torsdag 16 januari 2014

Ännu en ny variant av bedrägerimail - Denna gång påstår sig bedragaren/na att vara MasterCard/Visa.

Man kan undra när alla dessa bedrägerimail, som drösar in i folks mailboxar, skall tas på allvar av myndigheterna i de olika länderna. Är det inte hög tid att gemensamt ta itu med denna kriminalitet, som börjar bli en stor belastning på samhället i stort. 
 
Igår kunde man läsa i Göteborgs-Posten om bedrägerimail, som kommer ifrån "skattemyndigheten" och som hade fått folk att ringa ner skattemyndigheten.

Tja, nu var det inte direkt svenska skattemyndigheten, som mailet kom ifrån utan kriminella, det är jag den första att intyga, att så inte var fallet. Det här är klåpare som inte ens behärskar byråkratisnacket! http://gun-m-ek.blogspot.se/2013/12/inledning-pa-bedragerimailet-ang.html 
Sicka amatörer till bedragare det är som härjar runt på nätet!

Antingen så är det varianten Facebook http://gun-m-ek.blogspot.se/2013/09/nytt-bedragerimail-som-enligt-utsago.html

eller de här pappskallarna, som man skall få tillgång till guld och gröna skogar bara först en liten detalj, antagligen behöver de lite pengar först, eller tillgång till ens bankkontonummer, eller kanske eventuellt lite kreditkortsnummer, bara så där i all enkelhet. T.ex. "Världspuckobedragaren", som man skulle svara till:
todd.jackson1@hotmail.com
och som länge var en "bekant" i min mailbox, innan de bedragaren/na tydligen gav upp, med att utdela "mina" Rewards Funds of One Million dollars ($1,000,000 USD)

Mr. Barrister William P. Cartman från London, Storbritannien. Han var enligt egen utsaga praktiserande jurist, som behöver ens hjälp med att få ut ett arv på svindlande summor, som man NATURLIGTVIS skulle få tillgång till. Inläggen i min blogg vittnade om att han grasserat rätt friskt.

eller så är det från "SwedBank noreplay@swed.se" http://gun-m-ek.blogspot.se/2013/10/nytt-bedragerimail-denna-gang-fran.html

eller så är det från "kort@sparbankensyd.se" och något som påstår sig heta "ceredo@cerdo.se", men tillhör samma fifflare, som har "problem med mitt Visakreditkort". Tja, jag skulle nog också tycka att de har en poäng i sitt påstående, dvs. att jag hade problem med SparbankenSyd. Speciellt som jag själv inte vet om att jag har någon sådan kontakt överhuvudtaget. http://gun-m-ek.blogspot.se/2013/10/nytt-bedragerivmail-fran-sparbanken-syd.html


Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över människor, som ännu inte lärt sig att bara klicka bort eländet från mailboxen. Varken skicka bekräftelse om mottagande av mail, eller klicka upp några länkar, utan enbart radera skiten. Blockera som ej betrodd avsändare, alt. spärra avsändare, ger inte så mycket försvar. Det enda som händer är att mailboxen filtrerar det som skräppost. Men alltid något även om det irriterar mig, att det inte ännu finns en funktion via leverantören, att man verkligen kan spärra dylika avsändare för att överhuvudtaget kunna nå ens mailbox.

Värsta varianten av intrång i privatlivet är dock de kompletta IDIOTERNA, som skickar SMS-meddelanden, som läses upp på den vanliga telefonen. De/den personen/rna såg jag helst skulle skickas till Saudarabien för straffutmätning, eftersom berörda instanser helt uppenbart hanterar det här med en axelryckning. - Men än har tjocka tanten inte sjungit för sista gången i det fallet!

När jag öppnade min mailbox imorse så låg ett nytt bedrägerimail i min mailbox. F@n vad jag är trött på alla dessa kompletta galningar!
Jag undrar för övrigt hur de tänkt sig, när jag "åtalades" en betalning två gånger? Helt uppenbart är de här fråga om "snillrika" bedragare, som inte ens behärskar det svenska språket, eller något annat heller för den delen. Men sedan ler jag, jag är samlare av felaktiga ord. Det kanske är tänkt att de är åklagare som åtalar betalningar? 

Ja, inte vet jag men nog börjar de här puckona på nätet anta formerna av One flew east. One flew west. One Flew Over the Cuckoo's Nest. Å då menar jag inte de som spelar Cuckoo, utan verkligen är det.

Så här såg den nya bedrägerimailvarianten ut, som låg i min mailbox imorse:




----- Original Message -----
To: här stod min mailadress
Sent: Wednesday, January 15, 2014 9:37 PM
Subject: Betalning problem: Beställningsnummer - 451-009728461

God morgon!
Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.
Beställningsnummer : 451-009728461
Sida återbetalning:
Klicka här
© Copyright Visa Europe @ 2014

Det roliga med mailet är när man kör den lite upp och ner i vasken, då får man fram lite av avsändarens inställningar. Då står det helt plötsligt så här i mailet (jag har låtit rödmarkera det):

----- Original Message -----
To: här stod min mailadress
Sent: Wednesday, January 15, 2014 9:37 PM
Subject: Betalning problem: Beställningsnummer - 451-009728461

God morgon!
Vi har märkt att din senaste betal - select fc - ning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kor - matrix fc - tet, kommer vi att åter - london fc - betala till ditt konto.
Be - marseille fc - ställningsnummer : 451-009728461
Sida återbetalning:
Klicka här
© Copyright Vi - lorient fc - sa Europe @ 2014


Jag har bara en enda åsikt, som jag inte ruckar på:
Det gäller även de som inbjuder sig själva, vare sig det gäller min mailbox, min telefon, min brevlåda, eller mitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar