söndag 8 februari 2009

Publicering av sexualbrottslingar

- den 8 februari 2009, kl 17:29


görs på denna minst sagt omdiskuterad hemsida:

http://www.kriminellt.com/domda-forbrytare.html

De som äger den publicerade hemsidan är OG dvs. Original Gangsters. De frågar sig på denna hemsida, citat:

"varför skyddas dömda sexualbrottslingar av media? Varför publiceras inga domar där dessa brottslingar avslöjas? Har vi inte rätt att veta om vi har en dömd pedofil som granne?"

Vad anser du själv om denna publicering?

Är den rätt?

Är den fel?

2 kommentarer:

  1. Det finns 5 kommentarer.

    Tack Majsan för att du inser att man inte bara kan skriva "gulligull" och "tullinutt" och ytligheter jämt. "I den bästa av världar", där kanske det är så, fråga är bara vart den finns.
    Anmäl >Gun (2009-02-10 12:53:02)

    Om straffet är längre än två år så finns ingen orsak att skydda den personen - då har han förverkat sin rätt till anonymitet pga den grymhet han utsatt en annan människa för, det visar längden på straffet om inte annat.
    Och du Gun - det är bra att någon vågar ta upp såna här otrevliga saker. Andra kan skriva gulliga bloggar om husdjur och små söta barn men det skulle då bara tråka ut mig.
    En bra blogg är tankeväckande. Och en möjlighet att se på saker ur andras synvinklar. Precis som detta inlägg.
    Anmäl >Majsan igen (2009-02-10 00:09:33)

    Jag läste inlägget men valde att fundera över mitt svar. Jag blev faktiskt ganska chockad, tror jag.

    När jag väl försöker så blir det till att radera - det finns alldeles för mycket att ta upp i detta hemska ämne men jag gör så att jag svarar "bokstavstroget" här.

    - Ja, det känns ändå rätt att detta publiceras! Om man inte vill veta så behöver man inte läsa hemsidan alls. Man kan inte blunda för dessa gräsligheter genom att inte låtsas om att det finns ett namn och ansikte på våldsmännen.
    OM det är min granne så vill jag veta det.
    Jag håller i så fall ett öga på honom när han tagit sitt straff men jag låter honom i övrigt vara i fred.
    ...
    Anmäl >Majsan (2009-02-10 00:04:40)

    SvaraRadera
  2. Gossip, har du inte dragit lite väl förhastade slutsatser nu? Jag är inte ute efter att dra några billiga poäng och kommentarer till min blogg.
    Jag får väl ställa om frågan speciellt till dig då.
    Är det rätt att hänga ut sexualbrottslingar och pedofiler, eller skall de undgå medial uppmärksamhet till skillnad ifrån andra typer av brott? Samtidigt undrar jag: hade det varit ok för dig, om det nu inte hade varit OG:s hemsida som var länkad? - Sedan skall du ha fullständigt klart för dig att jag inte ENBART skriver bloggar för att du, eller fler av din sort bara skall sova vidare, som om ingenting i världen har hänt. Det är inte så vår värld ser ut! Vi har en värld som är högst pågående och som kräver såväl din, min och allas vår medverkan! VAD skall vi ha för värld?
    Anmäl >Gun (2009-02-09 00:05:36)

    Du verkar ju stötta den till 100%. Att länka Orginal Gangster:s (OG) sidor är för mig helt bortom alla gränser. En av de mest kriminella gängens sidor lägger du upp för allmän beskådning bara för att dra billiga poäng och kommentarer till din blogg. Detta simpla inlägg har inget att tillföra. Den är bara snaskig och så jävla låg.
    Anmäl >Gossip (2009-02-08 21:40:25)

    SvaraRadera