tisdag 26 april 2011

Snart är det kungens födelsedag och jag väljer att skriva om boken "Carl XVI Gustaf, den motvillige monarken" och filmen "The Kings Speech"´.


- den 26 april 2011, kl 10:53

Jag hade absolut inte tänkt köpa "skandalboken", som gått åt som smör i solsken och sålts slut på två röda!

Å Gu´ bevars, säger jag bara som känner till åtskilliga män med s.k. hög samhällsstatus och som inte alltid kommit ihåg, att gå hem innan de "lagt sig".

Nu blev det i alla fall så att jag lyssnade på CD-boken, eftersom jag varit i Spanien precis när den skulle avbeställas. CD-boken trillade sålunda ner i min brevlåda och jag blev med ens "den motvilliga lyssnaren". Det kanske var lika bra det, därför att vid avslutandet av CD-boken, var jag ännu mer stärkt i min uppfattning: Det verkar som om jag med åldern lägger andra pusselbitar på plats, som tycks gå 30-40 % av Sveriges befolkning spårlöst förbi.

Vårt nuvarande kungahus har ungefär 200 år på nacken. 1810 stod Sverige i princip utan både kung och kronprins. Sedan Kung Gustav IV Adolf hade avsatts i en statskupp och hans efterträdare Karl XIII var jädrans så skröplig, blev det hela inte så mycket muntrare av att den adopterade kronprinsen Karl August föll av "havremoppen" och dog knall och fall. Man behövde sålunda se sig om efter någon som kunde få Sverige på rätt köl. Dessutom ville man vinna tillbaka Finland med Napoleons hjälp.

En löjtnant vid Uppsala regemente, Carl Otto Mörner, fick tips av en fransk bekant, om en Jean Bernadotte, advokatson från sydvästra Frankrike. Som det begav sig på den tiden och uppenbarligen även i nutiden, var krigsinsatser något man fäste avseende vid. Det hade Jean Bernadotte, som gjort karriär i Napoleons armé med en massa hjältemodiga stridsinsatser. Jean Bernadotte blev Karl XIV Johan och fick en hel del att bita i både i ut- och inrikespolitiken. Han saknade inte motgångar i såväl riksdag som press, likväl struntade han helt enkelt i Napoleon och Finland och gick i union med Norge istället.

Han efterlämnade både en låg statsskuld och satsningar på infrastrukturen, Göta Kanal m.fl. och utbildningsväsendet, folkskolan. Han hade också fått till ett starkt växande jordbruk och en mer än fördubblad industri, med ett exportöverskott och även ett återupprättat bank- och myntväsen, liksom han fick till minskade skatter. Enligt uppgift var han dessutom republikan, vilket inte känns helt oväsentligt. Allt det här tycker jag inte är "illa pinkat" och sannerligen inte med tanke på vad han hade tillträtt med för förutsättningar.

Tiden tickar på från Karl XIV Johans tid fram till vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf, en monark som fråntagits av politikerna allt vad makt heter. Han har inte ens den rätt som vi vanliga dödliga har, yttrandefriheten. Så fort han dristat sig till något uttalande har politikerkåren slagit ner hårt, fult och hänsynslöst. Det kallar de demokrati.

Det Sveriges kungahus har idag är en betald tjänst och jobbar gör de sannerligen!
http://www.royalcourt.se/kalender.4.7c4768101a4e888378000228.html

Dessutom förvaltar de väl, ett stort kulturarv.

http://www.royalcourt.se/kungligaslotten.4.19ae4931022afdcff38000814.html

Som de flesta känner till blev kungen faderlös vid 10 månaders ålder och fick växa upp bland idel "damer" och där faderns död tegs ihjäl. Det är en hjärtslitande berättelse, när man inser att det var barnsköterskan Ingrid "Nenne" Björnberg, som stod för föräldraskapet. Fadern, prins Gustaf Adolf omkom i en flygolycka på Kastrups flygplats i Köpenhamn, som helt enkelt berodde på slarv. Man hade glömt att ta bort någon hjulspärr och planet störtade efter start. Boken innehåller en detaljerad beskrivning om den dåvarande kronprisen och hans liv och leverne, för att inte tala om hans "handikapp", dyslexin, som sedan kommer att leda mig in på filmen "The Kings Speech".

Vi som har några år på nacken har kunnat följa pressens intresse för kungens "flammor", snabba bilar, liv etc. Det blir därför knappas förvånande att det nu uppdagas, att han tycks ha haft svårt att hantera trohetslöftet till drottning Silvia. Somt tvättas inte bort och självläks över en natt. Det är sålunda en krackelerad familjebild jag numera ser, precis som vilken annan svensk familj som helst, som haft dessa inslag i tillvaron. Men det finns en skillnad, den här familjen består trots allt. Sedan att det bland Stockholms krogvärld funnits allsköns skit, det undrar jag hur författarna egentligen har tänkt. Jag förstår helt enkelt inte varför det klafsas upp på kungens bord och ansvar.

Samma sak som har framlagts som mycket besvärande, att vårt kungahus haft inblandning i nazismen genom äldre och numera avlidna släktingar. Till detta nonsens kan jag bara fnysa. Man skall inte kasta sten i glashus, hela vår regering och riksdag var nazivänliga och otroligt många SVENSKA nazister fanns i det här landet under andra världskriget. Sedan att man duckar och tycker sig "finare" för den egna historien, det tycker jag är rätt enfaldigt. Förutom att det är orättfärdigt.

Min uppfattning om nuvarande kungahus har verkligen gått en märklig förändring tillmötes. Därför att en gång i tiden tyckte jag att det var rena nonsens med ett kungahus. Men idag och faktiskt sedan mycket lång tid tillbaka har jag haft all anledning att ompröva mitt ställningstagande. Jag föredrar faktiskt kungahuset som har en gedigen och fortlöpande och lämplig utbildning för uppdraget och att det är ett viktigt uppdrag, det är det inte att ta miste på. Därför att kungahuset är "dörröppnare" inför mycket som gagnar Sverige. Dessutom står det för en kontinuitet, som består alla dessa politiska vindar och politiska uppkomlingar av div. skiftande karaktärer. Dessa har varit i många fall rena rama katastroferna och sannerligen inte är så vidare värst representativa för ett lands "ansikte utåt i världen". Kungahusets insatser skall man definitivt inte underskatta, eller undervärdera.

Det här eviga gnället om vad kungahuset kostar, förstår jag ärligt och inte ett vitten av. Inte så länge som gnällarna sitter ner på rumpan och accepterar alla politikers uttag på livstid, bonusnissar och småpåvars girighet, för att inte tala om den utbredda korruption som FAKTISKT är en verklighet i Sverige! Sedan att gnällarna inte förstår vad omhändertagandet av ett stort kulturarv betyder det blir nästan på gränsen vad jag orkar ta in av dumheter. Inte med tanke på alla förfallna byggnader och raserade kulturarv som finns runt om i Sverige. Jag tror att man skall lära sig att sopa rent framför egen dörr innan man tar till de stora stenbumlingarna.

Filmen "The Kings Speech" tycker jag är helt sevärd ur många hänseenden, inte bara en enorm skådespelarinsats av Colin Firth. 
http://www.sf.se/filmer/The-Kings-Speech/
 
Den fick mig också att än en gång reflektera över, att det sannerligen inte alltid är så lätt att ha förpliktelser, som man är född till och förväntas leva upp till. Men att man ändå gör sitt allra yttersta av plikt, för folket och rikets tjänst!

Jag tror det är hög tid att omvärdera all den njugghet, som finns i vår värld. Dit hör inte vårt eget kungahus, som värnar om de minst lottade i vårt samhälle genom alla dessa fonder och stiftelser de har grundat och det arbete som riktar sig direkt emot dessa. Jag ser att de gör sitt yttersta för att utföra ett fullgott jobb och jag ser hellre att människor som har utbildning för det sköter representationen, än de som faktiskt saknar skolning för det.

Kungahuset möter dessutom alla sorters människor utan undantag och gör det på ett ytterst välbalanserat sätt och med stort intresse. De har ett sådant brett spann av erfarenheter och även oerhörda insikter och kunskaper, även om de minst lottade i vårt samhälle. En kategori som många politiker även på regeringsnivå saknar verklig kännedom om. Det insåg jag den dagen då det då nybildade KRIS http://www.kris.a.se/ mottogs på slottet. Även där låg kungahuset långt före politikernas kunskaps- och intressevärld.

Eftersom jag nu också jobbat på "kåken", vet jag att inte ens bland de tunga drogarna på kåken stod KRIS högt i kurs. De ansågs i början som gamla "kriminella kronvrak". Varför kanske du undrar. Därför att de som själva sitter i klistret upp till öronen, inte inser att de är mer illa ute än de som gått med i KRIS. Göra medvetna val är det enda som är möjligt, om man vill ha en väg ut i verklig frihet. Innan dess pysslar man bara med självbedrägeri.



5 kommentarer:

  1. Sidor: < 1 2 >

    Det finns 11 kommentarer.

    Tompa
    det där sista börjar nu tendera, som när fan läser bibeln.

    Jag talar om egna val man gjort där man försatt sig i en ohållbar situation. Det du nu tar upp är en helt annan sak. Alla är trots allt inte födda med två räkmackor under vardera fotsulan. En del kan man verkligen fundera över varför de drabbas av så mycket, att ordet orättvist hänger någonstans i luften, som en frågeställning och åtföljs av ordet "Varför?"

    Slumpen... hur kom det sig att du fick ingivelsen att köpa dig en så stor vinstlott att det fick en radikal förändring i ditt liv. Slump eller något som du inte kan sätta fingret på? Var inte det oxå mer eller mindre ett medvetet val. Fundera på saken, hur det egentligen gick till... om du nu inte är en som ständigt köper lotter.
    Anmäl >Gun (2011-05-01 17:51:14)

    "Slutsatsen var ändå inte felanalyserat".


    En högvinst kan jag knappast se som ett medvetet val! =) och i teorin håller jag med Dig och Gun till 100%!
    Men att svänga omkring med; "vägar till frihet och medvetna val", för människor som livet gått hårt fram med, vore att såra dem djupt.


    Analysera mera!

    Anmäl >Tompa (2011-05-01 08:53:18)

    SvaraRadera
  2. Hej Majsan, kul att du dykt upp igen! Hur går det med övertalningen med Christina om att börja blogga? Vi kanske rent av kunde bli en gemensam "läroverksmaffia" från fornstora dar?

    Signaturen: slutsatsen var alltså inte felanalyserat. Saken är den att väldigt många kapitel var färdigskrivna och meningen var att jag skulle publicera den som komplement till mitt bloggande. Men när bakgrundsverkligheten, som inte var helt påhittad som du säkert noterat, började överträffa dikten i de kapitel som jag ännu inte hade hunnit publicera, gjorde jag helt enkelt halt! Där befinner jag mig ännu och känner att min story definitivt inte är något HönaPöna-syndrom. Min mamma brukade råda mig att sova på saken, när jag inte var 100 på något. Där befinner jag mig alltjämt.

    Anmäl >Gun (2011-04-30 14:52:09)

    Jag gillar våran Party-kung! Han hade en farlig glimt i ögat när han drog ut Silvia i bröllopsvalsen förra sommaren.
    Min uppfattning om "skandalboken" är att några föredettingar vill tillbaka i rampljuset så jag tar det med en nypa salt.
    Se f ö på tråkmånsarna i Engelska kungahuset, nä länge leve Partykungen och hans drottning.
    Sen instämmer jag helt med dig, Gun!
    Anmäl >Majsan (2011-04-29 22:16:26)

    Tompa jag misstänker att det ändå var ett medvetet val. Du tycks ha snubblat över den, men i slutändan spelar det ingen roll. När man många år efteråt granskar sina tidigare handlingar inser man att få saker skedde av en slump. På något sätt var man ändå på väg ditåt. Man var observant på andra möjligheter utan att vara medveten om det. Det är väl kanske det som Gun i grunden menade. Jag tror det eftersom jag kontinuerligt läst hennes blogg sedan starten 2008. Hon är inte så tokig i sina analyser och resonemang. Hade därför varit roligt att läsa vad det är hon skriver på och varför hon inte fortsatte på sin story här i bloggen. Inget nytt kapitel har dykt upp ännu......
    Anmäl >slutsatsen var alltså inte felanalyserat (2011-04-29 20:13:00)

    SvaraRadera
  3. Kikki och Gun ... M.a.o. så skulle 97% av Sveriges befolkning ägna sig åt självbedrägeri? ;)
    Skämt åsido ...
    Men handlar vägen till frihet ALLTID om ett medvetet val?
    Själv fann jag min väg till "frihet" genom en, kalla det, tillfällighet i livet. =)

    Medvetet val, eller inte?
    Vad jag finner lite skrämmande, är att fler och fler tycks arbeta UPA (utan personligt ansvar).
    Är det samhället som formar dessa människor till oansvarstagande, eller är det något självvalt?

    Önskar alla en riktigt trevlig Valborg!
    Anmäl >Tompa (2011-04-29 17:02:15)

    KIKKI

    Se där... själv läser jag andras bloggar här i NSD, har alltid gjort det. Även NK:s bloggar. Mer sporadiskt en och annan politikers blogg & nischbloggar. På något sätt tycker jag att jag bör göra det för att inte bli alltför navelskådande, även om jag inte har anammat bloggstilen: "idag målade jag tånaglarna, drack kaffe och gäsp... om två timmar skriver jag mer ur mitt vansinnigt intressanta liv".
    Anmäl >Gun (2011-04-29 10:34:32)

    Efter dina kommentarer på min NSD-blogg, blev jag nyfiken och beslöt mig för att läsa ett av dina inlägg. Jag valde då det senaste - om kungen och KRIS.

    Jag fastnade för din slutfras: "Göra medvetna val är det enda som är möjligt, om man vill ha en väg ut i verklig frihet. Innan dess pysslar man bara med självbedrägeri."

    Mycket bra!
    Anmäl >KIKKI (2011-04-28 09:08:31)

    SvaraRadera
  4. Författarna har väl tänkt som så, att "servera" svenska folket vad dom vill ha?
    En Hänt i Veckan i mindre och tjockare format bara. Inte undra på att "Tjabo" vid tv-framträdanden ofta sett ansträngd ut, precis som om han skulle haft ett glödgat järnspett uppkört därbak. Han visste väl vad som komma skulle från dessa murvlar.
    Visst är det lite synd om honom, men mest synd är det ändå om Silvia, ty hon har fått oförtjänt mycket smutsbyk att bära, kan jag tycka.
    Anmäl >Tompa (2011-04-27 17:00:51)

    Såg du dokumentären "1100 miljarder"? Den handlar om var våra skattepengar egentligen tar vägen. Kungahuset är ingen stor kostnad för varken samhället, eller individen. Alla kan vi inte vara revolutionärer och samhällsomstörtare.

    Långsiktighet och långtidsperspektiv är honnörsord, som fungerar mycket väl. Det inser jag i alla fall som är född i Malmberget och har min livshistoria knutet dit.

    Jag och en stor skara i Sverige betackar oss, vi vill inte leva i ännu ett misslyckat utopiskt experiment.
    Det har blivit lite för mycket politiska patentlösningar. Fö är det status att ha en lång historia & kungahus ute i världen. Det ger oss god PR. Bara det torde räcka. Det varje individ borde göra är att läsa igenom Sveriges totala historia.

    Glädjer mig F J att du insett avsikten med boken
    Anmäl >Gun (2011-04-27 07:20:21)

    SvaraRadera
  5. Filmen Du nämner har jag tyvärr inte sett...men boken om Tjabo har jag läst. Jag är inte övertygad rojalist..även om Du beskriver kungahuset på ett objektivt sätt, som gav mig en riktig tankeställare.

    Boken däremot handlar om att journalisten och författaren riktigt frossar i skandalerna kring Tjabo.

    Det förvånar mig att en så relativt känd yrkesman kan hantera människor på det sättet..kung eller inte. Det osar sensationsmakeri och penninggirighet lång väg.
    Anmäl >Farbror Jalle... (2011-04-27 05:25:46)

    SvaraRadera