torsdag 12 juni 2014

Det är något galet med tandläkare, tandhygienister, läkare och svenska myndigheter. Ja man kan nog lägga till forskningen också.

Om nu tandsten innehåller 40 olika potentiella sjukdomsframkallande bakterier. Dvs. vilka mag- och tarmsjukdomar, samt om immunsystemet, varför i hela fridens namn har man inte uppdaterat sig till 2000-talet?

Man kan t.o.m genom att analysera tandstenen se om bl.a parodonitbakterier, som bryter ned käkbenet finns i tandstenen.

Själv har jag aldrig någonsin tidigare i mitt liv haft tandsten. Men när magen hakade ur och läkarna medicinerade mig inte mindre än två gånger till akut blödande magsår, så började jag få tandsten. Jag har försökt att föra samtal med min tandhygienist, att det måste ju bero på en rubbning, som hör samman med det som händer i min mage. Men hon ser bara ut som ett levande frågetecken... Ungefär som jag är ett UFO, som landat i hennes tandläkarstol.

Hur i hela fridens namn är detta möjligt, att de som har som yrke inte har kunnat greppa det, som jag som vanlig novis har lyckats lägga ihop...

Men framförallt, varför förstår inte läkarvetenskapen, att de rön som arkeologiska genetiker/forskare vid Zürich universitet har kommit fram till, vid ett "mikroskopiskt Pompeji" i ett 900 år gammaltandsten, måste i allra högsta grad kunna förbättra sjukvården för att inte tala om folkhälsan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar