torsdag 14 augusti 2014

Herr H:s funderingar vid frukostbordet, går en del dagar inte av för hackor.

Imorse undrade han om man inte kunde bilda en egen religiös sekt. Vad var kriteriet för att kunna göra det egentligen, undrade han.

Man kunde väl ta in alla himmelska aspekter både hos islam och även kristendomen, eftersom de båda två hade gamla testamentet som ryggrad.

- Varför vill du göra det, undrade jag, där jag satt och läppjade på min balja kaffe och hade ett utseende, som mer påminde om en obäddad, nedlegad bäddsoffa är något annat här i världen.
- Ja, jag tänkte att man kunde ju införa, att religionen strider emot att betala skatt. Sålunda måste man bli skattebefriad, eftersom man enligt svensk lag inte får diskriminera någon p.g.a. dess religion, sa han och såg drömmande ut i trädgården.

Nu blev jag tvungen att lägga pannan i veck och fundera rejält, med tanke på dödandet av kristna. Vi fruntimmer kan ju göra två saker samtidigt, så jag fortsatte att läsa vidare vad de olika partierna tycker om att basbeloppet inte följer något som har med sans och balans att göra. Bara de senaste 10-15 åren har det slagit väldigt hårt mot t.ex. de som har sjukersättning, eller garantipension. De får samma varukorg år för år, medan andra får mer och mer. Det säger en hel del om alla våra politiker, som styr och ställer i det här landet. De är så världsfrånvarande från vad verkligheten heter, att man kan bli matt för mindre och det är nog lättare, att lägga en röstsedel på någon religion istället för i årets valurna.

Jag svarade efter en långt stunds tänkande:

- Är det inte bättre att du bildar ett nytt politiskt parti, det verkar kunna bli mer slagkraftigt, eftersom det inte är få som inom en mycket snar framtid kommer att få sitta i gathörnen och skramla med sin pappersmugg. Du kommer garanterat att få många röster bara där. Därför att vi är väl det enda landet som tycker, att det är gudomlig rättvisa, att de minst bemedlade är de som betalar högre skatt än de som ännu kan arbeta. För att inte tala om att hela arbetsskadelagstiftningen är helt satt ur spel och som jag förstår inte är något annat än ett regelrätt lagbrott.

Jag tystnade en stund och fortsatte sedan:

- Du får väl begäran inträde i svenska kyrkan, inte bara brottas med de stora frågorna om livets existens. Sedan har du ju din bönematta sedan dina år i Saudiarabien, så vad väntar du på, undrade jag.


Nu var det Herr H som satt och grunnade. Efter en stund
lyfte han på huvudet och tittade på mig och sa:

- Men jag kan ju inte döda mig själv!

- Jomen, nu får du inte fastna i sådana funderingar, sa jag med ett överseende leende. Blir det inte intressant att se vad som väntar dig, när du kommer till himmelen? Båda religionerna har ju vissa löften om vad som händer och väntar, sa jag.

En stund senare, när jag satt vid skrivbordet, kikade han in genom dörröppningen och sa:


- Jag undrar vad som händer en kvinna efter döden, vad har de fått för utfästelser?
En del ställningstagande, vilken sort man tillhör, eller skall välja är enklare än andra....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar