söndag 28 september 2014

Estoniakatastrofen 28 september 1994 bär på frågor, som ännu inte fått några tillfredsställande svar.

Den tyska journalisten Jutta Rabe, som gjorde den uppmärksammade filmen om Estoniakatastrofen, där hon hävdade att den verkligen orsaken till haveriet har dolts. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jutta_Rabe

Jutta Rabes film förbjöds där man filmat en öppning i skrovet där plåten i skrovet var uppvikt, som vid en explosion.

Enligt uppgifter från Tullverket använde svenska försvaret passagerarfartyget Estonia, som transportmedel för hemlig militär utrustning. M/S Estonia hade två gånger, två respektive en vecka före förlisningen, haft transport av hemlig vapenutrustning.


Uppgifter har också framförts om att fartyget användes för att transportera krigsmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning och spekulationer om att delar av en kärnreaktor skulle ha kunnat vara med på fartyget på olycksnatten. Vilket i så fall skulle kunna förklara varför regeringen inte ville bärga vraket, eller fortsätta dykningarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltic_Storm


Av en ren händelse lyssnade jag på radioprogrammet Karlavagnen, där berättade ett ögonvittne, som hade legat i vattnet något mycket förbryllande. Mannen i vattnet hade uppmärksammat, att det fanns en båt där med nedsläckta lanternor. Så fort Estonia hade sjunkit så hade båten gett sig av. Mannen i vattnet kände sig förvissad om, att den nedsläckta båten bara ville förvissa sig om att M/S Estonia verkligen sjönk. Det måste ha varit en märklig upplevelse.

Det finns många frågeställningar, som aldrig tycks få några svar. De 852 som förolyckades är ohjälpligt borta. Men fallet M/S Estonia har flera sanningar, som visat sig inte stämma.

2 kommentarer:

  1. http://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/

    SvaraRadera
  2. "De riktigt obehagliga händelserna rör de försvunna personerna. Huvudpersonen i detta fall är kapten Avo Piht och de övriga är alla sådana som kände honom eller var med i den livflotte som han uppgavs ha funnits i. Den finska räddningshelikoptern förde de räddade till Utö, där man gjorde upp namnlistor. De räddade fick uppge namn och födelsetid varför det knappast förelegat några oklarheter om deras identiteter. Märkligt nog är de ursprungliga listorna hemligstämplade och på de senare offentliggjorda listorna saknas dessa namn. Sju personer, som först uppgetts ha överlevt är borta. Speciellt märkligt som några av dessa, bland annat Avo Piht hade synts och blivit igenkända på de första TV-sändningarna. En estnisk besättningsman uppgavs vid ett flertal telefonsamtal från frun och sonen till olika myndigheter ha överlevt. Var han fanns fick de dock inte svar på. En tid senare fick de besked att han omkommit! Kroppen sändes i en kista till familjen där frun lät öppna kistan. Det var en helt annan man!" se ovan länk: http://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/

    SvaraRadera