tisdag 1 mars 2011

På väg hem från Hagabadet satt jag och lyssnade till analysen efter 15 km:s "fiaskoloppet" i Skid-VM.

- den 1 mars 2011, kl 20:54

förstora
Då förbleknade t.o.m. förtretet, som varit med musiken i "Ägget".

Redan när jag var på väg ner till Philipsons Folkbad för att träna och passerade "Ägget" hörde jag att musiken lät mysko likartad. Efter att ha styrketränat i 40 minuter återvände jag till "Ägget" för att simma. Musiken lät exakt likadant fortfarande.

Jag kunde bara simma 20 minuter, innan det mest akuta knäet gav upp och jag fick ägna mig åt att djupspringa i vattnet istället resten av träningstiden, som jag tänkt mig idag. Det blir så när man går och väntar på ännu en ny akutoperationstid för 100 gånger i ordningen (känns det som iaf.) När jag på väg upp till omklädningsrummet passerade musikanläggningen kunde jag inte motstå frestelsen att gå fram och kontrollera spellisten. Jo, visst katten hade musiken hakat upp sig.

Ungefär så känns hela det här tugget, som är när det gäller idrottsprestationer nu för tiden. I söndags hade vi samma diskussion jag och "Hushänget" för vilken gång i ordningen, vete gudarna.

- Äsch, hon är slut! suckade "Hushänget" högljutt.
- Slut för 3 sekunder efter vinnaren? Säg att du skämtar! sa jag.

Nejdå, han såg alldeles allvarlig ut i hela ansiktet. Men med honom vet man aldrig så noga, därför att han vet att sånt skitsnack får mig att "tända på alla cylindrar".

Det svenska vallateamets chef, Larry Poromaa, däremot tog hela skulden på sig för den misslyckade vallningen och det misslyckade 15 kilometersloppet i Skid-VM. När de sedan började bena och analysera det hela, tänkte jag för mig själv:  

"Det måste vara något allvarligt fel på de här människorna, när man börjar misstänka att det är vallningens fel, att de gör några sekunder sämre resultat".

Johan Olsson blev bäste svensk med en 17:e plats. Han var 1.38,4 efter guldmedaljören Matti Heikkinen. För att inte tala om den S T O R A katastrofen: En plågad och närmast uppgiven Marcus Hellner kom i mål på en 34:e plats, med k a t a s t o f a l a nästan tre minuter från guldet!

- Det är mycket som inte stämmer, sa Larry Poromaa. Vi får inte till det. Vi har nog aldrig testat så mycket som under det här mästerskapet. I dag blev det mycket stressigt innan start. Det har gått troll i det här. Jag är den förste att be om ursäkt till åkarna, men nu gäller det att ta nya tag.

Jag bara säger:

- Ta det lugnt. Framförallt lugnt. Var sak har sin tid och att inte alltid lyckas ligga de där N Ä S T A N 3 sekunderna före, det ÄR INTE att ha misslyckats!

De här människorna med påstådda vallabekymmer, de vet verkligen inte vad riktiga "vallabekymmer" är. När jag gick på Centralskolan i Malmberget och vi skulle ha skolskidtävling nere vid Idrottsplanen, fick min syster i uppdrag att valla mina skidor, eftersom jag var för liten för att klara saken på egen hand. Vad blir det då för "vallning" med en tonårssyster, som är måttligt road av uppgiften?

Ja, jag personligen är glad över, att jag inte fortfarande söker med blicken efter målbanderollen, så här 51 år senare!

Men tack vare alla dessa otaliga små glimtar i livet, när "vallningen varit allt annat än perfekt" har lärt mig, att ibland lär man sig mer av det, än när det är "perfekt vallat".

1 kommentar:

  1. Åkarna bör framdeles hålla sig borta från vallarbod, skippa Ramlösa, fluorerad tandkräm, dito munsköljning etc.

    Det hade jag ingen aning om, om Landslaget och deras vallare, eller att vallan innehåller fluor.

    Anmäl >Gun (2011-03-05 19:26:49)

    Landslagets vallare har påvisats ha över 250 ggr förhöjda halter av det giftiga ämnet fluor i sig men också skidåkarna är drabbade, skrev AB som avslutade med att forskarna inte har exakt vetskap om hur fluor påverkar hälsan.
    Men så ofantligt mycket vetskap finns om hur det monstruösa ämnet fluor förstör hälsa att USA nu överväger sänka gränsvärdet för fluor till mindre än hälften av EUs 1,5 ppm. Fluor är EXTREMT GIFTIGT, mycket, mycket giftigare än bly och mycket giftigare än arsenik o kvicksilver. Giftklassas T+ lika med mycket giftig medan arsenik o kvicksilver bara giftklassas T lika med giftig
    Anmäl >Åkarna bör framdeles hålla sig borta från vallarbod, skippa Ramlösa, fluorerad tandkräm, dito munsköljning etc. (2011-03-02 09:16:42)

    SvaraRadera