tisdag 30 oktober 2012

I LKAB: s samhällsomvandlingsfotspår följer mycket trams..

Jag läste för en liten stund sedan ett inlägg på FB:
Vill upplysa om att vi kallas av högre styrande för "Den vanliga klagomuren". Det är ett moget sätt att hantera kritik!
Vi, i det här fallet, det är FB-gruppen "Vi som vill att LKAB löser in ALLT i Malmberget"
Tja, vad tänker man. Vad säger man, efter att ha läst ett sådant inlägg.
Det är redan övertydligt, att de här fjantarna kring makten, inte kan hantera det som de håller på med. De springer runt som pinknödiga byrackor och skvättar på allt vad tyget håller.
Men de har så grundläggande mänskliga brister, att jag sanning att säga inte vet om jag skall skratta eller gråta. Jag hade nog enbart valt det första alternativet, om det inte hade varit så mycket mänsklig tragedi inbäddat i det hela.  
Alla de här människorna med både makten och ansvaret, de leker med människors liv, utan att förstå så grundläggande saker.
Men onekligen har det väl gått upp ett (1) "Liljeholmens" för de "högre styrande". Även om jag är rätt så övertygad om, att de inte denna gång heller har förstått vad det är som de kläckt ut sig. 
Därför att klagomuren flyttar man inte så himla lätt. 
Den är dessutom vida känd och något säger mig, att det kommer även LKAB i Malmberget och regeringen att bli efter att det här har harvats färdigt. Ett inhemskt dvs. statligt ägt gruvbolag, som driver mål i svensk domstol mot den drabbade ortsbefolkningen.
Jag väljer att ta etiketten: "Klagomuren", som en REN komplimang! Därför att "det är inte hur man har det, utan hur man tar det", ren och skär, gammal vanlig hederlig psykologi på grundläggande nivå.
Och det är precis som i alla operor av dignitet:
än har tjocka tanten inte sjungit för sista gången och det verkar vara en och annan vers kvar att sjunga:  
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=7239957 
http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.aspx?ArticleID=7057509 
http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.aspx?ArticleID=6236286 
 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/lkab-betalade-inte-lika-till-husagare




 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar