torsdag 23 januari 2014

Rasism-debatten som rasar efter Guldbaggeutdelningen i måndags.

Det märkliga är att media och folk bara gått igång på anspelningarna om härkomst och hudfärg, som t.ex. Göteborgs-Posten. http://www.gp.se/kulturnoje/1.2251635-kyle-anklagas-for-rasistiska-skamt

Anders G Carlsson, SVT:s projektledare för Guldbaggegalan beklagar det inträffade.

- Men hallå! känner jag att jag ligger mentalt kvar i soffhörnet och ropar, den här vuxenmobbningen då, som också ingick. Glömde ni bort den?

Hur roligt kan det ha varit, att vara Maria Lundqvist, eller Helena Bergström på den här Guldbaggegalan, som jag i vart fall har fått för mig skall präglas av glädje och fest. Jag är rätt övertygad om att det var därför de hade klätt sig fina och gått dit med spänd förväntan.

Sedan att Sissela Kyle i efterhand ber om ursäkt, är föga imponerande. Skall man vara programledare för en sådan stor gala, som Guldbaggegalan, läser man igenom det manus man fått stucket i sin hand. Kopplar på hjärnan och inser vad det är man medverkar till.

Dessutom börjar hela SVT bli en parodi på sig själva. Manusförfattare av Calle Norléns kaliber, eller Petra Mede m.fl. låt oss för guds skulle slippa denna typ av inslag i fortsättningen, när det vankas till festligheter.

Jag har ledsnat på plumpa programledare och dokusåpadeltagare, som inte helt sällan svär som borstbindare och vars enda behov tycks vara att framhäva sin egen förträfflighet och inte sällan på andras bekostnad.
Bilden lånad av http://bigganed.blogspot.se/ med hennes medgivande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar