fredag 23 mars 2012

"Vargarna åt upp negrerna", en engelsk skrivövning

- den 23 mars 2012, kl 12:40

på temat plural, som fått rätt märkliga byråkratiska turer och resulterat i att Skolverket gått upp i taket.

Media har skrivit stora nyhetsuppslag och konfronterat ansvarig rektor, ang. kopieringen från gammalt skolmaterial.

Undervisningsrådet Annika Hjälm, har ett rätt märkligt påstående, eftersom hon slänger ur sig, att sånt har hon aldrig hört talas om finns i svenska läromedel.

Man kan inte låta bli att undra om undervisningsrådet är fem år. Jag har i alla fall rikligt med dylika inslag från min egen skolgång, ändå blev jag aldrig någon rasist. Jag tycker lika illa om alla, oavsett härkomst och födelseplats, som uppför sig illa.

Förutom att det inte är politiskt korrekt idag, med en sådan skrivövning på engelska, vette gudarna varför man inte slagit ner på påståendet om vargarna också, när man nu ändå höll på.

Jag har i alla fall inte hört talas om, eller blivit informerad under alla mina skolår, att vargar skulle ha dylika matböjelser. Nu står det påstående helt oemotsagt, oavsett om det gäller gula, vita, röda eller någon annan kulörform av intag.

Borde man inte ha slagit "två flugor på smällen" och haft en grundkurs i både det ena och det andra. Eller finns det nu någon ny dold agenda om varför vi bör skjuta vargar?

Jag tar ett skutt ut bland vårblommorna, som dykt upp i min trädgård och tänker, att hur eländigt vore det inte om bara en enda blomsort fanns i världen. Så torftiga våra liv vore då.

1 kommentar:

  1. Totalt 2 inlägg

    Gun Ek (2012-03-23 20:32:11)

    JON

    Hela den svenska vargfrågan är som ett aprilskämt, om det inte vore för allvaret. Vi skall importera vargar till en vargstam, som visat sig inte ha de defekter som de först påstod var anledningen till avsteget från att inte längre freda vargen.

    Det lustiga är att vad som helst går att trixa till, så att det ändå fyller syftet, att jägarna får sitt lilla lustfyllda nöje tillfredsställt.

    Min trädgård finns inom Göteborgs stad, som fö fått vargbesök en sommarnatt för några år sedan. Grannen som stod ute och rökte höll på att svälja hela ciggen, när han insåg vad han såg.

    I kaféstaden Alingås var det 19 grader idag, när jag och dottern var och botaniserade runt lite i vårsolen.

    (flagga som olämplig)

    JON (2012-03-23 19:27:04)

    I Hälsingland har vi en kommun som tagit kommunalt beslut om att vara vargfri. Hjältemodet i detta har ifrågasatts eftersom kommunen även innan beslutet var vargfri. Dock fick man backning från staten eftersom vargfrihetsfrågan inte låg inom den kommunala beslutanderätten. I likhet med egen flagga, försvar eller valuta.
    Av dina rabatter att döma är de mer sydliga, möjligen vargfria men inte blomsterfria. De där irisliknande sakerna var drivet eleganta.

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera