lördag 19 januari 2013

Kryss och blindskär vid runda bordet.

Dottern lyckades övertala mig, att göra henne sällskap i bokstavssökandets förlovade och ibland helt förlorade land. Det visade sig att det skulle bli två missräkningar denna morgon.

Först var det en osedvanligt dålig upplaga av Göteborgs-Postens Två Dagar. Normalt är det något som jag verkligen ser fram emot att läsa varje lördagsmorgon tillsammans med frukosten. Det var väl egentligen bara Anna Mannheimers krönika som var något så när halvhyfsad. Men resten var sas olycksfall i arbetet.

Inte blev det väl så mycket bättre med korsordet, där rutorna verkade vara osedvanligt ordfattiga. Men en och annan lustig blomma hann se dagens ljus i korsordet, innan det fick en riktig förändring. 

Efter skrattsalvan som utbröt där ett tag undrade jag om dottern möjligen ville ha en Rövkoja i sin födelsedagsbukett. Det tog en liten stund innan R:et hade utbytts till ett L och korsordet såg lite mer riktigt ut och blomma hade utbytts till Lövkoja istället för Rövkoja.  

Men ett segel som börjar på A tom ruta och A igen och som såg ut att kunna vara ett P i mitten. Där gick gränsen för vårt kunnande. Det blev till att ta till fuskvägen och kika efter i Wikipedia. Apa är ett mesanstagsegel eller ett gaffelsegel på samma plats på den framförvarande masten. Vanligen stor- eller kryssmasten.

EKEWAE? Vadå Mesantagsegel, Gaffelsegel och Kryssmast.

Okey, segel blir APA.

Den här förmiddagen var helt enkelt ett litet fall av missräkning. Vi fick t.o.m. förödmjukade oss och begära bistånd av Herr H, som alltid påstår, att det bara är gamla tanter och hans mormor (som brukade lösa korsord), som löser korsord. Sanning att säga häcklade vi honom ända tills han slog sig ner och gjorde de gamla tanterna sällskap vid korsordet. Men trots storkäftad sakkunnig ligger korsordet nu där likafullt ofullbordat.  

Vi gav upp och två tomma rutor lyser där med sin tomhet. Den ena består av norskt parti tom ruta och följt av N och A. Den andra tomma rutan består av uttröttade tom ruta och följt av A G K A. Men det får bli morgondagens huvudvärk, eftersom det är ett tvådagars kryss.

Men min föresats här i livet, att jag varje dag skall lära mig något nytt, den håller fortfarande. Inte hade jag väl ens kunna ana mig till imorse när jag vaknade, att jag idag skulle få lära mig att det finns ett segel heter APA, för att inte tala om Gaffelsegel och Kryssmast. Undra hur ett Apasegel och Gaffelsegel ser ut och var håller Kryssmasten till.

Jag får väl göra mig en tur ner till hamnen och se mig om, om jag lyckas upptäcka någon Apa eller Gaffel. Om inget annat kanske det finns någon skeppare, som godvilligt kan lära mig något om den mystifika Apan och kanske rent av peka ut en Apa och Gaffel.
På Stena kör de med en Apa, men är det verkligen ett segel de gör reklam för?

Jag såg förresten en tvivelaktig reklam på en av bussarna igår. Det kanske rent av var en könsdiskriminerande reklam. I vart fall var det reklam för Båtmässan, som går av stapeln här på Svenska Mässan i början av februari. Det stod i reklamen, att det nu var dags att börja odla skägget. Så var det en bild av en fryntlig gubbe med skepparkrans. Dock ingen skäggiga damen. Men det kanske inte är så macho med damer ombord på båtarna, om det inte gäller som kuttersmycke och uppassning förstås.

På tal om uppassning. Dottern hade fixat blomkålsmos till lunchen. När hennes storebror inträdde i köket och frågade om det var gröt till köttbullarna, hängde nog gaffeln i pannbenet farligt nära.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar