tisdag 23 oktober 2012

Usch, så snärjigt det är när man vill ha roligt.

Almanackan börjar se ut som Putte Kocks tipskuponger med helgarderingar på var och varannan match.

Dessemellan när jag en längtan om att få kroppen i spelbart skick igen. Vilket inte låter sig göras lika enkelt. Det hinner bli många dip i horisontalläge dessemellan. Så normalt det nu går för min del. Men skulle jag nu suttit och inväntat enbart kroppen, hade jag lika gärna kunnat kasta in handduken. Sålunda satsar jag friskt på att det går att fixa till det ändå. Det kräver bara lite mer planering och en ängels tålamod. Sedan får vill det till att man har kroppens största muskel, Gluteus maximus, i topptrim (trots tantsladdrig konsistens).

Det finns så många roliga/intressanta föredrag som jag har bokat in mig på under hösten. Igårkväll var vi på ett, som jag skall skriva lite extra om, när jag i tankarna har kommit fram till vad jag skall skriva.

Den här veckan har de Elvis-vecka på Stena Line till Danmark. Herr H gillar Elvis och någon resa till Danmark blev det inte denna regniga sommar, så varför inte nu, när vi normalt inte brukar åka. Eftersom årstiden att ta med sig bilen till Danmark är fel, parkerar vi bilen i Stenas parkeringshus här i Göteborg istället. Man stiger rakt in i Fredrikshavn från terminalen, t.o.m. mina kryckförsedda ben fixar det, så det funkar bra.

1 vuxen och 1 pensionär: 198:- t.o.r. Göteborg-Fredrikshavn. Hyfsat pris för en utrikesresa. Även om det nu inte är någon längre sträcka utrikes det handlar om. Käka skall man ju göra ändå även om man hade varit hemma, så det går ungefär på ett ut. Sedan är det inte helt fel att ta tillfället i akt och låta någon annan stå i köket och svettas och ta hand om disk och allt det där andra.

Nu är jag med handen på hjärtat ingen fanatisk Elvis-fan, men det kan väl duga det också i brist på annat. En och annan låt är väl helt ok. Men min Elvis-allergi, hänger nog i sedan min syster spelade King Creole 798 gånger per dygn. Sedan blev nästa slagdänga med Elvis lika flitigt spelat och så där höll det på under hennes tonårstid. Toalettslaget om Elvis har jag redan skrivit om i en blogg, 19 mars 2010, så den skall jag inte rapa en gång till.

Det fick till följd att under många år blev jag kräkfärdig när jag hörde Elvis.

Igår när vi var på väg in till föredraget berättade Herr H om cancerträffen de hade haft under dagen på Sahlgrenska. Då hade en av herrarna som fått metastaser i skelettet berättat, att om det fanns medicin som gjorde att man kunde leva 4 månader mer, så ville han gärna ha den. Sedan hade han frågat om Herr H tänkte mycket på sin cancer och vad han hade tänkt när han fick sitt cancerbesked år 2005.

Herr H hade förklarat att han då hade tänkt på hur många somrar han kunde tänkas ha kvar. Då hade metastas-farbrorn sagt: ja, men det är ju en vinter också som skall räknas in. Varvid vi åter kom att tala om vädret. Jag vet inte vad som hänt med Herr H, men han har blivit en livs levande väderleks-gubbe. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att han blivit lobbyist för SMHI. 

Han tycks ha snöat in sig på regnet. Fastän det inte är så att det regnar jämt. Det kan vara regn ett tag, sedan upphör regnet. Men det verkar han inte greppa. Han lägger inte ens märke till solen, som avlöst regnet. Även om det skett stunden efteråt. 

Jag tror det beror på, att de här sörlänningarna de har inte vett att klä sig efter den väderlek som råder.

Jag för min del tycker fortfarande, att varje årstid har sina fördelar och sin egen tjusning. Vilken av årstiderna jag egentligen tycker bäst om har jag fortfarande inte kommit fram till, därför att varje årstid är fylld av så olika kvalitéer. Men det är klart sommaren är den mest förtrollande årstiden, men å andra sidan skall så mycket hända, att jag kan tycka att det är rätt skönt, när höstrusket drar in och man kan kura ihop sig inomhus.
Sedan följer den där bladlösa tiden, som jag alltid fyller med så mycket annat att göra. Nej, jag har nog fortfarande inte greppat vilken årstid jag egentligen tycker bäst om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar