onsdag 19 september 2012

500:- i belöning för varje infångad amerikansk typ,

som irrar omkring i de västkustska vattnen.

- Hur vet man att det är en amerikansk typ och inte en svensk, undrar jag samtidigt som jag prasslar vidare i tidningen.

- Vet inte, svarar Herr H disträ och tuggar vidare på mackan. 

Man kanske kan göra ett språktest... Man frågar helt enkelt:

- Ä` du änna` från Götet?  

Ser då den här snuskhummern ut, som om han hajar noll. Ja, men då är väl saken biff, jag menar hummer, då är det en amerikansk typ och inte en svensk, som man har stött på.

Undrar du varför det används så våldsamma ord som snuskhummer i vår morgonkonversation. Ja, faktum är att de här amerikanska typerna kan sprida smittsamma sjukdomar och parasiter. Då måste man väl ändå få kalla dem för snusk-hummer, utan att vara rasistisk... eller?

Dessutom är det inte vid det här köksbordet, som uppviglingen skett.

Nej det är faktiskt Havs- och vattenmyndigheten, som gått ut i en kampanj och utfäster en belöning på 500 kronor för varje uppfiskad amerikansk typ. 2010 så fiskades det upp en sådan typ i Gullmarsfjorden.  2008 fick man upp fyra stycken. 

Det är som vanlig, man kan bli rik på invandring, det beror bara på i vilken del av näringskedjan man befinner sig.

Ni vet väl hur det är med all invandring.

Först så får man rätt skrangliga input om att något är på gång. 
Helt plötsligt är mörkertalet stort. 
Slutligen så är vattnet överfullt och det egna inhemska beståndet är hotat. 

Känns diskussionen inte igen?


Det är politik. Helt vanlig förekommande dessutom, både över och under vattennivå. 
Eftersom jag inte är en sådan knös, som kan köpa svensk hummer, utan brukar få hålla mig till importerad, så får det bli en bild med det jag har råd med så här i hummertider. Musselsoppa är inte fy skam det heller.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar