söndag 24 maj 2009

Matematiska snillen?

den 24 maj 2009, kl 14:24


Så var det dags. Igen! Mattesnillet LO: s ordförande Wanja Lundby-Wedin hade "ingen aaaning om, att hon inte kunde få låta maken bo gratis i hennes hotellrum, när hon åker på tjänsteresa".

Är hon så svårt synskadad, att hon inte vet att hon bokat ett dubbelrum, eller är hon bara allmänt korkad?

Nästa mattesnille. Marit Paulsen. "Kräk, kräk", tänker jag vid blotta åsynen av tanten, där hon står och skär upp en vetelängd i en husvagn och förmedlar fryntligt i TV-reklamen: "Vi skall inte vara ett land som plockar russinen ur bullen".

Det är samma tant, som snorat till sig av svenska staten åtskilliga miljoner i alla sina märkliga och egna företag utan hållbarhet. Nu vill hon införa Euron. Det är det märkliga budskapet av bullskärandet. Hon står där och skär sitt vetebröd, fullständigt omedveten om, att i alla länder där Euron är införd har "vanligt folk" upplevt hur vansinnigt dyrt allt har blivit sedan införandet. De har inte ens råd till mat längre och allt fler lever faktiskt numera på svältgränsen.

Nästa EU matematiska snillen spekulerar istället på stan i sin TV-reklam. Ella Bohlin och Göran Hägglund. De oroar sig över alkoholkvoten.

Det må ju vara ok för att alla tre: Marit Paulsen, Ella Bohlin och Göran Hägglund, vill sitta stadigt med yvig lön i EU-parlamanetet. Problemet är bara att inget av det, som deras TV-reklam upptar, avgörs i EU-parlamentet!

Det finns fler EU-mattesnillen. Miljöpartiets Bodil Ceballos kräver att koldioxidutsläppen skall skäras ned med 80 % på en 10-års period. Rejäl "diff" till det EU-länderna har som målsättning: 30 %. På förekommen anledning hur mattesnillet hade räknat ut detta kom svaret: (hoppas nu att alla med kunskaper i vanlig kulram sitter ner). Jo, om EU-länderna skär ner med 40 % och de som står utanför med 40 %, då blir det 80 %! (40 + 40= 80). Om enbart 5 länder skär ner med 20 % blir det i så fall 100 % och helt plötsligt har vi löst hela klimatkrisen, om man nu skall följa mattesnillets räkneexempel! Voila! Är det någon fler än jag som sitter och har munnen vidöppen av pur förvåning?

Mer "avancerad matte":

Jag och "hushänget" hade tänkt oss en kopp kaffe på någon av stans uteserveringar på Kristi Himmelsdagskvällen. Sitta och koppla av till det stilla förbipasserade folket. Så blev det "inte riktigt". Det visade sig ha varit fotbollsmatch och nu slogs man lite här och där runt om i stan. En del sjunger och skrålar och upplever verkligen fotbollsderby, det är verkligen kul att höra dem. Men resten - liknar mer "Jerusalems förstörelse"!


"Hushänget" påstod att de här huliganerna visat sig vara "vanliga, hyggliga och normala skattebetalare" vid en närmare granskning. Jag protesterade hejvilt över den uppgiften: Så fasen heller att de kan vara det, därför att där är det "många pållar som är ute på grönbete". Det finns inget "nomalt" i ett sådant beteende!

Polishelikoptern hängde och snurrade i luften ovanför våra huvuden i flera timmar. Polisfinkorna var så många, att jag började undra hur många det egentligen finns. Poliser i kravallutstyrsel och supportpolis sprang hit och dit. Privatspanbilar och vanliga polisbilar körde över trottoarkanter, stod parkerade på trottoarer och torg och var mer frekvent, än fåglarna på stan. Vi satt med utsikt mot Harry Hjörnes Plats, alltså mot Gamle Ports uteservering och jag räknade på skoj, den springande styrkan kravallpoliser. Jag kom då upp till 46 poliser och då hade jag inte ens räknat in supportpoliser, eller vanliga poliser och privatspanarna.

Till det tillkommer alla poliser, som stod längs Avenyn, längs Kungsgatan etc. Hela stan måste vara under uppsikt. Alltså måste det ha rört sig om åtskilliga hundra poliser. Undra hur politikerna har räknat ut att de skall ha råd med detta år ut och år in? Det är en miljonnota hos polisen varje gång det spelas derbymatch! Vad kostade enbart helgtillägget för polisen? När skall denna kostnad börja läggas på arrangörerna? Vilken annan verksamhet är så "välprioriterad"? Det brister i huvudräkning bland politiker.

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=4648369 Mattesnillena i LKAB:s styrelse har föreslagit årsstämman, att öka aktieutdelningen från 2 857 kr/aktie till 4 000 kr/aktie. Det innebär i reda pengar en utdelning på 2,8 miljarder kr. Det har man råd med, men man har inte råd med, att göra rätt för sig mot lokalbefolkningen, kommuninnevånarna, eller behålla normal lönenivå till sina anställda.

Enligt LKAB: s nya flashiga information har LKAB satsat 400 miljoner under en 40 års period på Malmberget. I det fallet är faktiskt värt att nämna att Kiruna fått 700 miljoner.

Men LKAB har "minsann" betalt. Där finns uppräknat: Allhelgonakyrkan, som flyttades och som LKAB tycks ha stått för fiolerna vid bygget 1944. Det står också angivet att Folket Hus i Malmberget är flyttat genom LKAB: s försorg och att man raderat ut Centralskolan och Läroverket och ersatt det med Välkommaskolan. Jag ifrågasätter inte LKAB: s uppgifter, men de känns "tunna" i förhållande till det som ägt rum i Malmberget och hur de även påverkat kommuninnevånarnas gemensamma kassa.

Jag tillhör den delen av befolkningen, som är tillräckligt gammal för att minnas bebyggelserna i Dennewitz och Robsam. Men också hur vi sprang, som små kalvar på grönbete där gamla (Maria) silvergruva har funnits. Det var oändliga markytor vi fritt kunde röra oss över i skog och mark. Det som jag ändå undrar mest över, är när det gäller Allhelgonakyrkan, Folkets Hus och Välkommaskolan, hur i jisses namn kunde man flytta allt bara några kvarter bort? Vilka mattesnillen var det som räknade ut allt detta? Vem är det som stått för resten av kostnaderna och hur mycket har LKAB gått i vinst i förhållande till dessa 400 miljoner under dessa 40 år?

Nej, hela den ekvationen känns mer som en jämförelse med en brakfis i hela universum.

En tydlig uträkning och redovisning av de här 400 miljonerna under de 40 åren hade faktiskt varit önskvärd. Inte bara önskvärd, utan helt nödvändig. Motsvarande borde också Gällivare kommun satt sig ner och räknat ut. Det är inte längre läge, att föra folk bakom ljuset och behandla dem som om de är "dumma kusinen från landet". Jag tror dessutom inte att man behöver vara något större mattegeni för att räkna ut vad som är vad och förstå vem som egentligen stått för fiolerna av årtionden av samhällsomvandling pga. LKAB:s gruvbrytning.

När jag läste på akademien, fick vi studerande lära oss något, som den vanliga lärarutbildningen helt saknar i sin utbildning. Vi fick lära oss att ta reda på hur eleverna tänker, när de kommer fram till ett resultat, för att förstå hur deras hjärnor fungerar. Dvs. avancerad hjärnforskning helt enkelt och för att individanpassa undervisning. Men ibland inser jag, att vissa saker tillhör den "högre vetenskapen", dvs. sånt som är totalt obegripligt att förstå sig på.

Sånt som t.ex. att det här är min 212:e blogg.

3 kommentarer:

  1. Det finns 9 kommentarer.

    Zorro. Även om andra har fått bo där de sista åren, saknar det väl relevans för denna diskussion, som gällde "matematiken". Det är väl fortfarande LKAB som ägt husen på "gräddhyllan"? Eller är jag felinformerad?

    LKAB själva vill inte precisera något av sina utlägg, eller vad de "lagt undan" för samhällsomvanlingen, eller vart deras säkerhetsmariginaler går, bättre "politikersvar" än vad jag fått av LKAB information, Anders Lindberg, det får man söka länge och mycket efter!

