söndag 2 oktober 2011

NSD:s "Linas Krönika" får mig att le i ena mungipan, men bara i ena mungipan.


- den 2 oktober 2011, kl 12:46

http://www.nsd.se/helgbilagan/artikel.aspx?ArticleID=6435494#forum

I den bästa av världar. Dvs. i den tid vi lever just nu i, där tilltalar man inte helt sällan flickor för "Fitta" och "Hora". Ungefär som om inget allvarligt alls har inträffat och man i själva verket bara sitter och petar tänderna, så där i störta allmänhet i förbifarten.

Jag glömmer aldrig när "hushänget" och jag var på ett föräldramöte i dotterns klass. Hon gick då i åk 6, vilket i och för sig är en smula evighet sedan, eller två ögonblinkningar bort, vilket som. Men man tog då upp det vårdslösa språkbruket, som förekom i skolan och hur det faktiskt inte var något positivt alls. Det var inte så att det var enbart pojkarna, som sade det till flickorna, utan det märkligaste av allt var att det användes en del flickor emellan!

Själv blev jag smått förskräckt över att få vetskap om vilken värld min dotter befann sig i under dagtid. Jag hade utgått från att både etik och moral fanns i skolans värld. Men där flödade istället dekadensen vida omkring.

En av föräldrarna på klassmötet, en mamma, ansåg att det var precis inget alls att göra någon affär åt. Det var bara ett vanligt sätt att tilltala varandra med.

Jag vände mig till henne och sa:

- Då menar du alltså på fullt allvar, att om jag träffar dig på snabbköpet då är det helt okey, att jag ropar till dig "Tjena, Fittan hur mår du?" eller "Tjena, Horan hur går det?"

Hennes ansiktsfärg ändrades till något så djupt rött, att man trodde att hon suttit i finska bastuklubben, där man tävlar om att sitta kvar i bastun längst.

Jag var väldigt glad att "hushänget" reste sig upp och utdelade dödsstöten genom att säga:

- Det kan jag bara säga att den dagen min dotter kommer hem och berättar att någon kallat henne för något sådant, då kan den föräldern förvänta sig, att det ringer på ytterdörren. Det är jag som kommer på ett personligt besök redan samma dag.

På spårvagnen var det för något tag sedan en kille, som kallade en av tjejerna för "hora". Jag vände mig och tittade honom allvarligt i ögonen och frågade:

- Skulle du uppskatta, att jag kallade din mamma för hora?

Det basturöda infann sig igen. En muslimsk kille har sin mor helig.

****

Varför i hela fridens dar skulle något sådant som "snippa" vara mer gångbart än något annat? Är det någon gräddkanna, eller vad?

Man kan naturligtvis använda vilka ord som helst, som inte är förråande, vare sig det är fråga om pojkar eller flickors kön. Det måste väl ändå vara upp till var och en att använda vad man vill.

När min dotter var liten brukade vi skojfriskt kalla vaginan för "mussahirran", det tyckte jag lät betydligt roligare för ett litet flickebarn. Tidigare hade jag bara varit pojkmamma och då var "snoppen" eller "pillesnoppen" fullt gångbar vid samtalen.

Jag vet inte och förstår inte heller, vad nutidsmänniskorna lägger i kvinnors kön och sexualitet. Men det tror jag absolut hänger ihop vilken person man själv är, eller blivit fostrad till. Sexualitet följer med den kroppsliga mognaden och för mig har det absolut aldrig funnits någon anledning till, att inleda någon RFSU-propaganda i mina barns småbarnsvärld. Den biten tillhör den fria vuxna människan oavsett man är kvinna eller man.

Lika lite som jag ens skulle ha kommit på tanken, att köpa de tanga, eller stringtrosor, som började komma redan när min dotter var liten. För att inte tala om de barn- och flickkläder, som såg ut som de var direktimporterade från "Reeperbahn" i Hamburg.

Som malmbergsbo kan jag bara säga att ordet "Pillan" har varit vanligt förekommande i den kommun jag kommer från. Sannolikt är det något finskt, eller kanske rent av byfinskt.

Sedan att på 90-talet få en studiekamrat och väninna, som heter Pernilla, men som envisas med att hon vill bli kallad för "Pillan" det tillhör inte det allra lättaste att komma runt. För att inte tala om hon, som susade nerför slalombackarna och företrädde svenska landslaget och kommentatorn på TV lät meddela att "nu susade Pillan nerför branten".

OOOPS då! tänkte jag och sinnebilden fladdrade förbi inför mitt inre.

"Pillan", ja, inte framstjärten nu, utan "Pillan", döpt till Pernilla, hon blev faktiskt väldigt stött över att jag envisades med att kalla henne för Pernilla, när inga andra sa det till henne.

- Mina vänner kallar mig för "Pillan", förklarade hon och jag insåg att det inte var något bra läge för mig.

Jag blev tvungen att förklara för henne varför jag systematiskt valde bort smeknamnet "Pillan".

Vilken normalmänniska sitter och ropar det till någon man gillar och respekterar, när man inte ens gör det till någon man har på listan över "åtgärdas".


1 kommentar:

  1. Debatten startad av Undra om det är grädde i rfsu-snippan?
    Startad: 2011-10-03 12:43:33

    Det finns 4 kommentarer.

    Mad Max

    mjae... nu ingick det inte i mitt vokabulär. Jag vet att det förekom i Gällivare kommun. Misstänkte att det kunde vara något som hade någon anknytning till det byfinska, å du har säkert rätt. Det är nog därifrån det kommer.

    "Kissamurra" är nog det jag växt upp med och som jag ändrade till en baklängesvariant: "Mussahirra", när jag blev en flickmamma.
    Anmäl >Gun (2011-10-04 18:20:37)

    High five Gun! Jag testar också nu. I finskan finns ett ord för denna typ av könsorgan som kallas "pillu" , kanske därför ni använt "pillan" i eran vokabulär ;-)
    Anmäl >Mad Max (2011-10-04 13:40:05)

    Vi är flera som inte skriver stötande inlägg ändå får vi inte in våra inlägg i guns blogg

    Jag ser av den som startat denna inläggstråd, att det åter finns ett refuserat inlägg. Det förekommer rätt ofta att jag får vetskap om och faktiskt klagomål, att fastän de inte skrivit något stötande, så har deras inlägg refuserats bort, eller inte kommit in. Många har helt enkelt tappat sugen att delta i någon diskussion och det är väl kanske inte det som är meningen med en blogg. Det är väl allt jag än en gång kan säga och tycka.

    För mig liksom förste/a inläggsskrivaren är en snippa fylld av grädde. Helt riktigt. Men vad vet jag redaktionen kanske har gräddallergi i detta tidevarv av lightprodukter.
    Anmäl >Gun (2011-10-04 09:40:47)

    Om man nu har en bloggare som Gun, som är mycket frekvent, då kan man undra hur det kommer sig att NSD inte orkar sätta in inlägg som folk skriver.

    Anmäl >Vi är flera som inte skriver stötande inlägg ändå får vi inte in våra inlägg i guns blogg (2011-10-03 12:43:33)

    SvaraRadera