onsdag 14 september 2011

Nu skall jag berätta en tidigare rätt väl förborgad hemlighet. Jag är faktiskt friherrinna

- den 14 september 2011, kl 00:23



och har t.o.m. ett eget valspråk på latin: "Ea libertas est qui pectus purum et firmum gestitat". Översatt till svenska lyder ordspråket: "Frihet är att ha ett rent och modigt hjärta i sitt bröst".

Som friherrinna bär jag dock helt andra förnamn och även ett helt annat efternamn.

Sedan år 2000 har jag dubbelt medborgarskap, svenskt och ett i denna "självständiga stat", ca 1 kvadratkilometer stort, som utropades år 1996. Mitt första och faktiskt enda besök skedde år 1997 tillsammans med "hushänget" och dottern. Det är inte helt lättillgängligt att komma ner till byggnaderna pga statens utseende, som är beläget vid en farligt stenrik strand. Men det tog några år innan jag beslutade mig för att skaffa mig dubbelt medborgarskap och lät registrera min "House of Nobles-tillhörighet". Sålunda har jag sedan dryga 11 år tillbaka, den ena foten i Sverige och den andra i en helt unik och självständiga stat, Ladonien.

I lilla "tronsalen" i vårt lilla hus, hänger hela friherinnehärligheten inramad i en guldram, flankerad av diverse familje- och vänporträtt. Själva tronen, som jag kan begrunda intyget om "House of Nobles" ifrån, är av märket "Svedbergs" och är i vitt porslin, med nedsänkt handläggningsanordning i silverfärg. Där avhandlar jag brådskande ärenden, men även ärenden lämpade för denna form av handläggning, dvs. saker som jag anser vara av "skitviktig" natur. Det är mycket i tillvaron som förpassas dit!

För x-antal år sedan inkom en ström av asylsökningar från Pakistan, till statsadministrationen, eftersom svårt ansatta människorna i Pakistan hade hört talas om denna nya unika och självständiga stat, där allt tycktes vara guld och gröna skogar. De förhoppningarna grusades rätt snart, eftersom det inte finns några möjligheter att bo i landet. Alla ca 15 000 medborgare är och förblir nomader. Däremot kan man besöka den vidsträckta och helt unika byggnad och den tämligen rekorderliga bok, som båda är belägna i den självständiga staten som är belägen vid Kullabergs naturreservat i Skåne.

Innan landet genomgick en statskris p.g.a.. statssekreteraren, var dylika saker som bergslöpartävlingen "Ladonia Mountain Trophy" en välkänd attraktion under 10 års tid. Det sista loppet genomfördes i Juli 2010. Men det fanns en rad olika roliga tillställningar och happenings. Den självständiga staten har även en egen flagga och två nationalsånger. Ett eget myntsystem. Man ger även ut egna frimärken. Postväsendet består i att man får tillstånd att leverera brevet själv.

Jag är inte så vidare värst förtjust över den nationalrätt, som korats för x-antal år sedan. Något vegetariska alternativet har ännu inte dykt upp vad jag vet.

På senare år har läget i landet blivit skarpt och jag känner mig idag rätt ambivalent över detta medborgarskap. Konstens glädje har liksom upphört.

Landets statssekreterare har de senaste åren gjort olika krigsförklaringar å konstens vägnar. Som om det inte kunde räcka, statssekreteraren, gjorde för något år sedan ett konstverk, fult som stryk och totalt obegripligt. Därmed var den första brandfacklan kastad. Som ett brev på posten kom naturligtvis en regelrätt krigsförklaring från militanta grupperingar riktade mot statssekreteraren direkt. Den handlade sannerligen inte om konst, utan om blodigt och dödligt allvar! Statssekreteraren hade gått steget för långt i sitt "konstnärliga" bidrag till en utställning, där han på uppdragsgivarens anmodan skulle stå för "den stygga och provocerande delen". Tok gjorde som tok bad...

Efter nu rådande statsförhållanden med krigsförklaring från militanta grupperingar mot statssekreteraren, känns det hela en hel del bekymmersamt. Statssekreteraren är bestyckad med en totalt bottenlös humor, som definitivt övergått till det mer självdestruktiva. Sannolikt sitter han och kikar ut genom sitt köksfönster flankerad av gökuret. Man kan riktigt förstå hur det ekar genom Kullanejden:

"koko koko"

Vintery, mintery, cutery, corn,
Apple seed and apple thorn,
Wire, briar, limber lock
Three geese in a flock
One flew East
One flew West
And one flew over the cuckoo´s nest.

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Farbror Jalle...af Malmberget..Dock ej i adelskalendern..
    Startad: 2011-09-14 07:24:19

    Det finns 4 kommentarer.

    Jossi

    här får du svaret hur du skall titulera mig även i fortsättningen i denna blogg:GUN.
    Enbart det, om du inte är min familj förstås. Där kallas jag Gnu, ibland lilla Gnu. Jag har ett till smeknamn påhittat av Erik 3 år och hans fyndiga faffa= "hushänget", men det är och förblir inget för denna blogg.
    Anmäl >Gun (2011-09-15 21:45:10)

    det kunde man förstå att du var medborgare i Ladonien.galen idé i en ännu galnare värld.

    Såg att TV:s Caroline Gierts och götebossClaes Malmberg var en av de många nobilitys.vad heter katten (från malmberget) bland hermelinerna?så kläm fram det nu..vi måste väl få veta hur vi skall titulera dig
    Anmäl >Jossi (2011-09-14 22:53:18)

    Farbror Jalle...af Malmberget..Dock ej i adelskalendern..

    Jag hoppas att du förstod ironin och syftet med Ladonien. Något dylikt land existerar inte i verkligheten.

    Ser man då när den länkade artikeln är skriven 2003, förstår man också vad Lars Vilks åsikter är. Det gör det hela ännu mer horribelt, eftersom man nu spekulerar om att det är han som varit föremålet för mordplanerna i Göteborg. Personen ifråga stod under SÄPO:s skydd.Vilks har aviserat sin ankomst till biennalen i sin blogg. - SPEKULATIONER där inget som vidimerats av SÄPO.

    Om du kikar på listan av Nobility känner du säkert igen många kändisnamn: Länk
    Anmäl >Gun ABSOLUT vanlig dödlig (2011-09-14 18:20:26)

    Till Gun..friherrinna av Lakedonien..

    ..trevligt att munhuggas med en friherrinna av så nobel släkt..
    Hoppas att det går bra med en gruvarbetarunge.
    Anmäl >Farbror Jalle...af Malmberget..Dock ej i adelskalendern.. (2011-09-14 07:24:19)

    SvaraRadera