    Ett snack med den egna badrumsväggen hade varit mer tillfyllest, där ekar det iaf.
    Anmäl >Gun (2009-05-29 00:50:48)

    Åter till matematiken. Jag vet i alla fall en som bebott en "ingenjörsvilla" och inte varit anställd i LKAB.
    Ulf Lundberg var skolchef i kommunen och bodde ändå på gräddhyllan.
    Kanske var det fler, det är historia utan värde tycker jag.
    Anmäl >Zorro (2009-05-27 22:01:19)

    Undrar.
    Självklart gör de det! Men skall man börja räkna LKAB:s egna fastighetsinnehav till samhällsomvandlingskostnaderna pga gruvan, dvs. att det är kommunen som skall debiteras den räkningen, då blir det onekligen lite udda matematik. Det var det som diskussionen gällde och inget annat.
    Anmäl >Gun (2009-05-27 18:58:

    SvaraRadera
  2. Räknas inte de som jobbar åt LKAB till samhället?
    Anmäl >Undrar (2009-05-27 14:48:16)

    Hur är det själv med matematiken?

    forts.

    De 8 husen på bolagsområdet var väl LKAB själva, som ägde, eller? Dessa har de också tagit upp i uppräkningen av vad de har bekostat. Vad jag vet är det väl ingen från samhället, som inte haft anknytning till LKAB, som bott i något av dessa hus någonsin? "Gräddhyllan" eller "ingenjörsvillorna" gick de under benämning, under min tid i Malmberget. Det var inga dödliga som bodde i dessa hus. Men rätta mig gärna om jag har fel.

    Skall kommunmedborgarnas nota belastas med LKAB:s egna innehav också? Är det så du tänkt dig "matematiken"?
    Anmäl >Gun (2009-05-25 15:55:15)

    Hur är det själv med matematiken?

    Matematiken är det nog inget fel på, det är väl läskunskapen hos både mig och dig, som isf fallerar, eftersom du inte påpekat att Centralskolan inte ersatts av LKAB, vad jag NU kan se. Sedan är det längre in i texten något som inte ger lika entydigt, att det är fråga om de sista åren. Men om du nu är så initierad får du mer än gärna tala om vad LKAB har betalt och vad som de åkt snålskjuts på kommuninnevånarna. Det är nog bra många fler än jag som har idel öra!

    Du kan skicka det i ett mail till mig, jag publicerar det mer än gärna i min blogg, vad LKAB har betalat och vad de inte har betalat för!

    Men det kanske är lättare att "snubbla över vad man bekostat än vad man inte bekostat"?
    Anmäl >Gun (2009-05-25 15:45:19)

    SvaraRadera
  3. LKAB har betalat 400 miljoner i Malmberget de senaste åren, står det, inte under 40 år.
    Länk
    Anmäl >Hur är det själv med matematiken? (2009-05-25 14:37:50)

    Käre Zorro, sannolikt är att det var det senare Nordan som LKAB flyttade(den mittemot Roxy), eftersom man knappast kan ha flyttat något som brunnit upp, eller? Men du! Hade du inte hökögon om du satt på "första parkett" när Nordan brann. Eller vart låg det? Får inte ihop pusslet eftersom jag är för ung för det. Men däremot låg jag i sparklåda, eller möjligen i en vagn och såg på branden ur det läget. Mina föräldrar hävdade under många år att jag knappast kunde minnas branden, men en dag så ritade jag fönstret hur det hade sett ut när det brann och så slapp vi den diskussionen.
    Anmäl >Gun (2009-05-25 13:04:07)

    Jadu Gun.
    Matematik är kul i många former och tillämpningar.
    Branden i gamla Nordan kunde ses på parkett då jag bodde på Björkvägen i Stenbacken vid tillfället.
    Frågan blir då, vilket Nordan flyttade LKAB då efter branden.
    Grönlunds möbler fick med många andra ge plats för det nya Nordan men det är ju en annan historia.
    Anmäl >Zorro (2009-05-24 21:14:10)

    SvaraRadera