måndag 3 juni 2013

Bildworkshop under en hel helg 1-2 juni i Lärjeåns trädgårdar/Café och på Gerlesborgs konstskola i Bohuslän.

För någon vecka sedan satt jag och skumläste gratistidningen Nordost och såg då ovanstående annons. Jag kastade mig över datorn och anmälde mig och Herr H. Dottern hade för fullt upp med två tentor för att kunna haka på.

När svarsmailet kom insåg jag, att jag hade råkat ut för åldersdiskriminering för första gången i mitt liv. Det visade sig att workshopen riktade sig i första hand till 17-35 åringar. 

Men viss om hur saker och ting fungerar i verkligheten, frågade jag om vi kunde stå kvar som reservstyrka till allra sista stund. Jag tänkte att "Tok skall ha tur" också och det hade vi!

På tUrsdag meddelade man från Gerlesborgsskolan, att vi kunde beredas plats om vi fortfarande ville...  Självklart ville vi!

På fredagkvällen satt Herr H och surfade runt och blev varse vad det egentligen hade handlat om:



http://goteborg.se/wps/portal/blas/nyheter/!ut/p/b1/vZTLjqJQEIafpR-AUHhAYAlyO9wUOCCwMaCCeASMrc3l6cdOZjLpxcTNxKpVJf-fL_WnUmzOZpwsS5wkC0hiUzbviq-mLu5N3xWX7zlf7hYo4vVIQwCxKwNe-itJwRrwivgUZN8CwQnUhY3ANOQlYMciMvEjWFuLn37J4MSnP1RdxQgAyB__ylQsXnQBJNcUACtWHMoBQqCgV_4tm5JsGPXeq3VFrTKp3Qf7sW63h57OXR3Y2PWo4lQTQ5w7ehj1Z1lqBYesPDuJRjMd04FmVej5hTn7hGGy7ktu0ta6r4XDIMet0wtRrzLT6YzjDE67_WiqzOPzml_tLW9FfbLiqa7ubGTNJ9uDpAEY4uPOOh3E8XHTfu8H_ygFXuWbPQXiX4FpcxJgDxRHThzkqMASNgV-F52nK57pHJ7niPM0PJIywRwFiGgX-3ELxE98ovkuRxIvepJ9enX8m-H5h3JzSMJYVVbV8hDWr4CLNwPDdwNV7t1A9O5I33004f-P1Gbz-tKXzw-VkKwXtU886Eq6oa1bHs37Wm_PwfrS7ptNYsnUX5e9bIRkP5u3I88My9icjVFEwFT2nFq42xQODS9Cj3gK9QP30W2-qLo8n9Wp2gf3iZ4fHGe6OipCZR6JtBOyxabtF9mt43gwb0XliOo2b1pXMFUHex-sb_XtkW3zi-FOTPGjy-HjF_1PZSo!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

- Så stod det inte i annonsen, så strunta i det du. Du får väl hänvisa till din mentala ålder istället. Räknas till Nordost det gör vi, även om vi inte bor i Angered. Kulturliv har väl för fasen ingen ålder heller, där kan man väl vara 1 år eller 150 år, svarade jag, som aldrig varit trott på, att man inte skulle ha något att tillföra varandra skillnaderna till trots.

Av alla anmälda och med på deltagarlistan var det bara 9 stycken som verkligen dök upp på lördagen. Skyll sig själv, när man missar en sådan chans, det är det enda jag kan säga efter de här två dagarna. Även om hela min kropp skrek efter horisontalläge igårkväll, när vi satt på bussen på hemväg från Gerlesborgs konstskola.

Vår yngste deltagare var 15 år och jag tror inte att han direkt led av, att vi var några "oldisar" med på denna workshop. Det var ett gäng gemytliga ungdomar bland oss äldre ök.

Konstläraren som lotsade oss igenom dessa två dagar var göteborgsgrabben Peter Ojstersek, som själv är verksam konstnär och bor i Berlin. Men Peter är också lektor på Konsthögskolan Valand i Göteborg. Han har tidigare verkat som konstlärare på Gerlesborgsskolan, som en gång i världen startades upp av legendaren tillika konstnären Arne Isacsson. Konstskolan tillhör än idag en av landets mest välrenommerade för grundläggande konstnärliga utbildningar.
http://www.gerlesborgsskolan.se/om-oss/historia/ 

Första workshopdagen: Med papper, penna och ritkol hade denne konstnärssjäl hittat sin egen plats i Lerjeåns dalgång, nedanför Lerjeåns Trädgårdar, bland fågelkvitter och porlande vatten. En enorm rofylldhet. 
 
Andra workshopdagen. Här håller vi på att rigga upp föremål för stafflimålning med akrylfärger á la stilleben i en av Gerlesborgs målarateljéer.
Det var en glad och lycklig Herr H, som satt och drack eftermiddagskaffe och frågade Jesper Eng på Gerlesborgsskolan om han inte kunde skriva ut ett  diplom till Herr H om att Herr H varit deltagare i en workshop för ungdomar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar