intressant att skåda, eller hur man kan befria sig från alla skräpmail. Till det sistnämnda lär det nog behövas mer än Mop-slippers, sannolikt en och annan Kalashnikov, så att man kunde ge dem ett erbjudande, som de inte kunde motstå!

Men ändå är det nästan så jag funderar på, att köpa ett par av dessa Mop-slippers i rent studiesyfte. Det hade onekligen varit intressant, att se hur Herr H gör en bensträckare under dubbelsängen, eller hörnsoffan. För att inte tala om vitrin/porslinsskåpet i köket, som är väldigt tight mellan skåp och golv och där t.o.m. dammsugsröret har problem med, att komma in under skåpet. Jag gissar visserligen, att det kan innebära lite framtida problem med att få ut och in porslinet ur skåpet, eftersom det nog sannolikt i så fall skulle vara så att Herr H:s mop-slippers-försedda fötter skulle sitta fastkilad under skåpet.

Men vad gör man inte för uppoffringar här i livet, bara för att köpa något ytterligare helt vettlöst, sanslöst i detta de bautastora köpcentrens & utbudens förlovade land...

Hon hade nog rätt damen, som också ringde in till "Ring P 1". Framtidens barn måste nog fundera om vi haft en skruv lös, när man gjorde dylika samhällsplaneringar, med alla dessa enorma köpcenter med enorma affärskomplex, parkeringsplatser och tillfartsvägar. Samtidigt som vi inte ens skulle klara den egna livsmedelsförsörjningen en enda vecka i vårt land, om våra kommunikationer med omvärlden havererade.
Men vem vet vi kanske kunde käka LKAB:s green pellets, det lär väl ta en stund att enbart tugga i sig en enda... En sak till om det skulle inträffa:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar