fredag 18 september 2009

Turistattraktion "Gropen" & Malmberget?

- den 18 september 2009, kl 09:59


Signaturen Handicap 3600000, fick mig att tänka ljuva, laterala tankar. Ty, en jädrans sopa i golf har jag alltid varit och inte blev det till det bättre med den här tillfixade kroppen, som tycks vilja leva sitt eget snigelliv i läge: nu-har-vi-knäppt-ihop-gylfen-med-västen. En stört omöjlig golfstil.

Signaturen fick mig att svinga mig till maxtankehöjd inom ämnet turist:

VARFÖR inte satsa på en golffilial till Malmbergets golfbana i centrala Malmberget!?  

Äventyrsgolf! Jag tror starkt på denna återanvändning. Dessutom minns jag den sanna utmaningen "golf på Kavaheden" med förskräckelse. Då borde väl stackars Malmberget också kunna funka. Där kan man snacka 18-håls golfbana med lätthet! Skulle inte det trots allt vara nåt´? Unik och den enda i sitt slag.

Hoppas att LKAB-"Staffan" noterade det sista ordet för roligare än så här blir den här bloggen inte. Även om "Staffan" ibland kallar sig för "Nisse" och inte vet vad han egentligen heter, vare sig i för eller efternamn, men tycker att min enfaldiga blogg är rolig. Enfaldig.... Rolig??? Haltar det inte lite väl mycket? Han torde dock vara unik även i det fallet.

NU efterlyser Staffan en redogörelse över vad jag önskar skall ske av Malmberget. Jag önskar att jag hade kunde klämma dit två vitt uppspärrade ögon i texten, (O-O), men så avancerad är inte tekniken på NSD. Han har mao ingen raketmotor under hatten, typ. Ty, han har ännu inte förstått, att jag vill att alla som vill bo kvar, skall få göra det, så länge det nu kommer att vara möjligt.

Det är liksom en gruvnäring på G, sedan "några" år tillbaka i Malmberget! Ca 120 år, kommer nog som en överraskning för Staffan.

Jag antar att Staffan kan förstå beskrivningen "korv", eftersom det tycks vara ett gängse livskvalitetsmått. Jag kanske kan drista mig till att lägga till eskalerande skalv. Nej, det funkar nog inte. Det uppfattar Staffan som gratis massage, som LKAB har vänligheten att bistå gratis med. Husvärden och lån begriper han ändå inget av. Äh, skit i skalven och det andra, ingen överkurs idag.

Staffan det blir svårt för de på ena sidan att få korven kastad över till andra sidan!

Funkar nu inte denna beskrivning för "Nisse-Staffan", då blir nog nästa steg en pekbok.

Strunt i det nu. Men förlade man en äventyrsgolffilial till centrala delarna av Malmberget, behövde man inte ens fixa några koppar att putta bollen i. Man kunde nyttja alla de redan befintliga groparna, för att inte tala om Grand Finalhålet "Gropen", som signaturen Handicap 3600000 noterat. Den är svårslagen inom golfvärlden!

Nåväl, om man fixade en golffilial i centrala Malmberget, då behövde man inte längre riskera att bara slå en "Estländare", dvs. en "Tall-In", som man gör på den nuvarande golfbanan. Gudarna vet vad det skulle kunna bli, när man rundade Svanparksdammen och "bunkern Gunillaskolan".

Med "Gropen" som sista hål, skulle nog t.o.m. jag kunna lyckas göra hole-in-one (HIO), dvs. om det var ett Par-3 hål. Mja, det kanske är mer realistiskt med en Birdie, vid närmare eftertanke. Lite beroende på hur banan kunde dras förstås. Men skall man börja slå över taken på Kåkstan, då kan det bli pärskans så knivig historia att t.o.m. slå en Birdie. Rätt vad det är har man väl hamnat inne på Finkelsteins disk, eller i någon odiskad kaffekopp i "Kafé endast för helnyktra". Då får man allt skretscha sig i huvudet vid klubbval, för att ta sig ur den knipan. Men jag gissar att då är man nog rätt rökt, det är inte bara att "droppa" bollen.

Nej, då är det nog bättre att sista Tee kunde få vara ungefär där Centralskolan stod. Sista hålet skulle det dock vara, eftersom bollen ändå är förlorad om man får in den i koppen (Gropen). Något annat än kopp kan Gropen inte bli, eftersom det måste vara en fullständig omöjlighet att slå sig ur den bunkern (Gropen). Eller om man slog ner mot Bergmansgatan, eller Elevhemsområdet. Här snackar vi äventyrsgolf, inser ni det nu?

Undra vad man skulle kunna pegga upp med där? En fast stationerad rälsspik kanske? Eller varför inte en dynamitgubbe med virad stubintråd och hela köret för att öka på spänningsmomentet? Sedan om man ville ha "stora golfupplevelsen", då var det hela kopplat med riktiga grejer och ville man bara ha en försmak om hur det "kunde tänkas vara", dvs. lightvariant, kunde man väl ha en blindgrunka ansluten. Medan de riktiga äventyrarna kunde ha varianten av rysk roulette. Dvs. de visste inte om det var en riktig laddning, som var en peg, eller bara en attrapp. Det visste man i alla fall efteråt. Ja, om man nu skulle ha så mycket minnen efteråt.

Då skulle i alla fall de här pensionerade sprängarna göra sig en riktig hacka! Vira sprängtrådar hit och dit och hantera dynamitgubbar, det gör inte vem som helst. Tänk tanken "vintergolf", inser ni då vilket spänningsmoment det skulle kunna bli av det hela, kall dynamit och halka runt bland hålen. Den där äventyraren Ola Skinnarmo skulle nog sadla om raskt.

Sedan det där med utsiktstorn över Gropen vore väl kanske en grundidé att ta fasta på. Tänk alla de här som ständigt söker upplevelser med livet som insats. Det skulle verkligen Malmberget kunna bjuda på i riklig mängd.

Förutom utsiktstornet vid Gropens kant, kunde man anordna övernattning ovanpå Fabianhålrummets tak och tipspromenad, med nedsläckta pannlampor i någon gruvort där det säkert kommer att ske ett ras. Det kan väl inte vara så svårt att uppbåda? Det finns väl säkert någon liten snitslad bana kring Fabianhålrummet, eller några andra osäkrade orter. Hermelin?

Ett turistattraktionsmoment av mer stillsam form, det förstår jag att det måste nog trots allt till. Alla turister är trots allt inte cliffhangers.

För dylika fegisar som jag, som varken kastar mig utför stup, eller över glaciärsprickor, bestiger Mount Everest, eller knallar över polarisen och inte ens har det på min vildaste-fantasi-önskelista, kunde väl en gourmémiddag med en antikklassad surströmmingsburk vara alternativet. Vore inte det höjden av utmaning. En sån där surströmmingsburk som miljösnubbarna skyr som om det vore fråga om atomavfall.

Jag har dessutom blivit väldigt påläst på sista tiden, när det gäller surströmming. De här surströmmingsvirtuoserna, de påstår att gammal surströmming är bättre. De skulle aldrig köpa och tugga i sig en burk av årets surströmming. Tro't den som vågar! Men surströmming lär bota allsköns dåliga magar t.o.m. magsår. Efter mitt ivriga studerande i kategorin surströmming, förstår jag att det hela torde gå ut på att hela magen blir fermenterad. Nej, för guds skull, fråga mig inte till vilket pris det blir. Ja, nu menar jag inte några butikspriser, utan snarare den Molotovcocktailblandning av bakterier, enzymer, propionsyra, smörsyra, ättiksyra och vätesulfid, som det hela trots allt är fråga om.

Som avslutning på den "mesiga" varianten av Malmbergsupplevelser, den med surströmmingen, kunde turisterna väl vinschas över i en linbana som börjar vid Tippsta och vidare över till Malmsta via Gropen. Då kunde turisterna ta in som Bed & Brekfastgäst hos några av de glömda innevånarna. Så kanske de kunde få ett bidrag med de huslån de sitter fast med i gruvbrytningens spår av värdelösa hus, eftersom alla lagar inkl. miljölagen tycks ha slutat funka. Nattar man över där kan man bli både skakad och rörd på samma gång, som vilken annan 007-drink som helst.

Vore inte det höjden av unik turistattraktionsspänning så säg?

8 kommentarer:

  1. Det finns 23 kommentarer.

    Jag skall be att få tala för mig själv och visserligen förstår jag argumenteringen från signaturen Mimmi. Men jag lägger mig inte i en dylik debatt, som rör sig om allt annat än det blogginlägget handlade om. Jag har redan förklarat mitt ställningstaganden flera gånger om och skriva det på en planka och banka det in i huvudet,vilket verkar vara det enda som återstår för en del,det står jag gärna över. Det ligger helt enkelt inte för mig.

    Vill jag ha psykoanalys då söker jag upp det på Gula sidornas yrkesregister.

    Ett litet påpekande bara. Jag har inte hetat Landström i efternamn sedan 1970, vilket var mitt flicknamn. Jag heter alltså Gun Ek och inget annat.
    Anmäl >Gun (2009-09-26 16:08:16)

    Ja, Mimmi/Gun, du angiper ada gio helt sanslöst och helt utan argument. Man förundras var drivkraften kommer ifrån att så lågt och utan självinsikt söka nedslå andras åsikter. Men som sagt: ingen kan ta ifrån oss rätten till åsiktfrihet. Inte ens Gun Landström som i sin blogg framfört att demokrati är föråldrat. Så jag avstår nog att ha Gun som partiledare vilket någon föreslagit. Det är nog Gun/Mimmi som borde göra något annat med sitt liv!
    Anmäl >Staffan (2009-09-25 23:18:43)

    ada gio

    Jag har läst de svarsinlägg där hon använt dylika ord. De har föregåtts av rätt allvarliga påhopp av hennes person. Inte vad bloggen handlat om utan hennes person.

    Jag riktigt studsade till när jag läste att du skrev "Gun Landström" om henne. Med tanke på "fullvuxna barn" i hennes beskrivning, tyder det på att du känner henne som "Gun Landström" = Vi som lärt något av livet tolkar det som avundsjuka och dina egna tillkortakommanden.

    Jag tycker det är helt fantastiskt att hon fortfarande är kvar som bloggare. Det är inte många kvar sedan hon började och visar också att det finns andra kvaliteter som du inte insett.

    Jag läser hennes bloggar därför att jag vill det. Något lästvång för dig kan jag inte se finns.

    Gör något trevligt av ditt liv istället, som du kan uppskatta.
    Anmäl >Mimmi (2009-09-25 15:25:44)

    SvaraRadera
  2. Mimmi!?
    Jag har inte pådyvlat bloggaren Gun några psykiska problem, men det verkar minst sagt underligt att du accepterar hennes framträdande i det offentliga rummet. Har du verkligen läst hennes bloggar där hon kallar de som inte delar hennes åsikter för infantila m.m.
    Är vad som helst tillåtet bara det kommer ur Guns /besserwisserns/ mun?
    Anmäl >ada gio (2009-09-25 12:49:39)

    ada gio
    Ge upp nu, du är bara patetisk med dina sandlådeagument. Jag tänker inte ens bemöta dem. Kan du vara vänlig och ta in det nu, tack!

    Läs inte min blogg om du blir så störd av den!
    Anmäl >Gun (2009-09-25 12:30:08)

    ada gio
    Jag heter inte Gun. Jag skriver under signatur precis som du gör.

    När man angriper bloggskrivaren och pådyvlar psykiska problem, då har man rätt digra problem själv. När man ser sig ha behov av att lägga sig på den nivån hela tiden är det än mer uttalat.

    Jag kan inte se att du har någon som helst rättighet att skriva, som du har gjort upprepade gånger till bloggskrivaren. Det har visserligen blivit "brukligt" för en del att ägna sig åt detta. Men det är ingen bra samtalston i det offentliga rummet.

    Du går i försvarsställning, när det gäller bloggskrivaren. Det tyder på att du själv måste hysa personliga agg till henne, eller så klarar du inte av att hon är något du inte är.

    Fö tror jag att jag mer eller mindre läst alla hennes bloggar, kan vara någon jag missat.
    Anmäl >Mimmi (2009-09-25 11:35:25)

    Lilla, pigga Mimmi! (alias Gun?)
    Nej, jag har familj, ett yrkesliv och ett boende som jag är mycket nöjd med, där jag med glädje lägger ner min mesta tid. För mig finns varken tid eller anledning att håna och smutskasta andra människor, men detta har med all tydlighet blivit ett levnadssätt för Gun, kanske för att hålla sig i psykiskt och fysiskt trim, vem vet...
    Sedan vad beträffar henne "biografi"...
    Vad vet du om den och vad vet du om oss???
    Rätten till åsiktsfrihet kan ingen ta ifrån oss. Inte ens Gun Landström.
    Anmäl >ada gio (2009-09-25 09:46:08)

    SvaraRadera
  3. Staffan, har du och en del andra här gjort det till er livsuppgift att försöka tysta bloggarens röst?

    Borde ni inte ge upp snart? Jag har en stark känsla av att denna livglada & energiska person inte lär tryckas ner i första taget. Läser man hennes biografi, som kikar fram i hennes bloggar och ovantext, förstår man att ni har väldigt lite att komma med.
    Anmäl >Mimmi (2009-09-23 10:38:24)

    Jo, mitt liv är nog roligare än Guns. Jag bor i ett samhälle jag älskar. Tyvärr måste mitt boende snart ge vika för gruvbrytningen, men det har jag vetat många år. Och LKAB ordnar generöst nytt boende. Jag har ett bra jobb (ej LKAB) men är dock som alla andra här beroende av detta fina företag. Vad som dock irriterar mig är bloggskrivarens onyanserade påhopp på LKAB genom sina oavbrutna floskler. Dessutom hennes ständiga besserwisser attityd mot de som tycker annat. Hennes påhopp på mig har dock övergått till en ren parodi som jag skrattar åt. Gun borde nog tänka på annat då allt detta verkar ohälsosamt för vederbörande. Slutar med att tacka LKAB för allt det goda man gör för Malmberget. Det har inte minst vistat sig under gångna dagen. Och sist, tack LKAB för korven och allt annat!
    Anmäl >Staffan (2009-09-21 23:24:18)

    Vet inte GUN om ditt liv är så mycket roligare än Staffans!
    Anmäl >optimist (2009-09-21 15:01:28)

    SvaraRadera
  4. Hållet med föregående talare, lägg ner nu GUN!
    Anmäl >Nu räcker det (2009-09-21 14:57:19)

    haha... åter frilandspsykologer på bloggen.

    Tack för analyser, intresseklubben antecknar!

    Mitt liv går definitivt bra UTAN NSD-bloggsidan som synes! Det är väl det som irriterar en del förstår jag.

    Ni får väl skicka in klagomål till NSD över den uteblivna kvalitetssäkringen, risken är väl bara då att inga dylika inlägg skulle komma in.

    Anmäl >Gun (2009-09-21 12:53:47)

    Mycket bra sagt insändaren ada gio. Träffsäkert!!!
    Anmäl >Roger (2009-09-21 11:53:05)

    Gun!! alla håller inte med dig tyvärr. Det stör dig nå fruktansvärt ser jag. Du går i försvarsställning så fort nån menar annat än vad du tycker. Tycker att de är ett svaghetstecken hos dig. Många håller nog med mig tror jag
    Anmäl >Roger (2009-09-20 21:29:08)

    SvaraRadera
  5. Min första reaktion när jag läste din kommentar till Staffans inlägg: Vad skulle GUN göra om hon inte hade Malmberget och vissa innevånare att oja sig över (som dessutom vågar ha en annan uppfattning än GUN!) Tänk vilken tid hon lägger ner på att gagga ihop en massa text om i stort ett ingenting?
    Har NSD ingen kvalitetssäkring?
    Jag är säker på att Staffan själv kan tala för sig, men jag kunde inte låta bli att reagera...
    Anmäl >ada gio (2009-09-20 19:54:39)

    Har man den oturen att man är döv,blind,saknar känsel och är mutad av LKAB känner man säkert inga olägenheter i Malmberget.
    Anmäl >NisseStaffanLKABanställd (2009-09-20 19:50:00)

    Staffan
    ställ frågan till Martin Ivert själv!

    Jo, min dotter gjorde en liten reflektion, när hon stod och läste ditt inlägg över min axel, hon sa "tänk vad tråkigt liv han skulle ha om han inte hade dig".

    Idag Nisse-Staffan, går du väl och röstar i kyrkovalet, söndag som det är och allt. För du röstar väl inte med fötterna där också?

    Skall jag tolka ditt inlägg som att du inte gillade mitt förslag till totallösning av Malmbergsfrågan och de andra som byggt på finesserna med filmerna?

    Å du korven, den är det inte jag som kör med, det gör du och andra. Jag är lika häpen varje gång som korven kommer farande i argumenteringen från er.
    Anmäl >Gun (2009-09-20 11:22:31)

    Jo, Gun, du är både enfaldig och rolig. Det sistnämna defenetivt omedvetet. Och vilket svar på vad Gun vill med Malmberget, "att jag vill att alla som vill bo kvar, ska få göra det" Tack, Gun! Så skriver du som vanligt om "korv" som skall kastas hit och dit. Enfaldigt är du då så det räcker och blir över. Så forsätter dina fabulationer kring Malmbergsfrågan med det ena dåliga påhittet efter det andra. En viss komik infinner sig dock som vanligt. Och man tänker; vad driver människan till detta. Pratat mer med Martin? När kommer hans inlägg du utlovat? Lessnar du aldrig och hur är det med självinsikten? Och sist, TACK LKAB FÖR ALLT, ÄVEN KORVEN!
    Anmäl >Staffan (2009-09-19 23:35:10)

    SvaraRadera
  6. Hej Tommy!
    Nu menade jag inte vanlig falukorv, utan den korven som vi som bor ovanpå gruvan måste äta vareviga dag.Den som tvingar oss är LKAB. Tydligen måste vi alla ha ett elände för att få korv(mat)på bordet.Varför måste det vara så? Staten kan ge skattesänkningar till folk som inte behöver det, men att ge oss en malmbergare en bra boendemiljö det verkar hopplöst. Den fria viljan att flytta är inte alla förunnat. Det handlar om ekonomiska resurser. Så man får väl svälja korven på tvären tills beslutsfattar begriper att så här får det FASIKEN INTE VARA!
    Anmäl >Stuvade makaroner å korv! (2009-09-19 14:28:20)

    Varför man "fått äta korv, tills man blivit spyless" handlar nog mer om den utbredda "ei se kannatte kulturen", än något annat. En matkultur som många ggr kan jämställas med kvinnosynen - båda är lika uråldriga.
    Anmäl >Tommy (2009-09-19 07:56:19)

    SvaraRadera
  7. Det du berättar om Korvfabriken(LK)är nog ganska sant. Visserligen har inte du bott här på länge,men korven den har alltid haft två ändar hela tiden.
    Jag tror inte att ens du skulle kunna förändra korvens betydelse på var mans bord! Eller?.
    Det jag tror på är att vi som fått äta korv så vi blivit spylessa gör en liten revolt mot dom som tror att vi nöjer oss med det!

    Intet ont sagt om korv!
    Anmäl >Stuvade makaroner å korv! (2009-09-18 20:40:26)

    Nej men! Det vore väl helt i Lk-anda att satsa på lite turism! Kära nån dom skulle kunna tjäna ännu mer. Staten hejar på: Sug ut allt av Lappdjävlarna och ro hit med pengarna!
    Men dom som betalat för att beskåda blir inte utan upplevelser. Här finns otäcka händelser som inte ens vi ortsbor kan förstå vidden av.
    Anmäl >Att gå på svag is.Det är modigt men dumdristiskt! (2009-09-18 19:54:51)

    Huvet på spiken, Något för LKAB "framtids-turistsatsning". Man kan bjuda på film alá skyskrapan brinner på kvällskvisten fast då i regi av jordbävnings-katastrof samt sedan erbjuda FrightNIGHT i ny modern verklighetsbaserad mycket live-liknande stämning. Sedan kan man gör westernfilmer i tappning där LKAB är skurken som fördriver folk och hotar dem och ser till så de måste fly hals över huvet från sina hem. Allt uppbackat av en regering som man lyckats muta på alla plan, JA VILKEN HÖJDARHANDLING DE FILMERNA KUNDE FÅ !, Skit-skoj !.
    Anmäl >Helt allvarligt ! (2009-09-18 12:02:16)

    SvaraRadera
  8. När jag läser alla dessa bedrövliga inlägg som hade kommit in till bloggen, funderar jag om det trots allt inte var någon fler än den första av alla inläggen, som faktiskt insåg att det låg ett allvar bakom det allvarliga läget. Kan man sova över på spökande prästgårdar och få diplom, så varför inte natta över i det skakande Malmberget. De närmast gropen måste vara prisvärda ur upplevelsesynpunkt, i synnerhet i dessa tider 2012-01-23, när man inte vet vad som kommer att ske med alla byggnader. Klarar de pelarras eller fabiantakets kollaps?

    SvaraRadera