söndag 17 februari 2013

Väst-Trafik (Värst-Tragik) har en otroligt uppiggande kundsyn.

Kan man annat än riktigt glädjas åt, den lilla finurliga hälsningen via Göteborgs-Posten, så där på lördagnatt, när man börjar fundera på när nästa buss M Ö J L I G E N kan dyka upp. Med Värst-Tragik är det ingen självklarhet, men hälsningen går helt i fil med deras affärspolicy:

- Resenärerna hänvisas till taxi, egen bil eller fotvandring.

Liten upplyftande plötslig fotvandring på 18 km i högklackat och festklätt, mitt i natten, på dåligt upplyst och starkt trafikerad väg (väg 190), som saknar gångbana. 

Självklart har alla, som ställt bilen för att kunna gå på fest en lördagskväll, eller helt enkelt bara tillhör gruppen unga arbetslösa, eller studeranden, 400:- extra i fickan för att kunna åka taxi helt apropå istället för den inplanerade bussresan för några svenska pesetas.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1312192-buss-beskots-utanfor-grabo

Visste man inte bättre kunde man tro, att bostaden låg i en liten byhåla och inte i en av Göteborgs stadsdelar, som har 4 611 innevånare och ligger inbäddad inom Göteborgs stadsgräns och dessutom har egen vändplats för bussar!

Om bussen nu hade beskjutits åtskilliga kilometer bort och i en helt annan kommun, så varför inte kunna köra bussen inom Göteborgs stadsgräns i alla fall. Det är normalfrågan, som uppstår hos en tämligen normalbegåvad person. Men på Väst-Trafik tänker man inte som man kan förvänta sig. Bussen hade beskjutits i Gråbo, som tillhör Lerums kommun.

Det måste vara ena riktiga prickskyttar med ammunition, som går så långt, att man av ren rädsla från Väst-Trafik inte törs skicka ut några bussar på behörigt avstånd ifrån skytteplatsen. Det är att göra liknelsen: Om det är inbördeskrig i Syrien, så kan man inte köra bussarna i Turkiet heller. Det kan komma en överlöpande kula... är det så man tänker?

Tänk den där ÖB som trodde, att Sverige inte kunde försvaras mer än en vecka på sin höjd. Med sådana långskyttar som vi tycks ha i det här landet, är det inte kvantitet som gäller, utan kvalité. 

ÖB borde prya hos Väst-Trafik, eller rent av bara bli kund hos dem, då skulle han lära sig både ett och annat matnyttigt. Nya laterala tankar, som jag lovar att han aldrig ens skulle ha kommit på idén att han ens kunde tänka:

Eller vad sägs om det är praktexemplet, som de dessutom har satt ner på pränt: ca 2 minuters stopp för en Expressbuss (Orange Express), se det går verkligen inte an längre. Därför har man helt sonika dragit in även denna busslinje och 3 av 4 andra linjer, som trafikerat sträckan.

Håll i hatten för nu kommer förklaringen från Väst-Trafik: De här två (2) minuterna, som tydligen är helt olidliga. Det stör de här arma satarna, som redan sitter på bussen från Gråbo & Sjövik dvs. från helt andra kommuner, fastän busslinjen stannar inom Göteborgs linjetrafik för att sedan den väl nått Nils Ericssonterminalen/Centralstation, köra vidare och ta upp de här uffiga göteborgarna. De här från andra kommuner de är dessutom enligt Väst-Trafik i behov av att luta sig tillbaka för direktfärd in till centrala Göteborg.

Då har jag inte ens nämnt kungarna som bor i Brobacka och som också färdas på denna Expressbuss. (Brobacka som jag inte ens lyckats hitta några bofasta i, jag vet att det ligger att sommarfik där). I vart fall tillhör de också den här gruppen ömtåliga bussresenärer, som inte kan tåla folk inom Göteborgs stadsgräns på sin fina busstur, där de måste få luta sig tillbaka i lugn och ro. Två minuters stopp, skulle innebära att bussen förvandlas till, citat: Mjölkbuss!

Det är så mycket bättre att göteborgarna står där med indragna busslinjer, eftersom Väst-Trafik, Trafikverk, Trafikkontoret och Göteborgs politiker, kommit på att de skall gräva sönder och samma hela stan, för här skall fasen i mig åkas buss.  

Och inte bara det. Det skall f@n i mig cyklas, vare sig man kan det eller ej. Inte ens spårvagnarna eller bussarna går när det är lite snö, men cyklas skall det!

Men det är inte vem som helst som skall åka buss heller, om det nu mot förmodan fanns någon busstur kvar att åka med. Det finns det i alla fall inte för de som har långa sträckor in till de verkligen centrala delarna. De har inte längre några busslinjer att lita till, därför att antingen är alla linjer indragna, eller så är de fullproppade om de i bästa fall ens behagar dyka upp!

Det är väl konceptet till trängselskatt som hägrar. Några måste ju betala det "väl genomtänkta systemet", med trängselskatt!

Det skall alla som redan lever på marginalerna göra!

Göteborgs politiker, de har dessutom mage att påstå att det är REGERINGEN som har bestämt det här med trängselskatt, ungefär som om det vore ett gäng 3 åringar som är mottagare till amsagorna de valsar runt med. Men sanningen brukar alltid halka fram. Numera vet hela stan, att det är Göteborgs "starke man" Göran Johansson, såssialdemokratiskt f.d. kommunalråd så klart och Gu´bevars, som fick idén nedtecknat på ett papper, under något som mer påminner om poeternas afton, där man krafsar ner på pappersbordsduk, eller krogservett. Något som en vanlig vettig människa, dagens efter och åter vid sina sinnes fulla bruk och efter en natts sömn, knölar ihop och slänger i papperskorgen.

Men i det här landet. Nej, så är det inte längre....


Det är Sverige i den nya skepnaden, när vettet gått ur så återstår inte ens tomt skrammel! 

Hej hopp Generaldirektörer och andra snusförnuftiga befattningshavare, här skall vi ha det riktigt livat!


Å håll dig för guds skull i spiskroken! Om du har någon....  Här går vi med stormsteg tillbaka till Hedenhöstiden, där stadsarkitekten vill ha getter i Brunnsparken. Skall det drömmas skall det göras stort och sanslöst! 

Det måste väl betyda att hölassen, snart är på väg till torget i Stockholm, om nu resten av Sverige skall följa den nya inslagna banan och Alfred Nobels gamla dynamitfabrik, som sprängdes i luften, kan åter flytta in i centrala Stockholm. 

Skall det va´så skall det väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar