söndag 15 september 2013

H.M. Konung Carl XVI Gustaf 40 år på tronen - 40 år för Sverige, men sedan 1946 en allmän "ägodel", som fått utstå mycket.

Jag har sagt det förr och jag säger det än en gång:

Tack för att Sveriges kungahus finns!

Jag föredrar fortfarande och i allt högre grad, att de representerar Sverige och finns där som ett långt och trofast kulturarv. 

I tider som blir allt mer godtyckliga, känner jag tacksamhet över att något finns av stabilare karaktär. Jag föredrar familjeföretaget Bernadotte i Svea Rikes tjänst och beklagar därför djupt, att politikerna kunde ta ifrån dem möjligheterna att framföra sina egna åsikter.

För min del är det otänkbart, att Sverige skulle representeras av några dagsländor till politiker och argumenten, att någon politiker skulle kunna göra samma jobb, ha samma åtaganden, det är bara en fix idé utan varje form av verklighetsförankring, som somliga bär på.

Redan när jag som barn under en vistelse med mina föräldrar och syster på Rugen i forna Östtyskland, fick jag klart för mig att det fanns många dolda sanningar och agendor. Sanningar och agendor, som jag som vuxen för mycket länge sedan har genomskådat. 

Jag har hunnit uppleva hur många gånger som helst, under mitt vuxna liv, att naiva människor hjälpt ett maktövertagande i tron och hoppet om att det skulle kunna bli till det bättre. Bara för att senare kunna konstatera, att man bara hjälpte ännu en maktfaktor till makten.

Konklusion: Det är enbart det som politik och religion står för och alltid stått för!

Skulle det verkligen vara något att stå efter? 

Inte enligt mig i alla fall.

Ikväll såg jag SVT:s jubileumsprogram på TV 1: En svensk intervju från 2013. 
15 september 1973 blev Carl XVI Gustaf kung av Sverige, bara 27 år gammal. Nu ser han tillbaka på de fyra decennierna på tronen. Glädjeämnen och bekymmer, privatliv och plikter. Klipp ur SVT:s arkiv ger tidsbilder och väcker minnen. 

( Programmet finns ännu inte i SVTPlay och jag kan därför inte klicka in någon länk.)

De som ropar högst om den svenska monarkins upphörande, kanske skulle börja sin egen utbildning, genom att ta del av detta program. Man behöver sas inte vara raketforskare för att inse vissa basala saker. - Den Bernadottska eran har inte bestått av något blodtörstigt, krigande kungahus. De står för helt andra bitar och ur ett humanperspektiv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar