lördag 1 september 2012

Begår fåglar självmord?

Länge har jag funderat på den saken, faktiskt redan som barn.

Hur skall man annars förklara, att de flyger in i fönsterrutor och balkongdörrar, där t.o.m. man satt upp rovfågelsmärken, som varning på rutan. Nyss hände det igen, den där välkända och illavarslande dunken i rutan. Den här gången i balkongdörren, som stod en smula på glänt. Redan när jag närmade mig balkongdörren kunde jag se de små dunen som satt kvar på rutan. Jo,visst var det än en gång så:


jag vet inte ens vad det är för fågel, kan inte påminna mig att jag sett något liknande tidigare.
Fågeln fick en värdig begravning. Herr H och 4-åringen skötte om att fixa kringarrangemangen om att här låg det nu en jordad icke flygande fågel, med namn okänd (fågelsort).

För något år sedan fick vi uppleva en massaker som ingen av oss kunnat glömma. Det var en talgoxe som flög rakt in i köksfönstret, trots rovfågelbilderna på balkongdörren intill. Den låg där stendöd och hade en förtvivlad partner, eller möjligen en unge, som försökte få liv i den. Det hela vart hela hjärtskärande. När den slutligen insåg att livet var förbi hos den andra, lyfte den tillslut och flög iväg. DÅ inträffade det vi aldrig någonsin sett tidigare. Flera talgoxar flockades kring den döda talgoxen. Vi trodde ett ögonblick att det var någon form av kompanisorgestund som skulle gå av stapeln.

Icke sa Nicke, de började kalasa på din artfrände! Herr H var snabbt ute på fötterna men hann ändå inte göra mycket, naturen hade haft sin gång. 

Denna sommar har det varit tämligen fågelfritt, ett och annat hastigt besök av sädesärlor. Men det är kråkfåglarna som varit helt förhärskande. Vet inte hur många skatungar som tycks ha fått liv kring vår tomt. Några har klarat sig så här långt, men flera av skatungarna har legat mosade ute på vägen. Det har fått en pedagogisk verkan på 4-åringen, som förstår att de inte lyssnat till sin fågelmamma, att man inte får vara ute och leka på vägen.

Jag minns att min morfar sa något om år, som kråkfåglarna hade tagit kommandot över. Men minns inte längre med säkerhet vad det var...
några av skatorna som årets tillskott på babyfronten
Det har inte varit några sommarmornar, där jag vaknat av det välkända sommarfågelkvittret. Nej, det har varit ett evigt kraxande av skator och andra kråkfåglar. Det låter onekligen lite kusligt... gör det inte? Lite ödesmättat över det hela.

1 kommentar:

  1. Hörde en fågelkännare som talade om att fåglarna är så upptagna av konkurrensen, att de tror att spegelbilden i själva verket är en annan fågel.

    SvaraRadera